van der Horst

Franco 200: Raphaël van der Straten en Nicolas Busschaert sluiten het seizoen 2025 af met een overwinning

Zege voor Raphaël van der Straten en Nicolas Busschaert in de Franco 200
Zege voor Raphaël van der Straten en Nicolas Busschaert in de Franco 200
De 100 Series by BGDC 2025 eindigden afgelopen zaterdag tijdens de Franco 200, op het circuit van Spa-Francorchamps. Met een droge baan en zeer aangename weersomstandigheden was de strijd intens en de incidenten talrijk. De spectaculaire MARC II V8 Mustang van Raphaël van der Straten en Nicolas Busschaert schreef de laatste overwinning van het seizoen op zijn naam…
De Toyota GR Supra GT4 van Patrick Dubois en Cédric Wauters voor de Speedlover Porsche
De Toyota GR Supra GT4 van Patrick Dubois en Cédric Wauters voor de Speedlover Porsche
In het begin van de race gaf de #3 echter de hoofdrol weg aan de Toyota GR Supra GT4 van Patrick Dubois en Cédric Wauters, en de Porsche 992 GT3 Cup Speedlover van Olivier Dons en Kurt Hensen. Deze bolides zouden echter niet de hele 200 minuten lang dit ritme kunnen vasthouden, terwijl de Australische Silhouette met Mustang-carrosserie nooit verzwakte. Na de pitstop halverwege de race nam Busschaert het stuur over van van der Straten en vanaf dat moment werd de rode auto met witte en blauwe strepen, nooit meer bedreigd. Dit bevestigde de titels in Divisie 4 en in de GT+ klasse voor het duo!
 
VDS Racing Adventures - MARC II V8
VDS Racing Adventures - MARC II V8
Het waren de Porsches die de top 3 van het algemeen klassement vervolledigden, met Dons en Hensen die op 1'16" van de winnende MARC II V8 eindigden. Johan en Michael Van Peperzeel bevestigden hun dominantie in de GT+ klasse door hun Porsche 991.2 GT3 Cup naar de derde plaats van het algemene klassement te sturen.
 
Hoewel ze niet op het algemene podium stonden, won de Toyota GR Supra GT4 van Dubois en Wauters wel met gemak de GT4+ klasse, met een ruime voorsprong op de BMW M4 GT4 van Dirk Mertens, Tom De Neef en Filip Baelus, die door een te hoog geluidsniveau al vroeg in de race tijd verloren. Patrick Dubois veroverde uiteraard de titel in GT4+.
 
Koen Wauters/Nono Wauters - BMW M240i Dayvtec
Koen Wauters/Nono Wauters - BMW M240i Dayvtec
Celebrity Koen Wauters, die opnieuw samen met zijn zoon Nono de BMW M240i Dayvtec bestuurde, genoot van de race en eindigde in de top 5 van het algemeen klassement, terwijl hij tevens de winst pakte in de GT-klasse, voor de Porsche 996 GT3 Cup van Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica. Laatstgenoemden wonnen echter wel de titel aan het einde van het seizoen.
 
De Franco 200 waren bijzonder zwaar voor de bolides van Divisie 2, die weinig talrijk waren aan de finish. De BMW 130 GTR van Philippe Wouters en Wim Lemmens kwam door technische problemen tot stilstand in de Raidillon, maar werd toch uitgeroepen tot winnaar in klasse F, voor de Seat Leon Supercopa Mk2 van Andy Gaban en Maxime Alsteens. Philippe Wouters werd uiteindelijk gekroond tot kampioen.
 
Na lange tijd in de kopgroep te hebben gereden, brak op de Audi RS3 LMS TCR van Fabrice Léonard en Pierre Léonard uiteindelijk de ophanging bij het aanremmen voor de Bus-Stop! De twee piloten zijn weliswaar de 2025 kampioenen in de E-klasse. 
 
Guy Katsers/Philippe Ménage/François Jeukenne - Vauxhall Astra Coupé
Guy Katsers/Philippe Ménage/François Jeukenne - Vauxhall Astra Coupé
In Divisie 1 zag het er voor de kampioenen van 2025, Guy Katsers, Philippe Ménage en François Jeukenne, in het begin van de race eerder tegenvallend uit. Ménage belandde na de start in de grindbak van de Combes! De inhaalactie was des te indrukwekkender, vooral omdat de Renault Clio Cup-deelnemers heel wat te verduren kregen met als gevolg verschillende uitvallers zoals de #61 van Thomas Vanloocke en Alix Wanson (olielek), de #510 van Eric Duthoit, Alain Furnal en Marvin Herman (motor) en de #110 van Patrick Asnong, Frédéric Faucon en Georges Pons (motor).
 
Toch kwamen twee andere Clio's op het podium in de B-klasse, op respectievelijk twee en vier ronden van de winnende Vauxhall: de #10 van Hervé Deger en Jérôme Heinen en de #82 van de Fransen Nicolas Klee, Geoffrey Angelucci en David Nauleau.
 
Sterke prestaties waren er ook van de verschillende Honda Civic Type R's uit Portugal, hoewel de #150 van Amorim-Ferreira-Godinho al tijdens de kwalificaties werd uitgeschakeld na een zware crash tegen de muur in Blanchimont! De andere Japanse bolides uit Portugal, de #175 van Batista-Ribeiro-Ribeiro en de #160 van Porto-Amorim-Ferreira, eindigden echter in de top 5 van de B-klasse, net voor de #168 van Figueiredo-Barbosa-Saramago. Al deze rijders genoten volop van de ervaring en zullen zeker terugkomen om te racen op 'het mooiste circuit ter wereld'...
 
Andy Gilligan/Stephen Foden - Mazda MX-5
Andy Gilligan/Stephen Foden - Mazda MX-5
In de A-klasse van Divisie 1 werd de logica gerespecteerd met een nieuwe overwinning voor Rogier Van Kuyk en Thomas Leten, die het opnamen tegen een sterkere concurrentie. Daaronder de Britse Andy Gilligan en Stephen Foden, die in hun Mazda MX-5 de tweede plaats in de categorie behaalden. De Citroën Saxo van Eric en Renaud Lambert werd het slachtoffer van remproblemen.
 
De MP-klasse werd gewonnen door Lionel Corbisier, die de legendarische Suzuki Baleno van de 100 Series by BGDC naar de overwinning stuurde, voor de Alfa Romeo 156 van Christophe Cagnina.
 
Na deze dubbele afspraak in de Ardennen, bereiden de drijvende krachten van de 100 Series by BGDC zich voor op de prijsuitreiking die begin december gepland staat. In afwachting daarvan, felicitaties aan de kampioenen van 2025… en tot in 2026 voor een nieuw seizoen dat veelbelovender lijkt dan ooit!       

Persbericht Hundred Series by BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 19 oktober 2025.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons