Finaleraces: Zege en dubbel podium in het kampioenschap voor de Belgian VW Club-teams

Met drie vierde plaatsen en een vijfde plek tijdens de vier Sprints, trokken Edouard en Guillaume dan ook wat ontgoocheld huiswaarts na afloop van de finale. “Het positieve punt is dat ik aan het begin van de laatste race nog altijd aanspraak maakte op de titel”, aldus Guillaume. “We hebben weekends gekend waarin alles op wieltjes liep. Hier duidelijk niet. Maar het seizoen eindigen op de tweede plaats in het kampioenschap bewijst evenwel dat we een sterk jaar achter de rug hebben!”

Enkele uren later mikte ook Maxime op de zege bij de start van Sprint 3. Maar een kettingbotsing in de vierde bocht bracht heel wat schade met zich mee op de VW Golf GTI TCR #52. Dankzij prachtig werk van de mecaniciens van Team WRT (die in minder dan vijftien minuten een wielnaaf, wielstang en een aandrijfas vervingen) kon Maxime de laatste confrontatie vanop de zevende plek beginnen. Het werd een bloedstollende race… die gewonnen werd door Maxime, goed voor zijn eerste succes in een Sprint! Een fantastische beloning voor het team, maar door dat resultaat eindigen Maxime en Mathieu Detry bovendien op de kleinste podiumtrede van het kampioenschap.
“Wat mij betreft, ben ik ondanks alles tevreden over mijn seizoen”, vertelt Mathieu. “Ik begon met erg weinig ervaring en heb enorm veel bijgeleerd, onder meer dankzij de samenwerking met Maxime. Een grondige analyse leert dat we tijdens de zes meetings competitief waren, maar dat we ook de pechduivel over de vloer kregen. Hoe dan ook werd het een mooi seizoen en de derde plek in de eindstand is een leuke beloning.”
Nadat hij werd uitgeroepen tot de revelatie van 2016, gaf Maxime Potty afgelopen seizoen opnieuw zijn visitekaartje af. “En toch is het rapport niet alleen maar rooskleurig”, nuanceert hij. “We hebben echt veel punten verloren tijdens de eerste twee weekends, onder meer door een lekke band in Spa en vervolgens door een incident in Zandvoort met de Honda van Tom Coronel, die op het circuit terechtkwam na een contact met de bandenmuur. We stonden minstens eenmaal op het podium tijdens elk van de zes meetings, maar we hadden op meer gehoopt. En toch heb ik opnieuw heel wat bijgestoken en heeft dit jaar me weer veel lessen bijgebracht.”
Voor de Belgian VW Club gaf het desalniettemin voldoening om ondanks alles twee teams met een VW Golf GTI TCR op het eindpodium te zien staan. “Natuurlijk ben ik een beetje ontgoocheld, omdat twee van onze wagens kans maakten op de titel”, legt Charles-Henri Bonnet uit, Voorzitter van de Belgian VW Club. “De afspraak in Assen werd niet onze beste prestatie, onder meer door twee straffen en een ongeval. Maar dat maakt deel uit van de autosport! Bravo aan Delahaye Racing Team voor de titel in het Teamklassement, opgemaakt op basis van de Long Races. Bravo aan Guillaume, die bevestigd heeft dat hij een uitstekende rijder is, en aan Edouard, die zich opnieuw moest aanpassen aan de Golf GTI TCR die hij niet meer bestuurd had sinds de maand mei. Hoed af ook voor Mathieu en Maxime, duidelijk twee van de grootste Belgische beloften. We zijn gelukkig dat we hen een duwtje in de rug hebben kunnen geven, misschien wel een beslissend moment in hun carrière. Niemand kan immers ontkennen dat de TCR Benelux enkele ware talenten heeft ontdekt!”
Belgian VW Club
Tweet