van der Horst

Franco 200: Voorbeschouwing van de organisatoren

De Hundred Series by BGDC 2019 is toe aan de finale en dat op het Circuit van Spa-Francorchamps in het kader van de populaire 24H2CV. Het is een geliefde afspraak, want opnieuw zien we zo’n goede 40 wagens op de startgrid, net als in Limburg eerder deze maand. En met maar liefst vierdubbele punten tijdens de Franco 200, is nog alles mogelijk in de Divisions en de Klassen. Spanning verzekerd
  • LTF
Zoals we in Zolder hebben kunnen zien, is de strijd vooraan in het peloton van de Hundred Series by BGDC, met name in de Divisions 2, 3 en 4, zeer open! Dat betekent ook dat het minste koersfeit de situatie kan doen kantelen. De beide MARC Focus V8 van VDS Racing Adventures behaalden de dubbel tijdens de Zolder 200, maar de #57 van Raphaël van der Straten en Hary Putz (op weg naar de titel in D3) en de #58 van Thierry en Alex de Latre du Bosqueau gaan de nodige tegenstand krijgen in de Ardennen, onder meer van de Renault Mégane Trophy, in de Klasse S-. De #10 is van Patrick Asnong en Olivier Grevesse en de #21 is van René Daneels samen met Michel Gilot en Sven De Roeck.
 
In Division 4 zien we de Porsche Cayman GT #72 van Gaël Frère en Rolph Lietart, die verraste in Limburg en de  Ginetta G55 #55 van Fred Bouvy en Denis Van Mol, naast de beide BMW M235i Racing Cup, met name de #32 van Denys en Emilien Buffet, en de #235 van Gunther Van den Hove en Wim Bradt.
 
Ook spanning verwachten we in Division 2 en Klasse F, met naast de strijd om de dagzege, ook nog… 8 teams die de titel kunnen pakken. Giovanni Scamardi en Eric Dewaelheyns kunnen het gezelschap krijgen van Damien Dussoul – winnaar in Zolder – voor de finale, want de Audi RS 3 LMS #97 staat nog niet op de deelnemerslijst!
 
De Audi #7 krijgt tegenstand van de Seat Leon Cup #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets, die ook nog kampioen kunnen worden, van de Peugeot 308 Racing #308 van de snelle en regelmatige Benoît Altruy en Charles Deknudt, van de Peugeot RCZ Cup #288 van Philippe Hortulanus, Gaëtan Hayot, Laurent Tricoche en Jérôme Heinen en de BMW Z4 #94 van Guillaume en André Patze, nog steeds met Simon Aillaud. Deze Division 2 en de Klasse F zijn in goeden doen, want we zien verder de Seat Leon Supercopa MK2 #27 van Jean-Luc Peigneur en Eric De Boeck, de Porsche Boxster #39 van de Britten Bernard Richard en Rob Gaffney, de Lotus Exige #63 van Lino Pecoraro, de Peugeot 207 Turbo #70 van Patrick Vander Eecken en Nicolas Lamonica, de Ford Focus 2.0 T #79 van Alain en Gilles Ronchail, maar ook de Honda Civic 2.0 T #99 van de Britten Ricky Comber, Mark Simmons en Simon Horrobin. Cool…
 
Nog in Division 2 is er de Klasse E met de mooie VW Golf V #25 van Serge Van den Berge, Mathieu De Smet en Erik Crabbe die het opneemt tegen de BMW 120d #101 van Roland Van Asch, Jurgen Vermeulen en Sigrid Maes.
 
De technische problemen van de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers in Limburg, maken dat nog heel wat andere teams en rijders kans maken op de titels in de Klasse B (2 liter) en Division 1. De Renault Clio Cup #37 van Olivier Debroux, Hervé Deger en François Jeukenne zal op zijn elan willen doorgaan na de Zolder 200. We zien ook de Renault Clio Cup #28 van Angélique Charlier en Pierre Zahnen weer, net als een reeks andere Franse bommetjes, zoals de #510 van Jérôme Vernaillen en Eric Duthoit. Nog in de Klasse B, zien we de Honda Civic #6 van Navric De Laet en Patrick Van Billoen, goed geplaatst in het kampioenschap, maar ook andere Japanse bolides, die het seizoen in schoonheid willen afsluiten, zoals de Mazda MX-5 Cup #60 van Patrick Dubois en Cédric Wauters en de Toyota Celica GTI #24 van Yvan Wanson en José Close, de grote onbekende van de finale.
 
Een comeback is er voor de Porsche Boxster #124 van Jean-Yves Beeckman, Christophe Denis, Luc Deby en Christian Belkreir in de Klasse D (2,5 liter), die het tegen een trio BMW 325i opneemt, met de #73 van Axel Roelants, Mathieu Van der Poel en Jan Lauryssen, de #90 van Aaron Duville en Stijn De Vleeschauwer, en de #325 van Xavier Van Vaerenbergh en Kristof De Neef.
 
Mooi is ook de startlijst in de Klasse A (1600cc), met de Renault Clio #69 van Rogier Van Kuyk en Thomas Leten, goed geplaatst in de strijd om de titel en kanshebber in Spa, zoals de race tijdens het weekend van de 25 Uur VW Fun Cup. Maar dan moeten ze het wel opnemen tegen de Honda Civic #48 van Jef Van Mechelen, Julien Scheyn en Bart Ooms, en de Honda Integra #38 van Philippe Lannaux en Martin Businaro, de mannen van het podium in Zolder. Marco Van Belle (Honda Civic #3), Renaud en Eric Lambert (Citroën Saxo VTS #67), maar ook Jean-Didier Ronveau, Fred Faucon en Georges Pons (Honda Civic #118) zullen ook van zich afbijten.
 
Samen met het plateau van de Hundred Series by BGDC zien we ook de deelnemers aan de Nederlandse STWC Series.
 
De Hundred Series by BGDC doen het tijdens de Franco 200 weer helemaal op één dag, met de kwalificaties zaterdag van 09u00 tot 09u45, en de race vindt plaats van 11u45 tot  15u05. Actie!  

BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 22 oktober 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Franco 200.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons