van der Horst

Franco 200: Nabeschouwing van de organisatoren

Het weer was zonder meer schitterend voor de finale van de Hundred Series by BGDC 2019 zaterdag op het Circuit van Spa-Francorchamps. Het minste wat we mogen zeggen en schrijven is dat de Franco 200 tot op de meet spannend is gebleven!
Van op de polepositie bleef de Peugeot 308 #23 van Caren Burton en Pierre-Yves Corthals lange tijd vooraan, alvorens de eerste plaats af te staan aan de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures #57 van Hary Putz. Ondertussen waren de eerste slachtoffers van de race gevallen, na een contact voor de Renault Clio Cup #37 van Olivier Debroux, die op de rechte lijn tot stilstand kwam. We verloren ook vroeg de Peugeot RCZ Cup #288 van Philippe Hortulanus en de Ginetta G55 #55 van Denis Van Mol! Later in de race noteerden we ook de opgave van de Renault Clio #69 van Rogier Van Kuyk en Thomas Leten (motor), de BMW Z4 #94 van de familie Patze en Simon Aillaud (crash) en de Peugeot 207 Turbo #70 van Vander Eecken-Lamonica (technisch).

De beide  MARC Focus V8 VDS Racing Adventures waren net als in Zolder twee weken eerder, samen vooraan te vinden, tot de #57 van Raphaël van der Straten en Hary Putz een probleem met de versnellingsbak kende en kostbare tijd verloor en dus onderaan het klassement terecht kwam. Dat maakte dat de #58 van Thierry en Alex de Latre du Bosqueau het finaal opnam tegen de Peugeot 308 #23, met op het einde Caren Burton achter het stuur. Het duel duurde tot de laatste ronde, waarbij de toeschouwers meteen merkten dat er op het einde iets fout liep. In de chicane viel Burton zonder benzine, hij viel stil op enkele meters van de finishlijn en duwde de wagen over de finishlijn! Prachtig.
 
Alex de Latre du Bosqueau vroeg niet beter om te winnen, met zijn vader Thierry, een tweede opeenvolgende zege, na Zolder, maar het team was wel zo fair om te erkennen dat het pleit werd beslecht door…. enkele centiliters benzine in de benzinetank van de #23! Bij Burton Racing bleef men goed gezind en gaf men toe dat de strategie… net niet klopte. Iedereen leek zich echter geamuseerd te hebben en dat is het belangrijkste. 
 
De pechvogel van Zolder – door het startincident met de Seat Leon Cup #444 van Verbeke-Smets – was de Audi RS 3 LMS #7 van Giovanni Scamardi en Eric Dewaelheyns, maar in de Ardennen, reden zij naar de derde plaats op het podium en de tweede plek in de klasse F (Division 2) achter de Peugeot van Burton-Corthals, en voor de… Seat #444 van Verbeke-Smets, die dus een top 3 in D2 pakte. Een ereplaats was er voor de Peugeot 308 Racing Cup #308 van Benoît Altruy en Charles Deknudt in deze categorie, voor de Lotus Exige #63 van Lino Pecoraro en Michaël Berben en de Seat Leon Supercopa MK2 #27 van Jean-Luc Peigneur en Eric De Boeck, die in de slotfase tot stilstand op de piste kwamen.
 
De MARC Focus V8 uit Australië won dus de Klasse S+ van de Division 3, iets wat in S- was weggelegd voor de Renault Mégane Trophy! De #10 van Patrick Asnong, Olivier Grevesse en Eric Duthoit haalde na een moeilijk begin de zege, met een vijfde plek algemeen, voor de #21 van René Danneels, Michel Gilot en Sven De Roeck.
 
De Porsche Cayman GT #72 van Gaël Frère, Rolph Lietart en Jonathan Henry de Franhan won de Klasse G+ en Division 4, voor de BMW M235i Racing Cup #235 van Gunther Van den Hove en Wim Bradt, die wonnen in Klasse X. Het team gaf al aan in 2020 weer van de partij te zijn.
 
Een mooi verhaal in de Division 1 tijdens de finale in de Ardennen was de winst van de nieuwe Toyota Celica GTI #24 van José Close, Alain Henrard en Yves Wanson. De bolide reed heel vaak de 24 Uur van Spa-Francorchamps, in de tijd van de toerwagens, en werd helemaal gerestaureerd. De wagen is nog steeds origineel, met 185 pk en won toch de Division, onder meer na een lekke band van de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers. Ook de Klasse B was voor de Japanse wagen, terwijl de Renault Clio Cup #28 van Angélique Charlier, Laurent Simon en Pierre Zahnen mee het podium op mocht. Pech was er voor de Mazda MX-5 Cup #60 van Patrick Dubois en Cédric Wauters, die op het einde stilviel en een top-3 verloor. Toch eindigde de wagen voor de Renault Clio Cup #510 van Gaëtan Hayot en Jérôme Heinen.
 
De strijd tussen de BMW 325i in Klasse D van de Division 1 was erg stevig met een zege voor de #73 van Axel Roelants, Olivier Hertsens en Bert Arnauts, die wonnen voor Xavier Van Vaerenbergh en Kristof De Neef (#325) en Aaron Duville en Stijn De Vleeschauwer (#90).
 
In de Klasse A maakte de opgave van de Renault Clio #69 de Van Kuyk-Leten de zaak van de Honda, de Civic #48 van Jev Van Mechelen, Bart Ooms en Julien Scheyns wonnen voor de Civic #3 van Marco Van Belle, die solo reed, en de Integra #38 van Quentin Niclot, Philippe Lannaux en Martin Businaro. De top 5 van de kleinste klasse ging verder naar de Civic #118 van Jean-Didier Ronveau, Fred Faucon en Georges Pons, en de Citroën Saxo VTS #67 van Renaud en Eric Lambert.

Hundred Series by BGDC



 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 27 oktober 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Franco 200.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons