van der Horst

Terugblik: Flitsende, historische start van het WRC-seizoen

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Veel spannender kon het seizoen 2019 van het WK Rally niet beginnen. Sébastien Ogier en Thierry Neuville maakten er pure propaganda van tussen Gap en Monaco door elkaar vier dagen lang te belagen en te bestoken. De Belg kende ook zijn beste seizoenstart ooit, maar nu al is duidelijk dat het grote gevaar voor de wereldkampioen en de vice-titelhouder uit het land van de rijzende zon komt.
De 87ste rally van Monte-Carlo is eentje voor de geschiedenisboeken. Het verschil tussen Ogier en Neuville bedroeg amper 2,2 seconden en komt daarmee op plaats 6 in de "recordlijst der kleinste verschillen". De Belg staat nu trouwens al drie keer in die lijst met Argentinië 2017 en Sardinië 2018, net zoals Ogier. Ogier staat wel helemaal bovenaan. In 2011 haalde hij het 0,2 seconden van Jari-Matti Latvala in Jordanië. Het was ook de spannendste Monte-Carlo ooit. Het kleinste verschil tot vorig weekend was 6 seconden, geboekstaafd in 1979. Toen maakten Bernard Darniche en Björn Waldegaard er een secondeslag van.

Sébastien Ogier - Citroën C3
Sébastien Ogier - Citroën C3
En nog is het niet gedaan met cijfertjes en statistieken. Ogier won voor de zevende keer, de zesde in het WRC. Hij komt daarmee op gelijke hoogte met Loeb die zijn overwinningen wel allemaal in het WRC boekte. Ogier won die zeven edities met vier verschillende merken, namelijk Peugeot, Volkswagen, Ford M-Sport en Citroën en doet daarmee even goed als Walter Röhrl die een veertigtal jaar geleden won met de Fiat 131; de Opel Ascona 400, de Lancia 037 en de Audi Quattro A2. Ogier zorgde tevens voor de 100ste zege van de "Double Chevron".

Een laatste cijfertje is een persoonlijk record, want Thierry Neuville vertrok nog nooit uit het prinsdom met 21 punten, waarmee hij zijn beste seizoensstart ooit neemt.

Ott Tänak - Toyota Yaris
Ott Tänak - Toyota Yaris
Wat we vooral geleerd hebben, is dat de drie namen van vorig jaar opnieuw de drie namen van dit jaar lijken te worden. Ott Tänak toonde echter dat hij misschien wel de allersnelste is van het pak met maar liefst zeven besttijden op zestien, excuus, vijftien proeven. Kris Meeke zorgt er met zijn besttijd op de PowerStage voor dat ruim 50 procent op naam komt van Toyota. Dat het gros van die besttijden gereden werd op een moment dat Neuville en Ogier een secondenduel uitvechtten, is ook veelzeggend.

Ogier heeft nu 29 punten en mag dus gaan openen in Zweden. Vorig jaar werd dat een fiasco voor de wereldkampioen die daar slechts tiende werd door de weersomstandigheden. Of hij dat nadeel opnieuw zal kennen, is uiteraard afhankelijk van de sneeuwval de komende weken. Een klein nadeeltje is dat Ogier vrijdagnamiddag wel zal moeten openen in de - smallere - sporen van de "kleinere" wagens en historics. Het gebeurde nog niet veel sinds de jaren 2000 dat de WK-leider daar ging winnen, dus de kans dat we andere winnaar en dus mogelijk nieuwe WK-leider krijgen, is niet klein.

Op Valentijn wordt er gestart met de shakedown en een showproef. De rally eindigt op 17 februari na negentien proeven.

Foto: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing en Citroën Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op dinsdag 29 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monte Carlo.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons