van der Horst

Monaco: Vandoorne: "Het licht sprong maar niet op groen"

Stoffel Vandoorne - McLaren MCL33
Stoffel Vandoorne - McLaren MCL33
De Grote Prijs van Monaco 2018 werd een race om te vergeten voor Stoffel Vandoorne. Na de wedstrijd was onze landgenoot ervan overtuigd opgeofferd geweest te zijn in het voordeel van diens teamcollega Fernando Alonso. Vandoorne - gestart op de ultra soft banden - reed tijdens de beginfase net buiten de top 10 en vertoefde achter de Renault van Nico Hulkenberg én voor Max Verstappen, Charles Leclerc, Brendon Hartley, Marcus Ericsson en Kevin Magnussen. Laatst genoemde viertal opteerde voor nieuw schoeisel tussen ronden 13 en 17, terwijl Stoffel op de piste bleef en een aandringende Max rondenlang van zich af probeerde te houden.
Pitstop Stoffel Vandoorne - McLaren
Pitstop Stoffel Vandoorne - McLaren
Pas in ronde 20 werd de Rumbekenaar de pit in geroepen voor vers rubber, één ronde na Alonso. De Spanjaard was na zijn stop de piste terug opgekomen net voor Stoffel en voornamelijk Max. Na de race werd er aan Vandoorne gevraagd of zijn race daarvoor werd opgeofferd om Alonso's resultaat te maximaliseren. "Het voelt zo aan, absoluut", antwoordde de McLaren-coureur. "Ik denk dat we vijf ronden eerder hadden moeten pitten. Fernando kwam net voor ons de baan op en toen wij stopten was de schade al geschied." Maar ook de stop zelf ging niet zoals verhoopt. "Ik weet niet wat er was gebeurd, maar het groene licht kwam maar niet. We verloren daar wel wat seconden mee", aldus Vandoorne. Stoffel kwam achter Leclerc, Hartley, Ericsson en Magnussen de baan terug op.

Vandoorne voor Leclerc en Gasly
Vandoorne voor Leclerc en Gasly
Vandoorne werd uiteindelijk veertiende, op één ronde achterstand van racewinnaar Daniel Ricciardo. Ploegmakker Alonso moest met versnellingsbakproblemen opgeven. De Spanjaard reed toen rond op een zevende stek. Er had zeker meer ingezeten volgens onze compatriot. "We hadden eerst dezelfde strategie als Nico (Hulkenberg), en we hadden eigenlijk direct achter hem of misschien zelfs voor hem moeten eindigen", zei Stoffel aan het Britse Autosport. De Duitser werd achtste. "We verloren heel veel tijd tijdens de pitstop en ook wat posities. We hadden wel wat snelheid op het einde met de super softs; het ritme was goed, maar Monaco is Monaco. We weten allemaal dat inhalen hier heel moelijk is."

Stoffel Vandoorne - McLaren
Stoffel Vandoorne - McLaren
In het persbericht dat achteraf verspreid werd door McLaren werd er geen woord gerept over de situatie.  "Het was een teleurstellende race", aldus Vandoorne in het communiqué. "TIjdens de eerste stint had ik het ontzettend moeilijk. Ik startte met de ultra softs en wilde wat langer rondrijden dan de de anderen met de hyper softs. Maar de banden slijtten te snel. En daarnaast verloor ik nog eens veel tijd tijdens mijn eerste pitstop. Tijdens het laatste deel van de race, op hyper softs, ging ik een beetje sneller. Ik kon het gevecht aangaan met de wagens voor mij, maar Monaco is geen plaats om in te halen. We hadden meer verwacht, maar ik denk dat we toch een stap voorwaarts hebben gezet qua snelheid tijdens de kwalificatie. Maar ik denk dat we ons nu echt moeten focussen op de prestatie van onze wagen zodat we beter geplaatst zijn om punten te scoren."

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons