van der Horst

François Duval: “Nooit kwam ik beter voorbereid aan de start dan met deze Audi”

François Duval - Audi S1 EKS RX quattro
François Duval - Audi S1 EKS RX quattro
Het evenement blijft jaar na jaar groeien. Een heel weekend lang zullen tienduizenden toeschouwers, die de toppers uit het Wereldkampioenschap Rallycross aan het werk willen zien, het Circuit Jules Tacheny in Mettet overrompelen. Dat de Belgische fans nog meer van zich zullen laten horen wanneer ook publiekslieveling François Duval aan de start verschijnt, mag geen verrassing heten.
  • Dreamdrive
De rijder uit Cul-des-Sarts, die ondertussen een vaste waarde is geworden bij de Belgische manche van het WRX, komt dit weekend uit op een Audi S1 EKS RX quattro. De wagen beschikt over ongeveer 600pk en vierwielaandrijving en zal worden ingezet door Comtoyou Racing met de steun van de Belgian Audi Club.  “Dit is echt een geweldige wagen”, lacht François. “Het is zeker geen bolide van de allerlaatste generatie, maar deze Audi was wel de wagen waarmee Mattias Ekström twee jaar geleden de wereldtitel veroverde. De motor is echt veel krachtiger dan degenen waarmee ik in het verleden al gereden heb en ik hoop dat dat me zal helpen om goede starts te nemen. Iedereen kijkt in Mettet angstvallig naar de eerste bocht. Je kan maar beter twee meter voorop liggen dan twee meter achterstand tellen op het ogenblik dat de bocht wordt aangesneden. Nadien, en dat weten we allemaal, is het een kwestie van wat geluk te kennen en vooral de valkuilen te vermijden… In rallycross geldt dat mogelijk nog meer dan in andere disciplines…”

Naast de capaciteiten van de Audi S1 EKS RX quattro, is de voormalige ster uit het wereldkampioenschap Rally ook opgetogen met de algemene omkadering. “Onder de vlag van Comtoyou Racing vind ik met name François Verbist terug, met wie ik altijd een goede verstandhouding heb gekend”, verduidelijkt hij. “François, de teameigenaar van Comtoyou Jean-Michel Baert en Enzo Ide, die de twee wagens aankocht die het team van Mattias Ekström heeft opgebouwd,  hebben me gevraagd om heel wat testsessies met hen af te werken. Ik heb tot dusver reeds kunnen testen in Faleyras, in Lohéac, in Buxtehude en zelfs al een halve dag in Mettet, in de regen. Ik moet dus niet veel energie meer steken in het vertrouwd geraken aan de verschillende knoppen in de wagen. Ik heb ook heel wat startsimulaties kunnen afwerken… In het kort, ik ben nog nooit zo goed voorbereid geweest!”

Met dat in het achterhoofd, spreekt het voor zich dat “Dudu” hoge verwachtingen koestert. “Ik moet echt de Belgian Audi Club, het team van Comtoyou en mijn trouwe partners, Gordon Finest Beest en het bedrijf Ramaekers, bedanken. Zij laten me toe om te kunnen starten aan het stuur van dergelijk goede wagen. De manier waarop ik hen het beste kan bedanken, is door vanzelfsprekend een goed resultaat te realiseren. Het hoofddoel zal zijn om bij de beste 12 te eindigen in de kwalificaties en zo door te stoten naar de halve finales. Als ik vervolgens ook zou kunnen starten in de finale, zou dat een mooie bonus betekenen…”

Op het circuit tussen Samber en Maas zal François de handschoen opnemen tegen Petter Solberg en Sébastien Loeb, zijn oude rivalen uit het WRC, maar ook tegen de officiële Audi Sport rijder Mattias Ekström en zijn teamgenoot Andreas Bakkerud. Hij zal ook een vette kluif hebben aan de echte specialisten zoals de regerende wereldkampioen Johan Kristoffersson. De eerste heats zullen plaatsvinden op vrijdag, vanaf 16.40u. De kwalificatiesessies worden verreden op zaterdag en zondagochtend en zij bepalen de twaalf namen die zullen mogen starten in de halve finales, welke staan geprogrammeerd vanaf 15.00u. De drie rijders met het beste resultaat in elke halve finale, verzekeren zich van een plaatsje op de startgrid van de finale voor de ultieme strijd der titanen!

Belgian Audi Club



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op donderdag 10 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mettet.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons