van der Horst

Ford dient Tesla van antwoord met de Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E
Ford doet alleen al met de naam van hun debutant op de volledig elektrische markt menig wenkbrauw fronsen. Hebben ze nu echt de naam van hun immens populaire sportwagen, die al meer dan 50 jaar en zes generaties meegaat, geleend aan een elektrische SUV? Inderdaad, en ze hebben maar meteen ook enkele subtiele stijlkenmerken overgenomen, zoals de typische snuit en de zeer herkenbare achterlichten.
Interieur van de Ford Mustang Mach-E
Interieur van de Ford Mustang Mach-E
Het is wel nog een jaar wachten op de eerste exemplaren in België, de levering wordt geschat op eind 2020 voor de toepasselijk naamgegeven Mustang Mach-E 'First Edition'. Daarna volgen ook de 'AWD', die net als de 'First Edition' over vierwielaandrijving zal beschikken, en de standaardversie die al zijn batterijkracht uitsluitend op de achterwielen zal krijgen. Omdat het om een SUV gaat, kunnen we stellen dat dit het antwoord is van Ford op de Tesla Model X (en Y), en zeker in het interieur zien we heel wat overeenkomsten. Net als op technisch vlak overigens, de accu zal net zoals bij Tesla beschikken over 100kWh en zou theoretisch de kaap van 540km moeten halen. Kies je voor de lichtere batterij van 75kWh vermindert de theoretische actieradius met zo'n 100km.

Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E
Net iets betere cijfers dan Tesla dus, maar het gaat hier dan ook om een recentere auto. De laadtijd van 10% naar 80% batterij moet volgens Ford kunnen in slechts 45 minuten, de lichtere accu doet daar zelfs zeven minuten sneller over. De versies met vierwielaandrijving en grote batterij tikken zo af op het equivalent van 337pk, waardoor een spurt van nul naar 100 kan op minder dan 7 seconden. In de GT-versie van de Mustang Mach-e, waarop het nog wachten is tot 2021, zou zelfs onder de grens van 5 seconden gedoken worden. Over de prijs tot slot blijft Ford eerder vaag, maar reken voor de lichtste versie toch al gauw op een 50-60.000 euro. De meerprijs voor de versies met de grotere batterij wordt geschat op een goeie 10.000 euro.

Foto's: Ford



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Autonieuws op woensdag 20 november 2019.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons