van der Horst

Franco 200: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
In het voorprogramma van de 24 Heures 2CV, was er ook de voorlaatste manche van de Hundred Series by BGDC 2018 en die wedstrijd stond bol van de omwentelingen, goede en minder goede en dat 200 minuten lang! De spectaculaire MARC II V8 met de carrosserie van de Ford Mustang was er niet bij, door problemen eerder tijdens het weekend en dus deed het team VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten beroep op de meer traditionele MARC Focus V8 #58 die de teameigenaar deelde met Thierry de Latre du Bosqueau en Harry Puts. Na een mooie race met de Porsche 997 Cup S Martinet by Almeras van Pierre Martinet, Gérard Tremblay en Christian Blugeon, won de rode bolide in het algemene klassement, met ook een zege in de Division 3 voor de Renault Mégane Trophy #10 van Patrick Asnong, Michaël Divoy en Gaël Frère, die erg sterk waren in het begin van de race, dan lek reden en ook nog eens een trage ronde reden met een technisch probleem. De Porsche met de Fransen die samen … 200 jaar oud zijn (!), won de Division 4 voor de BMW M235i Racing Cup van de familie Buffet, die ook sterk reden.
In de Division 2 waren het de Peugeot 308 Racing Cup die vooraan in het klassement in de beginfase de lakens uitdeelden. De #226 van Semspeed (Semoulin-Semoulin-Heyninck) beschadigde de radiator na een contact met een andere deelnemer en verdween zo uit het klassement. De #2 DRM Motorsport van Matthieu de Robiano en Pierre Dupont, laureaat in de Klasse F, zag nipt de Seat Leon 2.0 Turbo #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets voorbij komen. Zij wonnen zo de Division en de Klasse 20T en dat niet voor de eerste maal dit seizoen! De oudste Peugeot RCZ Cup #288 van Philippe Hortulanus, Laurent Tricoche en Damien Dussoul vervolledigde de top 3 van de D2, en werd tweede in de klasse F, de Peugeot 308 Racing #308 van Benoît Altruy en Charles Deknudt werd daar derde voor een knappe nieuweling, de BMW Z4 #94 van Guillaume en André Patzé met Simon Aillaud.
 
Er viel ook heel wat te beleven in de Division 1. De Vauxhall Astra Coupé #777 van de ervaren Philippe Ménage en Guy Katsers kende problemen met de benzinedruk in het begin van de race, om dan snel heel dominant te worden. Maar elektrische problemen maakte kort voor het einde dat de Vauxhall niet zou winnen. Zo konden de outsiders hun hart ophalen, waaronder de BMW 325i ex-Clubsport Trophy #66 van Pieter Denys en Gregory Eyckmans, en zo ging de zege in de Division naar een bolide van de Classe D, voor de Renault Clio Cup #37 van Hervé Deger, François Jeukenne, Olivier Debroux en Anthony Börner, die de klasse B (2 liter) wonnen. Het podium van de Division werd vervolledigd door de Porsche Boxster #24 van Alain Neutelers, Jean-Yves Beeckman en Jean-Yves Denis, 2de in Klasse D voor de BMW 325i E30 #41 van Matthieu Gilson en Fabian Cesari. In Klasse B, was de zilveren medaille voor de VW Golf 3 #102 van Jean-Marie en Aurélie Dehaye (de snelste van de dames), voor de Renault Clio Cup #510 van Jérôme Vernaillen en Henry Franken. Angélique Charlier, Pierre Zahnen en Laurent Simon (Renault Clio Cup #28) werden vierde en doen zo een goed zaak in het kampioenschap. Zeker omdat de Honda Civic #6 van Navric De Laet en Patrick Van Billoen opgaf met een stukke lager .
 
In de Klasse A, de 1600 cc, leek de zege naar de Honda Civic #48 van Martin Businaro, Bart Ooms en Pierre Habran te gaan tot de cardan stuk ging. De Renault Clio II #69 van Rogier De Laet en Thomas Letens won zo. De mooie Citroën Saxo van de Fransen Renaud en Eric Lambert, gaf op met een probleem met de koppeling.
 
De Hundred Series by BGDC gaat nu naar de finale van Zolder, ook over 200 minuten en dat op zaterdag 27 oktober. See you there!

Persbericht BGDC
 

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 7 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Franco 200.
  • Footprints F1 Abu Dhabi

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons