van der Horst

Legend Boucles de Spa: François Duval haalt het nipt van Bernard Munster na een hevige eindsprint

François Duval - Ford Escort MK2
François Duval - Ford Escort MK2
Weinig of geen sneeuw tijdens deze 55de editie van de populaire rally rond Spa. De organisatie en de toeschouwers kregen een dag voordien reeds een opdoffer van formaat te verwerken toen het nieuws de ronde deed dat achtvoudig winnaar Patrick Snijers de handdoek moest werpen met een gebroken sleutelbeen na een val thuis. Met Snijers was er meteen ook een mooie Lancia 037 en een kandidaat winnaar minder aan de start.
De rally zelf startte ook in mineur toen de eerste RT van Wanne om veiligheidsredenen moest worden afgelast door teveel volk langs de proef. Ook de tweede RT werd geschrapt nadat een toeschouwer een hartaanval kreeg en moest worden geëvacueerd door de ambulance.

P-G Andersson - Opel Ascona
P-G Andersson - Opel Ascona
Op dat moment waren reeds een zevental wagens de revue gepasseerd waaronder Hirvonen die door een benzinelek en een brand zijn Citroën Visa 1000 Pistes aan de kant moest zetten. Ook de Nederlander Kevin Abbring kwam niet ver met zijn ex-fabrieks VW Golf GTI met problemen aan de versnellingsbak. Nog een pak favorieten zouden volgen, waaronder de Audi Quattro van Bruno Thiry met de stuurbekrachtiging, de Opel van Marc Timmers (versnellingsbak), de Citroën Visa 1000 Pistes van Citroën Sportbaas Yves Maton met een defecte motor, de Opel Ascona van de geheimzinnige piloot P-G Andersson (versnellingsbak) en ook de Audi Quattro van tweevoudig Le Mans-winnaar André Lotterer door een benzinelek en een aanrijding. De Duitser lag op dat moment wel op een mooie derde plaats.

Ook onze Belgische ambassadeur in WRC, Thierry Neuville die in duel was om de leiding met latere winnaar Duval moest de handdoek werpen met een haperende koppeling.

Bernard Munster - Porsche 911 SC
Bernard Munster - Porsche 911 SC
Vooraan werd het een mooie strijd waarin vooral ex-winnaar van de RAC Rally, Stefaan Stouf een aardig woordje meepraatte. Maar de Escort MK1-rijder verloor belangrijke tijd en was op achtervolgen aangewezen. Vanaf de 7de KP parkeerde François Duval zijn Escort MK2 aan de leiding en gaf die niet meer af. Hij leek af te stevenen op een makkelijke zege, maar met de komst van ijsvorming tijdens de nacht en de aanpassing van de chrono’s van een van de eerste RT’s, kwam Bernard Munster opzetten in zijn Porsche. Het kwam tot een zeer spannende eindspurt tussen Duval en Munster. De strijd om de overwinning werd beslecht in de laatste meters. Munster ging tijdens de laatste RT vol in de aanval, won de proef in moeilijke omstandigheden, maar kwam aan de eindmeet amper 63/100 van een seconde te kort om Duval van zijn eerste overwinning in de Legend Boucles de Spa te houden. Meteen een mooie revanche voor de man uit Cul-des-Sarts die tijdens de voorgaande edities reeds tweemaal de handdoek moest werpen.

François Duval
François Duval
“We zijn er enkele malen dichtbij geweest en deze keer is het echt gelukt”, aldus een tevreden Duval op het podium. “Tijdens de laatste RT ondervond ik in het begin dat er grip was en ik heb zwaar aangevallen. We hebben zelfs Marc Duez ingehaald en voorbij gestoken. Een dergelijke overwinning motiveert en je zal me mogelijk dit seizoen nog wel enkele malen zien opduiken”.


Bernard Munster was er het hart van in want héél dicht bij de overwinning.
“Als je ziet met welk miniem verschil ik hier verlies, ga je zoeken waar het is mis gelopen”, aldus de West Vlaamse Waal. “Tijdens de laatste RT heb ik zelfs gevraagd om twee minuten ipv van één minuut achter Mourgues te mogen starten. Desondanks heb ik hem toch ingehaald bij een controlepunt waar ik achter hem moest stoppen en verloor ik belangrijke tijd omdat de controleur eerst zijn kaart moest afstempelen. Als je dan ziet met hoeveel tijd ik de rally verlies, dan moet je het niet ver zoeken. Spijtig is wel dat ik een uitstap maakte op de Clémentine waarbij ik in de sneeuw bleef steken en hulp moest krijgen van enkele toeschouwers. Maar dat is racen en ik denk dat Duval ook wel hier en daar wat seconden liet liggen. We hebben wel alles gegeven en de toeschouwers hebben een spannende wedstrijd gezien".
 
Jean-Pierre Van de Wauwer - Lancia Beta Monte Carlo
Jean-Pierre Van de Wauwer - Lancia Beta Monte Carlo
De winnaar van de vorige editie, Jean-Pierre Van de Wauwer werd mooi derde voor een mooi terugvechtende Stouf en de Opel Manta van de jonge Cédric Cherain. Van Woensel (Opel Manta) werd schitterend zesde voor Verreydt (Porsche), Duez (Ford), Perez (Lancia Stratos) en Bouvy (Ford). Enkelen onder hen kregen wel een pak strafpunten aan de broek.


Bij de Classics wordt de concurrentie ook ieder jaar sterker. Afgelopen weekend kwam het tot een soort  heruitgave van de Rally van Monte Carlo met opnieuw een mooi duel tussen Dirk Van Rompuy (Opel Ascona) en Dominique Holvoet (Toyota Celica) in de hoofdrol. Zoals geweten rijden beiden met de gebroeders Jens en Bjorn Vanoverschelde. Het was uiteindelijk Holvoet die aan het langste eind trok met een kleine voorsprong op de Ford Cortina van Verhelle en de Opel Ascona van Dirk Van Rompuy. Dit drietal reed de rest van de concurrentie op een behoorlijke achterstand. Ook Tom Van Rompuy was met Vermant en de Fiat 124 Spyder goed aan de wedstrijd begonnen, maar zij kregen af te rekenen met pech en moesten richting opgavepark.

Elders op deze site treft u tevens enkele foto's van de Legend Boucles de Spa 2013.

Update 19.00

De organisatie heeft bekendgemaakt dat er in de originele uitslag enkele foutjes geslopen zijn vanwege missers bij de tijdswaarneming. Eén en ander heeft grote gevolgen, want het Jean-Pierre Van de Wauwer tuimelt van het podium ten voordele van Stéphane Stouf.

Uitslag Legend Boucles de Spa 2013

01. Duval-Bourdeaud’hui (Ford Escort MKII Gr.4) 439,67
02. Munster-Lopès (Porsche 911 Carrera) op 0.63
03. Van de Wauwer-Marnette (Lancia Beta Monte-Carlo) op 73.33
04. Stouf-Erard (Ford Escort MKI) op 106.09
05. Cherain-Borguet (Opel Manta) op 197.03 
06. Van Woensel-Van der Sloten (Opel Manta 400) op 215,41 
07. Verreydt-Jali (Porsche 911 Gr.3) op 307,89 
08. Duez-Cornelis (Ford Escort Gr.4) op 381,57 
09. Perez-Parmander (GB-Suè/Lancia Stratos Gr.4) op 417,25 
10. Bouvy-Toubon (Ford Escort Gr.4) op 460,40 
11. Mondron-Werner (Porsche 911 Carrera) op 509,84 
12. Brasseur-Brasseur (Porsche 911) op 550,49 
13. Becker-Thiry (Toyota Corolla) op 550,49 
14. Jupsin-Van der Zee (BMW 323i) op 550,93 
15. Mourgues-Jallet (Opel Ascona 1900) op 597,97

Foto's: Racing Intl. Photo - De Coster / Vautier



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons