Francorchamps: Kessel Racing Ferrari oppermachtig in regenchaos – Belgen vijfde en negende
De chaos stopte daar echter niet en een regenzone zorgde er vervolgens voor dat quasi alle wagens opnieuw kwam pitten om het nodige regenrubber te laten monteren. Op het moment dat de storm weer wat was gaan liggen was het de Kessel Racing Ferrari #51 van Lorenzo Bontempelli en Marco Frezza die het veld aanvoerde en vervolgens van de moeilijke omstandigheden gebruik maakte om een voorsprong bijeen te rijden van maar liefst 35 seconden aan de meet. Ook de tweede plaats ging naar een GT3-wagen met de Autorlando Porsche van Isaac Tutumlu/Dimitris Deverikos. De GTS-klasse was overigens zeker in het voordeel in deze natte omstandigheden. De derde en laatste podiumtrede ging uiteindelijk nog naar de V8 Racing Corvette van Ramos/Pastorelli dankzij de penalty die de Villorba Corse Ferrari kreeg aangesmeerd na de race.
Enzo Ide en Maxime Soulet werden met hun GPR Aston Martin Vantage V12 GT3 knap vijfde na als elfde te zijn gestart, wat overeenkomt met een derde plaats in hun klasse (GTS). Ide was nog enigszins tevreden met het resultaat maar gaf achteraf aan dat er zeker nog meer had ingezeten. “Het team had me verteld dat ik niet mocht inhalen voor de startlijn, iedereen rond mij keek echter alleen naar de groene lichten waardoor mijn start dus verre van optimaal was. Ik kon de wagen nog als negende binnenbrengen in het zog van mijn voorliggers. Een ongelukkige safety car bezorgde ons nog wat extra kopzorgen en Maxime (Soulet) moest vervolgens weer heel wat terrein goedmaken. Voor morgen wordt er opnieuw regen voorspeld en bovendien blijft met dit resultaat het aantal strafseconden beperkt waardoor we morgen zeker goed moeten kunnen scoren.”
In het kamp van Bert Longin en Patrick Selleslagh heerste er achteraf relatieve tevredenheid met de uiteindelijke negende plaats na als een van de laatsten te zijn gestart. “Meer zat er niet in,” stak Bert Longin van wal. “In de openingsronden kon ik al zeer snel oprukken naar het middenveld, maar daar kwam ik vast te zitten achter een zeer breed verdedigende Mercedes die me uiteindelijk toch wat tijd heeft gekost. Onze pitstop viel redelijk goed ten opzichte van de safety car en ik denk dat we ook op het juiste moment zijn overgestapt naar het regenrubber. Vanmorgen maakte ik een spijtige fout maar de race viel nog goed mee. Ik kijk al uit naar morgen, we starten vanop P7 en moeten geen strafseconden bijtellen bij onze pitstop, een podiumpositie moet mogelijk zijn!”
Foto's: Arne Simons & Vincent Wouters
Tweet