van der Horst

Francorchamps 24H: Nabeschouwing van de organisatoren (Prive-karts)

Drie dagen na hun nederlaag in de Wereldbeker voetbal, namen de Engelsen weerwraak door de tweede editie van de 24 Uren van Francorchamps voor Privé-Karts te domineren. Ze waren al in hun element in de zondvloed van 2017, en de teams van over het Kanaal waren even goed thuis in de zomerse hitte. De kart #443 van Team VDH, een Britse formatie met Nederlandse rijders, won na een etmaalrace in de Ardennen. Ze deden dat met twee luttele rondes verschil op de kart #43 van MS So/Co Select, de titelhouders.
  • Skylimit Events
“We beleefden een zeer mooi evenement”, zei een verheugde Patrick Van Billoen, de stichter van One Day Karting, de avond na de tweede editie van deze 24 Uren, die uniek zijn in hun genre in België. “Het niveau van de rijders is zeer hoog, en er zijn weinig incidenten op de piste. Ik denk dat we slechts twee ernstige aanrijdingen hebben gehad, en dat toont toch wel de fair-play die er heerste tussen de rijders gedurende het gehele weekend. Natuurlijk hadden we graag op meer karts kunnen rekenen, maar de kwaliteit was zeker aanwezig.”

Een kwalitatief startveld dat voor een groot deel samengesteld was uit team onder Britse vlag. Het bevestigt de bekendheid van het evenement buiten de landsgrenzen van ons kleine Koninkrijk. “Ik wil trouwens onze Engelse vrienden bedanken”, voegt Patrick Van Billoen eraan toe. “Van zodra het mogelijk is zullen we overleggen teneinde ons bestaande product nog te verbeteren. Ik hoop uiteraard dan nog meer teams te kunnen verleiden. In België groeit de interesse, maar we hebben nog niet de beschikking over een “vloot” aan machines om aan de vraag tegemoet te komen. Daarom ook dat ik zo snel mogelijk wil spreken met de geïnteresseerde teams om te kijken wat we mogelijk kunnen doen.”
 
Twaalf maanden na de stortregens die de aanvangseditie wegspoelden, werd de etmaalrace dit weekend verreden onder een zomerzon en met temperaturen die de seizoensgemiddelden makkelijk overstegen. De zestien teams konden zich dus volop uitleven in deze 24 Uren. De spanning werd gedragen tot aan de finishvlag, die als winnaar genomen werd door het Team VDH (#443, Tijmen Van Der Helm - Senna Koolen – Lars Lamborelle – Steven Welsh). Zij wonnen met nauwelijks twee ronden voorsprong (dat is minder dan twee minuten) voor MS So/Co Select (#43, Dan Crossley – Paul Wilkins- Steve Lyall –Romano Franssen – Fabio Paoleschi), die dus maar net grepen naast een herhaling van hun zege in 2017.  
 
De Britse teams domineerden in de door storm geteisterde race in 2017, maar toonden dat ze zich even goed voelen onder alle omstandigheden. Ze bezetten de eerste acht plaatsen van het algemene klassement. Het waren nochtans de Belgen die het eerst van leer trokken op de zaterdag. Profiterend van het vermogen van hun EVO3 motor (viertaktmotoren die speciaal voor de competitie zijn ontworpen) toonden de rijders van Fast8Maranello 1 en 2 zich de snelsten in de vrije trainingen. De EVO3 motoren kaapten ook de eerste rij weg van de startgrid met de kart #81 van Fast8Maranello 1 (Rino Gulisano – Michael Veulemans –Dave Coenen – Opnithi Puyato – Kevin Lemmens) op de pole position voor de kart #88 van Neospeed (Massimo Petralia – Laurent Dauw – Clément Nopère – Chris Akkerman). 
 
Bij het doven van de lichten was het poleman Opnithi Puyato die zich liet verrassen door de goede start van Massimo Petralia, die aan zijn zijde stond en die van bij aanvang van deze 24 Uren voor Privé-karts de leiding nam, voor de kart #82 van Fast8Maranello 2 (Marco Gulisano – Matthias Boon – Wesley Van Den Bergh – Dylan De Wolf – Glenn Sente – Michael Holsters). De drie vertegenwoordigers van de catégorie EVO3 sloegen vrij snel een gat op de rest van het peloton. Daarbinnen zagen we een mooi gevecht in de EVO2. Zij waren in de minderheid in 2017, deze karts die worden voortgestuwd door een vrij in de handel verkrijgbare tweemotorige viertakt. Maar dit weekend maakten ze de meerderheid van de deelnemers uit, wat de debatten ietwat nivelleerde met onderlinge afstanden van met moeite enkele seconden tussen de vierde en de tiende plaats!
 
De hitte was verstikkend en de mechaniek vertoonde dan ook snel de eerste tekenen van zwakte. De kart #81 van Fast8Maranello 1 moest naar de pitlane om een wielas te laten rechten. Het gevolg: één van de kanshebbers op de overwinning viel terug naar de dieptes van het klassement, net als de #88 Neospeed, slachtoffer van een kettingbreuk die hen kostbare tijd deed verliezen in hun strijd voor het podium.
 
Meer had het team van de #82 Fast8Maranello 2 (EVO3) niet nodig om de leiding over te nemen, een leiding die ze vasthielden tot aan de tweede wedstrijdhelft. Op zondagmorgen kenden ook zij een terminale motorschade. De nacht toonde zich onmeedogenloos voor meerdere favorieten zoals voor Neospeed (#88), slachtoffer van een mechanische breuk die hun een plaats in de top-4 kostte. Het was een desillusie die ook de KRMS Racing (Antoine Morlet – Jérémy Peclers – Luc Walter – Guillaume Germis – Simon Delvenne), geleid door Marc-Alexandre Stordeur, kende. Hun koers werd gecompromitteerd bij het ochtendgloren door een contact met een tegenstander, dat fataal bleek voor het chassis van de kart met nummer 10.
 
Het team VDH (#443, Tjimen Van Der Helm - Senna Koolen – Lars Lamborelle – Steven Welsh) werd gespaard van tegenslag en kwam uit de nacht aan de leiding van de wedstrijd. Maar ze zouden nog bibberen en beven tot het vallen van de finishvlag. Na een redelijk brave eerste wedstrijdhelft zette de bezetting van de kart MS So/Co Select #43 (Dan Crossley – Paul Wilkins- Steve Lyall –Romano Franssen – Fabio Paoleschi) de aanval in vanop de tweede positie, zonder dat ze het gat van twee rondes konden dichten dat hun scheidde van de leiding. En na 1642 rondes kon het team uit Nederland zijn eerste overwinning vieren in de 24 Uren voor Privé-Karts. Twaalf maanden na hun succes in de regen, konden MS So/Co Select genieten van hun eerste plaats voor de kart #13 van Red Racing (Adam Nichols – Lewis Cannon – Martin Black – Jake Randall), die ook al vorig jaar het podium haalden.
 
Aan de voet van het podium eindigde de #42 MS Lucas (Karl North – Jamie Crease – Josh Falcus – Andrew Delahunty – Will Jones) voor vier andere Britse formaties met in volgorde de #111 MS JSR (Connor Lucas – Mick McDonald – Jack Grinsell – Sam Tugwell – Matty Hopecraft), de #115 Team Keane (Rob Stanway – Danny Keane – Wez Grundy – Toby Dodson – Tom McDonald), de PGS Racing (#39, Paul Scaife – Steve Thompson – Steve Nichols – Ben Brown – Archie Brown) en, als achtste, de #77 Offline 1 (Gareth Plackett – Chris Pedlingham – Rob Aston –Jonathan Robertson).
 
De “best of the rest” werd het team van Young & Experience (#19, Cédric De Meurers – Guillaume Faye – Miko Bouvier – Gianni Di Franco – Paul Theysgens) die de Belgische eer redde met een negende positie en de overwinning in de catégorie EVO1 (eenheidsmotor vrij in de handel verkrijgbaar). De top 10 van deze tweede editie van de 24 Uren voor Privé-karts werd volgemaakt door de kart #34 TT Sport (James Tracy – David Cross – Michael Cross –Keith Batrum – Barry Hammond – Dan Adderley) voor de #6 van Modernised Racing (Steven Thomas – Lewis John Nurse – Ryan Waring –Paul Waring – Phil Overton –Gary Simms).
 
Het succes zat de Belgen dus niet mee op eigen terrein. De drie vertegenwoordigers in de catégorie EVO3 zagen de eindmeet niet. Neospeed #88 (Massimo Petralia – Laurent Dauw – Clément Nopère – Chris Akkerman) werd als klasse winnaar uitgeroepen ondanks een vroegtijdig einde aan hun wedstrijd omdat de weersomstandigheden bepaalde onderdelen van hun team te zwaar waren. De Fast8Maranello #81 (Rino Gulisano – Michael Veulemans – Dave Coenen – Opnithi Puyato – Kevin Lemmens) moest vrede nemen met de pole position en de beste ronde in de wedstrijd (46.514, en dat is zeer dicht bij de tijden van een Rotax Max of een Parilla X30). Achteruitgeslagen door mechanische problemen gingen de #17 Steam Team (Walter Timmermans – Thierry Le Leu – Michael Le Leu – Jeroen Rottey – Francky Volckaerts) en de #10 KMRS Racing (Antoine Morlet – Jérémy Peclers – Luc Walter – Guillaume Germis – Simon Delvenne) met lege handen naar huis vanuit Francorchamps. Zij koesteren zonder twijfel gevoelens van weerwraak voor 2019!

Eindrangschikking: 1. Team VDH #443 (Van Der Helm-Koolen-Lamborelle-Welsh) 1642 ronden ; 2. MS So/Co Select #43 (Crossley-Wilkins-Lyall-Franssen-Paoleschi) + 2 r ; 3. Red Racing #13 (Nichols-Cannon-Black-Randall) + 9 r ; 4. MS Lucas #42 (North-Crease-Falcus-Delahunty-Jones) + 10 r ; 5. MS JSR #111 (Lucas-Mcdonald-Grinsell-Tugwell-Hopecraft) + 12 r ; 6. Team Keane #115 (Stanway-Keane-Grundy-Dodson-McDonald) + 20 r ; 7. PGS Racing #39 (Scaife-Thompson-Nichols-Brown-Brown) + 34 r ; 8. Offline 1 #77 (Plackett-Pedlingham-Aston-Robertson) + + 49 r ; 9. Young & Experience #19 (De Meurers-Faye-Bouvier-Di Franco-Theysgens) + 60 r ; 10. TT Sport #34 (Tracy-Cross-Cross-batrum-Hammond-Adderley) + 67 r ; 11. Modernised Racing #6 (Thomas-Nurse-Waring-Waring-Overton-Simms) + 72 r ; 12. Neospeed #88 (Petralia-Dauw-Nopère-Chapelle-Akkerman) + 369 r ; 13. Steam Team #17 (Timmermans-Le Leu-Le Leu-Rottey-Volckaerts) + 412 r ; 14. KMRS Racing #10 (Morlet-Peclers-Walter-Germis-Delvenne) + 583 r ; 15. Fast8Maranello 2 #82 (Gulisano-Boon-Van Den Bergh-De Wolf-Sente-Holsters) + 770 r ; 16. Fast8Maranello 1 #81 (Gulisano-Veulemans-Coenen-Puyato-Lemmens) + 895 r

Persbericht Francorchamps 24H



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Karting op woensdag 4 juli 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons