van der Horst

Formule Renault Eurocup: Paul Ricard: Nabeschouwing Max Defourny

Dit weekend begon Max Defourny aan de verovering van de titel in de Formule Renault Eurocup. Maar in het departement van de Var, op het Circuit van Paul Ricard liep niets zoals het moest voor de jonge wolf van de Nederlandse formatie MP Motorsport! Van bij de eerste vrije trainingen werd het duidelijk dat er geen sterke prestaties waren weggelegd, en het was door met blote handen te knokken dat Max nog een top 10 positie wist te redden in deze zondagse kamp. Niet echt de resultaten die men verwachtte…
  • St. Paul
“Het is eenvoudig. Dit weekend pakte er niets”, verduidelijkt Max Defourny. “En ik wil er nog bij vertellen dat het team niets te verwijten valt. Er was een probleem met de wagen dat me verhinderde om vooraan mee te strijden. Het maakte er mijn taak niet eenvoudiger op. Door naast de kwalificatiesessie te grijpen, kwam ik in een gevaarlijke situatie terecht want ik moest vetrekken in het midden van het peloton voor de eerste race. En zoals zo dikwijls het geval is, krijg je daar soms klappen. Ik werd aangereden en dat zorgde voor een lekke band links achteraan. Mijn eerste race van het seizoen eindigde daar reeds.”

Het ging op zondag nauwelijks beter. “Ik slaagde er eenvoudigweg niet in om mijn banden op temperatuur te brengen”, vervolgt de rijder. “Ik heb tenslotte alles te danken aan de tussenkomst van de Safety Car. Door bruut om te gaan met de wagen lukte ik erin om wat warmte in de banden te krijgen en hoewel ik toen op de 17de plaats lag, kon ik als 10de onder de finishvlag gaan. Dat was al beter, maar het was nog steeds ruim onvoldoende natuurlijk…”

Het resultaat: een weekend om te vergeten, en een begin van de campagne die niet het ware potentieel van Max weergeeft. “In een seizoen hebben we de beschikking over een aantal jokers, voor de races die we niet kunnen beëindigen, en waar we dan weinig punten pakken. Dat betekent dan dat ik al twee van mijn jokers heb gebruikt in dit weekend op Paul Ricard. Alles werd bemoeilijkt door de vrije trainingen in de regen, dan een kwalificatiesessie op droge baan, een nieuwe asfalt laag,…enz. De situatie was niet altijd heel duidelijk en de enige zaak die we kunnen onthouden is dat mijn eenzitter niet op niveau was…”

Op die eenzitter zullen er meerdere elementen worden gewijzigd voor de tweede afspraak, op het circuit van Monza, met zijn lange rechte lijnen. Volgend weekend al… “Van bij de eerste rondes op de baan moet ik er het juiste gevoel bij hebben. Het spreekt voor zich dat, als de tijden niet volgen, ik een beslissing zal moeten nemen. Ik moet absoluut terug op mijn prestatieniveau komen, permanent op de voorste posten rijden en veel punten scoren. En om dat te doen heb ik een top wagen nodig. Wordt vervolgd in een volgende episode…”

Defourny Press

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 18 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Le Castellet.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons