van der Horst

Flashback: GP F1 Canada 1989, de eerste F1-zege van Thierry Boutsen

Podium F1 GP Canada 1989 - Thierry Boutsen
Podium F1 GP Canada 1989 - Thierry Boutsen
De COVID 19-pandemie stak een stokje voor de GP van Canada 2020. Daarom blikken we even terug op de eerste Belgische overwinning met Thierry Boutsen. Die vond in 1989 plaats op het circuit van Montreal aan het stuur van een Williams met een V10 Renault-motor.
Vooraleer Renault zich in 1986 zou terugtrekken, boekte de V6-turbomotor zijn laatste successen met acht pole positions voor het Lotus-team en Ayrton Senna aan het stuur. In 1989 keerde Renault terug naar de Formule 1 dankzij een partnerschap met Williams. Het werd de start van een nieuw tijdperk met de V10-motor. Renault koos dat jaar voor een bijzondere architectuur en die keuze zou zijn vruchten afwerpen, vooral in de GP van Canada.

Op 18 juni 1989 starten de bolides op een nat circuit. Na een bewogen race met tal van incidenten omwille van de grillige weersomstandigheden, rijden de twee Williams Renault-piloten, Riccardo Patrese en Thierry Boutsen, respectievelijk op de tweede en de derde plaats terwijl ze jacht maken op Ayrton Senna. Door een mooi gevecht met zijn teamgenoot kan de Belg uiteindelijk opschuiven naar de tweede plaats. In de striemende regen lijkt Thierry Boutsen wel één te zijn met zijn Williams-Renault, maar een eerste plaats lijkt te hoog gegrepen.

Op nauwelijks drie ronden van de finish beslist het lot er anders over, want Senna moet opgeven nadat zijn motor het heeft laten afweten. Op die manier rijdt Thierry Boutsen als eerste over de finishlijn en behaalt hij in één klap zijn eerste Grand Prix-overwinning in de F1. “Deze eerste overwinning was een belangrijk moment in mijn carrière, en zelfs in mijn leven! Ik heb bijzonder goede herinneringen aan deze motor die destijds ongeveer 850 pk ontwikkelde. Hij was niet alleen krachtig, maar ook betrouwbaar. Het bleek bovendien een zeer goede basis omdat er veel potentieel was om nog extra vermogen te winnen. Op amper twee jaar tijd kon Renault bijna 100 pk winnen”, aldus Boutsen.

Het was overigens ook de eerste overwinning met een Renault V10-motor. In 1989 wist de Belg ook nog in Australië winnen. In de F1-geschiedenis triomfeerde die Renault-motor nog zes keer in de GP van Canada.

Persbericht Renault Belux



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Formule 1 op dinsdag 14 april 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons