van der Horst

Franco 200: Voorbeschouwing van de organisatoren

Sinds het begin van de maand juli hadden we hen niet meer gezien! Nadat ze vijf afspraken afwerkten sedert het midden van april hadden de deelnemers van de Hundred Series by BGDC best wel enkele lange weken verlof verdiend. En zoals het vroeger al het geval was, is de terugkeer voorzien in het voorprogramma van de 24 Uren 2CV op de Ardeense achtbaan. Met een goede dertigtal ingeschrevenen, kunnen we spreken van een terugkeer langs de grote poort, en dat is op meer dan een vlak veelbelovend…
Als de bladeren beginnen vallen, is het in vele competities op circuit Money Time. Op amper drie weken van de finale op Zolder zal elk punt tellen en neemt de strijd in de verscheiden divisies en klassen zijn definitieve wending. Zo is er in Divisie 1 een explosieve strijd tussen de Renault Clio Cup #28 (Charlier-Simon-Zahnen), de Honda Civic #6 (Van Billoen-De Laet), de Vauxhall Astra Coupé #777 (Ménage-Kasters) en de Renault Clio Cup #510 (Duthoit-Franken-Vernaillen)! Het zijn bolides en rijders die uiteraard van de partij zullen zijn zaterdag op het circuit van Francorchamps, maar ze zullen rekening moeten houden met andere zegekandidaten in dit naseizoen. We denken daarbij aan de Renault Clio Cup #37 (Deger-Jeukenne-Debroux-Borner), de VW Golf #31 (Declerck-Devos), de opnieuw optredende  Renault Clio Cup #55 (Naniot-Naniot-Ost-De Dobbeleer), de VW Golf 3 #102 (vader Dehaye en kinderen Jean-Marie en Aurélie), de Renault Clio Cup #110 (Heinen-Hayot-Boeykens), de Renault Clio Cup #415 (Mertz-Mertz-Lemaire) of nog de Renault Clio Cup #659 (Raemaekers-Raas). En dan mogen we de bescheiden Suzuki Baleno van de BGDC Juniors niet vergeten…

In de andere klassen van de D1 is er weinig kans op verveling met een strijd op alle vlakken binnen de 1600cc tussen de Honda Civic #48 (Businaro-Ooms-Habran), de volledig Franse  Citroën Saxo #67 (Lambert-Lambert) en de Renault Clio #69 (Van Kuyk-Leten). Dezelfde intense strijd zien we bij de 2.5 liters (klasse D) met de Porsche Boxster #24 (Neutelers-Beeckman-Denis) die het zal opnemen tegen de BMW 325i #36 ex-Clubsport Trophy (Werckx-Werckx), de BMW 325i #41 (Cesari-Gilson) en de BMW 325i ex-Clubsport Trophy (Denys-Eyckmans).

Intens, dat is ook de strijd voor de titel in de Divisie 2. De Peugeot 308 Racing Cup vertrekken er nog maar eens als favoriet. De leiders op de #226 Semspeed (Semoulin-Semoulin-Heyninck) worstelen er verder met de #2 DRM Motorsport (De Robiano-Dupont). In hun kielzog is ook de Peugeot RCZ Cup #288 (Hortulanus-Tricoche-Dussoul) nog altijd in de race voor de titel. Van een andere generatie, maar steeds zeer thuis in de Ardennen, is de  Renault 21 Turbo #21 (Danneels-Gillot-Danneels). Kan die het tempo van de Peugeots volgen? We hebben al het efficiëntie gezien van de Honda Civic 2.0 T #99 (Comber-Gannon-Simmons) en de zeer snelle Seat Leon 2.0 T #444 (Verbeke-Smets), maar ook anderen hun verwachtingen zullen hooggespannen zijn in de Franco 200 wedstrijd, zeker bij de BMW Z4 #94 (Patze-Patze-Aillaud) en de Cupra Leon 2.0 T #98 (Ulivieri-Zajfert)! Wat de Peugeot 308 Racing Cup #308 betreft, al aanwezig op het podium afgelopen juli, die zullen opnieuw getemd worden door Benoît Altruy en Charles Deknudt. Zonder twijfel zal de Divisie 2 meer dan ooit de wind in de zeilen hebben op het einde van deze week.

Een duel, dat zal er ook zijn aan de top van het algemene klassement voor de artiesten van de Divisie 3. Dat zijn de MARC Focus V8 #58 (van der Straten-de Latre du Bosqueau-Putz) en de Renault Mégane Trophy #10 (Asnong-Divoy-Frère), hoewel de twee bolides ingedeeld worden in twee verschillende klassen (S+ voor de Australische en S- voor de Franse machine).

Tenslotte onthaalt de Divisie 4 de zeer spectaculaire Ford Mustang #9 van Olivier Hermans en de BMW M235i Racing Cup #32 van de familie Buffet (Denys, Emilien en Julien). Deze laatsten kunnen trouwens nog een goede zaak doen bij deze gelegenheid.

De kwalificaties van de Hundred Series by BGDC vinden plaats op zaterdag van 9u00 tot 9u45 terwijl de wedstrijd zijn gang zal gaan tussen 11u45 en 15u05, en dat om het begrip “uithouding” nog eens in de kijker te zetten. See you in Spa!

Persbericht BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op donderdag 4 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Franco 200.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons