van der Horst

Finaleraces: Verslag race 2 Supercar Challenge

JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
Op zondagmiddag stond de laatste race van het seizoen op het programma tijdens de Hankook Finaleraces op TT Circuit Assen. Voorafgaand aan de start is er een gridwalk voor de fans en gelukkig is het droog. Omdat de baan nog nat is en regen dreigt staan de meeste bolides toch op regenbanden. Bas Schouten mag in de BMW M4 Silhouette opnieuw vertrekken vanaf pole position en naast hem staat Koen Bogaerts klaar om de start te nemen. Daarachter is het Roger Grouwels in de Porsche met Bob Herber naast hem op de tweede rij. Eric van den Munckhof neemt de start voor zijn rekening in de BMW Z4 en staat op de vijfde startplek en heeft naast hem niemand staan. Daarachter staat Jos Jansen en Ronald van Loon. Rogier de Leeuw neemt de pole position in van de Supersport 2 divisie en Chris Voet zit klaar voor de start als eerste van de Sport divisie.
Roger Grouwels - Porsche 991 Cup
Roger Grouwels - Porsche 991 Cup
De rode lichten gaan uit en we zien dat Koen Bogaerts de beste start heeft en als eerste bij de eerste bocht is. Daarachter is het Bob Herber die een goede start heeft van de vierde positie en ook voorbij gaat aan Bas Schouten en Roger Grouwels. Jos Jansen had ook weer een prima start maar hij spint een paar bochten verder met zijn Porsche van de baan en moet bijna achteraan het veld weer aansluiten.

In de Supersport 1 heeft Ronald van Loon de beste start en heeft voor een halve ronde de leiding in handen voordat hij weer voorbij wordt gestoken door Eric van den Munckhof. Direct achter Ronald van Loon is het Benjamin van den Berg, Dennis de Borst, Ruud Olij en Peter Schreurs.

Rogier de Leeuw komt zonder problemen de eerste ronde door als leider van de Supersport 2 divisie voor Hanne Terium. Hij heeft gekozen voor slick banden dus we zien hem veel glijden op de nog natte baan. In de Sport divisie hebben ook verschillende rijders gekozen voor slicks maar dat was niet de juiste keuze blijkt. Rob Nieman, wel op regenbanden, komt dan bij de start ook het beste uit de verf en pakt de leiding voor Jos Veldboer, Henk Tappel en Bart Drost.

Na de tweede doorkomst zijn de posities van de eerste vier koplopers gewisseld. Bob Herber heeft de leiding overgenomen van Koen Bogaerts en Roger Grouwels is voorbij gegaan aan Bas Schouten. Even later is het weer Bob Herber die de leiding verliest aan Koen Bogaerts en Bas Schouten rijdt daarachter op de tweede positie. Een leuk gevecht tussen de drie BMW-rijders en Roger Grouwels in de Porsche, waar een ronde later Bas Schouten voorbij gaat aan Koen Bogaerts.

In de Supersport 1 divisie is Benjamin van den Berg voorbij gereden door Dennis de Borst en Ronald van Loon en heeft nu Peter Schreurs op zijn bumper hangen. De strijd is groot en de wagens zitten dicht op elkaar. Peter Schreurs maakt een beste actie en gaat daarmee niet alleen voorbij aan Ronald van Loon, maar ook Dennis de Borst moet een positie inleveren. Ruud Olij haakt dan ook nog aan en zet de Seat van Dennis de Borst nog een plek terug in de strijd om de laatste punten.  

De Sport divisie wordt nu aangevoerd door de drie Clio’s van het Spirit Racing Team met voorop Rob Nieman. Jos Veldboer rijdt dan op de tweede positie voor Bart Drost in de derde Clio. Daarachter zijn Henk Tappel die struggelt op de slicks voor Wim Lemmers en Chris Voet.

Jos Jansen is inmiddels alweer opgerukt naar de tiende positie na zijn spin in de eerste ronde en daarachter is het ook Patrick Lamster die rustig aan verder naar voren komt in het veld. Aan de kop van het veld wisselen de BMW’s iedere ronde ongeveer van positie en kijkt Roger Grouwels in de Porsche naar een gaatje om een positie te winnen.

Eric van den Munckhof - BMW Z4
Eric van den Munckhof - BMW Z4
Peter Schreurs neemt na vijftien minuten racen de leiding over van Eric van den Munckhof en daarachter is het Ruud Olij die een plekje wint ten koste van Ronald van Loon. Ruud Olij heeft na de technische problemen van gisteren de snelheid weer goed te pakken en gaat een ronde later dan ook voorbij aan de BMW Z4 van Eric van den Munckhof.

In de Sport divisie heeft Wim Lemmers de derde positie overgenomen van Bart Drost. Daarachter is het nog Henk Tappel die het gevecht aan moet gaan met John van der Voort en Chris Voet.

Wanneer het pit window open gaat voor de Supersport 1 en Sport divisie, zien we gelijk enkele rijders naar binnen duiken. Ronald van Loon ruilt zijn stoeltje in bij zoon Luuk van Loon die de tweede stint voor zijn rekening mag gaan nemen. Benjamin van den Berg wisselt met Robert van den Berg en ook Eric van den Munckhof geeft Henry Zumbrink de controle over de BMW Z4. Peter Schreurs en Dennis de Borst rijden dan nog door en voordat zij de pitstraat induiken om te wisselen, is het De Borst die de eerste positie nog even overneemt van Schreurs.

JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
De drie JR Motorsport BMW’s maken er een heuse show van voor het publiek. Zij wisselen de eerste helft van de race constant van positie en als het pit window open gaat is het Bas schouten die aan de leiding ligt voor Bob Herber, Koen Bogaerts en Roger Grouwels.

Na de pitstops is het toch weer de BMW Z4 met nu Henry Zumbrink achter het stuur die aan de leiding gaat, voor Ruud Olij en Kosta Kanaroglou. Martin de Kleijn in de Febo Seat rijdt momenteel in de strijd om het kampioenschap op de vijfde positie achter Robert van den Berg.

Rob Nieman rijdt na de pistops nog altijd aan de leiding van de Sport divisie. Harold Wisselink ligt dan op de tweede positie, maar die moet een extra stop maken in de pitstraat om zijn deur die iedere keer open gaat dicht te tapen. Hierdoor is het Bart Drost die doorschuift naar de tweede positie en Bart van den Broeck rijdt daarachter op de derde positie voor Jos Veldboer.

Wiebe Wijtzes ligt dan even aan de leiding van de race. Hij heeft lang doorgereden en duikt pas op het allerlaatste moment de pitstraat in voor zijn verplichte pitstop. Dan schrikt het veld weer even op van een ongeluk met drie bolides, die van Bob Herber, Ruud Olij en Jos Veldboer stranden allen langs de baan. De safety car wordt de baan opgestuurd om de race te neutraliseren zodat de marshals de wagens op een veilige manier kunnen opruimen.

Kosta Kanaroglou - Ginetta G50
Kosta Kanaroglou - Ginetta G50
Op dat moment is het de BMW Z4 van Henry Zumbrink die overal aan de leiding ligt. Hij reedt nog net voor de BMW M4 Silhouette van Mark van der Aa toen de safety car de baan op werd gestuurd. Daarachter is het Roger Grouwels, Wiebe Wijtzes en Kosta Kanaroglou. Wanneer de safety car de lichten dooft voor een herstart, staan er nog acht minuten op de klok, wat betekent dat we gaan sprinten tot de finishvlag valt voor de overwinning.  

Bij de herstart is het natuurlijk Mark van der Aa die de leiding overneemt van Henry Zumbrink. Daarachter is het Roger Grouwels, Wiebe Wijtzes en Ward Sluys. Roger Grouwels is sneller dan Mark van der Aa in de BMW en hij zal in de laatste ronde graag nog voorbij gaan aan de BMW. Daarachter is Wiebe Wijtzes ingehaald door Ward Sluys.

Henry Zumbrink rijdt nog altijd aan de leiding in de Supersport 1 divisie, daarachter rijdt Kosta Kanaroglou en Martin de Kleijn. Op de vierde positie zien we de Seat van Stan van Oord die naar voren is gekomen met op zijn bumper Luuk van Loon en Marcel van der Maat. Luuk van Loon is sneller als zijn voorganger en gaat voorbij aan Stan van Oord en zal proberen ook nog aan te haken bij de Seat van Martin de Kleijn. Dan gaat het in de voorlaatste ronde nog fout voor Marcel van de Maat, hij spint van de baan uitkomend Geert Timmer chicane.

Als de laatste ronde ingaat is het Roger Grouwels die de leiding heeft overgenomen van Mark van der Aa. De strijd gaat door in de laatste ronde en uiteindelijk weet Mark van der Aa zich te herpakken en Roger Grouwels toch weer in te halen. Hij pakt dan ook samen met Koen Bogaerts de laatste overwinning van het seizoen. Roger Grouwels verzekert zichzelf van de tweede plek en Ward Sluys en Bas Schouten pakken de derde positie.

In de Supersport 1 wint Henry Zumbrink samen met Eric van den Munckhof deze laatste race. Met deze overwinning sluiten zij het seizoen af als vice kampioen. Zij komen net een paar puntjes te kort voor het kampioenschap welke nu wordt gewonnen door Dennis de Borst en Martin de Kleijn die deze race als vierde finishen. De tweede plek op het podium is voor Kosta Kanaroglou die een foutloze race heeft gereden en Luuk van Loon pakt samen met Ronald van Loon de derde plek.

Traxx Racing - Peugeot RCZ
Traxx Racing - Peugeot RCZ
Rogier de Leeuw en Patrick de Vreede winnen opnieuw de Supersport 2 divisie voor Hanne Terium en de Sport divisie is uiteindelijk voor Chris Voet en Bart van den Broeck die net voor het einde van de race Rob Nieman nog wisten in te halen. Rob Nieman staat op de tweede trede van het podium en op de derde positie staat Wim Lemmers.

Het seizoen 2017 van de Supercar Challenge pb Hankook is na deze race voorbij en alle kampioenen zijn bekend. Het jaar hebben we met z’n allen weer goed afgesloten en de kampioenen zullen allen gehuldigd worden tijdens het afsluitende feest in december.

Supercar Challenge powered by Hankook
 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons