van der Horst

Formule E wijzigt wederom het format

Porsche Formula E Gen3
Porsche Formula E Gen3
Volgende maand is het zover, dan begint de Formule E met zijn pre-seasontesten in aanloop naar de eerste E-Prix van het seizoen in Mexico City, en dat in het nieuwe tijdperk met de Gen3. Daarom besloot de organisatie om weer wat nieuwe maatregelen door te voeren, met de hoop dat deze even succesvol zullen zijn als het kwalificatiesysteem van afgelopen seizoen. Zo wordt er terug op ronden gereden en zullen er op sommige wedstrijden pitstops afgewerkt worden.
Na een overstap van het aantal ronden naar een tijdsduur, maken we voor Gen3 nu de omgekeerde beweging. Vele teams vroegen al langer om terug naar ronden te keren, en krijgen nu dus hun goesting. Al heeft het ook te maken met het feit dat op sommige E-Prix een pitstop zal doorgevoerd worden, de zogenaamde Attack Charge. Hierbij moeten de piloten in het midden van de race een pitstop van 30 seconden afwerken, waarbij de batterij aan 600 Kw wordt opgeladen. Daarbij wordt ook de Attack Mode mee ontgrendeld om te gebruiken en zal de kracht van 300 Kw naar 350 opgetrokken worden. Ook zal, indien er een Full Course Yellow of safety car-interventie is, deze nu uitgedrukt worden in extra ronden.

Wat de Attack Mode betreft, is er ook een kleine wijziging. Voorheen wisten de teams pas een paar uur op voorhand hoeveel keer deze gebruikt mocht worden. Dat is nu verleden tijd, want er is besloten om dit gefixeerd op twee te zetten. Zo krijgen de strategisten meer speelruimte om de race voor te bereiden. Tot slot moeten de teams verplicht twee vrije trainingen laten afwerken door één of twee rookies tijdens het seizoen. Deze mogen nog geen enkele ervaring hebben opgedaan in de Formule E en mogen eender wanneer ingezet worden tijdens de eerste sessie. Hiermee staan er toch wel gevoelige wijzigingen op het programma, al hoopt men dat deze net zo gesmaakt zullen worden als het gewijzigde kwalificatiesysteem, dat vorig jaar toch met succes geïntroduceerd werd.

Foto: Porsche



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 19 november 2022.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons