van der Horst

Francorchamps: Kessel Racing Ferrari oppermachtig in regenchaos – Belgen vijfde en negende

Kessel Racing - Ferrari 458 Italia #51
Kessel Racing - Ferrari 458 Italia #51
De eerste GT Open race van het weekend werd op overtuigende wijze gewonnen door de GTS Ferrari #51 van Lorenzo Bontempelli en Marco Frezza. In eerste instantie leek nochtans de Scuderia Villorba Corse Ferrari (Super GT) bezig aan een wandeling in het park. De race werd halverwege echter overhoop gegooid door een safety car die op zijn beurt werd gevolgd door de nodige regenchaos. De Belgen kenden ondanks de moeilijke omstandigheden een meer dan degelijke race.
  • De Swert Opticiens
Francorchamps: Kwalificaties en Race 1 in beeld gebracht
Van bij de start schoot de Scuderia Villorba Corse Ferrari in handen van Andrea Montermini als een raket weg van de concurrentie. In de achtervolging zagen we aanvankelijk de V8 Racing (SRT) Corvette van Miguel Ramos, bij het opengaan van het pitwindow keek deze al aan tegen een achterstand van goed 15 seconden. Op dat moment week het raceverloop echter af van het normale scenario, Chris Van Der Drift crashte zijn Bhai Tech McLaren zwaar in de bandenmuur bovenop de Raidillon nadat er iets afbrak in de besturing en de wagen enkel nog rechtdoor wou. Doordat het team maar weinig reserve onderdelen bijheeft ziet het er niet naar uit dat we de #66 morgen nog terug in actie zien komen. De crash zorgde wel meteen voor het inzetten van de safety car op het moment dat het merendeel van het veld reeds zijn pitstop had afgewerkt, op de leidende Villorba Ferrari en de Bhai Tech McLaren #65 na. Hoewel het reglement dit verbiedt kwamen beide wagens vervolgens meteen de pitlane opzoeken, uiteindelijk kregen ze dan ook een extra ronde bijgeteld bij hun uiteindelijke finishpositie.
 
Start van race 1
Start van race 1
De chaos stopte daar echter niet en een regenzone zorgde er vervolgens voor dat quasi alle wagens opnieuw kwam pitten om het nodige regenrubber te laten monteren. Op het moment dat de storm weer wat was gaan liggen was het de Kessel Racing Ferrari #51 van Lorenzo Bontempelli en Marco Frezza die het veld aanvoerde en vervolgens van de moeilijke omstandigheden gebruik maakte om een voorsprong bijeen te rijden van maar liefst 35 seconden aan de meet. Ook de tweede plaats ging naar een GT3-wagen met de Autorlando Porsche van  Isaac Tutumlu/Dimitris Deverikos. De GTS-klasse was overigens zeker in het voordeel in deze natte omstandigheden. De derde en laatste podiumtrede ging uiteindelijk nog naar de V8 Racing Corvette van Ramos/Pastorelli dankzij de penalty die de Villorba Corse Ferrari kreeg aangesmeerd na de race.
 
b1bc9d803f95aab1eaf325b872610dced6c3f9bc.jpg
Enzo Ide en Maxime Soulet werden met hun GPR Aston Martin Vantage V12 GT3 knap vijfde na als elfde te zijn gestart, wat overeenkomt met een derde plaats in hun klasse (GTS). Ide was nog enigszins tevreden met het resultaat maar gaf achteraf aan dat er zeker nog meer had ingezeten. “Het team had me verteld dat ik niet mocht inhalen voor de startlijn, iedereen rond mij keek echter alleen naar de groene lichten waardoor mijn start dus verre van optimaal was. Ik kon de wagen nog als negende binnenbrengen in het zog van mijn voorliggers. Een ongelukkige safety car bezorgde ons nog wat extra kopzorgen en Maxime (Soulet) moest vervolgens weer heel wat terrein goedmaken. Voor morgen wordt er opnieuw regen voorspeld en bovendien blijft met dit resultaat het aantal strafseconden beperkt waardoor we morgen zeker goed moeten kunnen scoren.”
 
Francorchamps: Kwalificaties en Race 1 in beeld gebracht
In het kamp van Bert Longin en Patrick Selleslagh heerste er achteraf relatieve tevredenheid met de uiteindelijke negende plaats na als een van de laatsten te zijn gestart. “Meer zat er niet in,” stak Bert Longin van wal. “In de openingsronden kon ik al zeer snel oprukken naar het middenveld, maar daar kwam ik vast te zitten achter een zeer breed verdedigende Mercedes die me uiteindelijk toch wat tijd heeft gekost. Onze pitstop viel redelijk goed ten opzichte van de safety car en ik denk dat we ook op het juiste moment zijn overgestapt naar het regenrubber. Vanmorgen maakte ik een spijtige fout maar de race viel nog goed mee. Ik kijk al uit naar morgen, we starten vanop P7 en moeten geen strafseconden bijtellen bij onze pitstop, een podiumpositie moet mogelijk zijn!”

Foto's: Arne Simons & Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in International GT Open op zaterdag 7 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 600 km of Spa.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons