van der Horst

Formule-E in plaats van F1, aanjager voor elektrisch rijden of complete onzin?

Jean-Daniel Francoeur
Jean-Daniel Francoeur
De opmars van de elektrische wagen is onmiskenbaar. Waar we in België aanvankelijk wat achterbleven op landen als Nederland, is rijden met de stekker langzaam maar zeker de nieuwe standaard aan het worden. Kijken we naar de racesport, dan zien we zonder enige twijfel innovaties die verduurzaming genoemd mogen worden. Maar de motoren die luid ronkend over het circuit brullen, die kunnen we echt niet missen.
  • Powercars
Of kunnen we dat wel? In Brooklyn zijn al verschillende races gereden, waarbij het geluid van de banden bijzonder goed te horen was voor een autorace. Verbrandingsmotoren werden namelijk niet gebruikt tijdens de race. In Amerika hebben autofabrikanten als Jaguar al tienduizenden kilometers achter de rug in racewagens met uitsluitend een batterijpakket en geen traditionele verbrandingsmotor. De resultaten zien er goed uit, er wordt volop getest en meermaals ging een accu zelfs een complete race mee. En uiteraard heeft de Formule-E ook in Europa voeten aan de grond gekregen, zeker met de FIA-status in 2020, zes jaar na oprichting van de motorsportklasse.
Gaan we afscheid nemen van de Formule 1 om deze in te wisselen voor de Formule-E en waarom wordt hier eigenlijk zo ontzettend veel geld in gepompt?

‘De verbrandingsmotor is verleden tijd’, aldus Longo

Medeoprichter van de Formule-E, Alberto Longo, zei eind juli 2021 al dat de verbrandingsmotor verleden tijd is. Formule-E moet de toekomst van het racen worden, wanneer we de voorstanders van de nieuwe tak mogen geloven. Longo zegt hier overigens wel direct bij dat de motorsport elke vier jaar moet vernieuwen, omdat de technologische ontwikkelingen in hoog tempo plaatshebben, waardoor de auto’s in de motorsport elke vier jaar compleet verouderd zijn.
Een reden waarom autofabrikanten graag geld investeren in deze tak van de motorsport, is het vergaren van testresultaten. We weten dat bandenfabrikanten graag een actieve rol spelen in de motorsport om daar real life testen te kunnen doen, net als ontwikkelaars van nieuwe technologieën en motoren. Daarnaast is het groene imago uiteraard en goed verkooppraatje voor de moderne markt. Is een autofabrikant duidelijk aanwezig in iets dat revolutionair duurzaam moet zijn, dan zorgt dit voor extra aandacht van de bewuste consument.

Dus, volledig over naar elektrisch racen?

Hoewel de klimaatdoelen van de Europese Unie betrekking hebben op alle voertuigen op de openbare weg, is het geen gek idee om te denken dat de motorsport ook stappen gaat zetten in de richting van duurzamer racen. De stugge wereld achter de coulissen van de F1-circuits zal zich echter niet zo makkelijk laten overtuigen van de elektrische, stille motor op de tracks. Sterker nog, er zal aardig wat nodig zijn om de verbrandingsmotoren van het circuit te krijgen.
Toch wordt de Formule-E nu al genoemd als een van de aanjagers voor het elektrisch rijden. Wanneer de Formule-E een mondiale motorsport wordt met de populariteit van de Formule 1, dan verbetert het imago van het elektrisch rijden hier sterk mee.
Daarnaast zijn de resultaten uit de Formule-E belangrijk voor de autofabrikanten en de ontwikkelaars achter de schermen. Zo is er hard gewerkt om de batterijcapaciteit te optimaliseren. Voorheen reed de coureur een halve race in één wagen en werd halverwege gewisseld naar een nieuwe wagen met een volle accu. Rustig wachten tot de accu’s geladen zijn, werkt immers niet in de motorsport. Tegenwoordig kunnen de batterijen prima een complete race volhouden. Tenzij het verkeerd gaat en de helft van de coureurs de finish niet haalt tijdens een van de races.

Hoe zit het met die elektrische wagen op de Belgische wegen?

België is bezig aan een inhaalslag, maar gooit nog geen hoge ogen. Een jaar geleden haalde de elektrische auto nog niet een half procent (0,41%) van het complete marktaandeel voor auto’s op de Belgische wegen. Kijken we echter naar het marktaandeel in verkoopcijfers per jaar, dan is de elektrische auto goed voor 3,5% in 2020 tegenover slechts 1,6% in 2019. Er zijn dus wel steeds meer elektrische wagens op de Belgische wegen.

Wat remt de opkomst van de elektrische auto in België nou eigenlijk nog?

Hybride wagens zijn populair in ons land, en de diesel lijkt niet van de straat gejaagd te kunnen worden. Hoewel er veel aandacht geweest is voor de elektrische auto, blijft de gemiddelde consument en ondernemer nog terughoudend. Dat heeft niet zoveel te maken met corona; de elektrische auto won juist aan populariteit tijdens de coronamaatregelenperiode. Wat wel remt, is de beschikbaarheid van laadpalen en de (gebrekkige) kennis van elektrisch rijden. Zo wordt er vooral gevreesd voor hoge onderhoudskosten en accuproblemen.
Kijken we terug naar de Formule-E, waarin het bereik en de capaciteit van de accu’s uitgebreid is om een volledige race mee te kunnen, dan zien we direct waarom de elektrische motorsport een positieve ontwikkeling zou zijn voor de elektrische wagens op de weg. Hetzelfde geldt overigens voor de autobanden, die véél meer te verduren hebben onder de wagen die geen verbrandingsmotor heeft. Het gewicht van het accupakket rust immers uiteindelijk voornamelijk op het rubber van de banden onder de wagen.

Hoe zit het met de autoruiten in de elektrische auto’s?

Net als in Formule 1 wagens hebben de wagens in de Formule-E geen voorruit. Gaat het om de voorruiten voor de elektrische wagens voor de openbare weg die we de komende jaren kunnen verwachten, dan gaat de innovatieput open. Brancheleider Autoglas Concurrent informeerde twee jaar geleden al over de zee aan ontwikkelingen die we mogen verwachten van de slimme voorruiten, die veel meer gaan doen dan de voorruiten van vroeger. Betekent dit automatisch dat we mogen rekenen op flinke kosten wanneer de autoruit vervangen moet worden in de toekomst? Volgens de prijsvechter is dat niet het geval. Autoglas Concurrent blijft namelijk uitsluitend after market autoglas aanbieden, waarbij ook de voorruit vervangen wordt door een specialist die de camera opnieuw kan kalibreren en ADAS-systemen gewoon op locatie kan testen.

Gaat de Formule-E de Formule 1 overnemen?

De Formule-E werd in 2014 al opgericht. Het duurde tot 2020 voordat de motorsport de officiële FIA-status zou krijgen. Formule-E is daarmee de enige eenzitterklasse naast de Formule 1 met een wereldkampioenschap-status en dat zegt aardig wat. FOX Sports, BBC, Ziggo en Eurosport zenden de wedstrijden live uit, maar op dit moment is er nog altijd een kloof met de Formule 1. Het lijkt erop dat nationale overheden en de FIA zelf een grote rol gaan spelen bij de vraag of de Formule-E de Formule 1 gaat vervangen. Enerzijds kunnen we nauwelijks zonder de brullende motoren op het circuit, anderzijds moet er uiteraard rekening gehouden worden met de klimaatdoelen die opgesteld zijn en wanneer we heel eerlijk zijn, rijmt de Formule 1 daar niet altijd even lekker mee.

Persbericht DB Online Marketing - Foto: Jean-Daniel Francoeur



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Formule E op dinsdag 3 augustus 2021.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons