van der Horst

Frankrijk: De zevende voor Kristoffersson - Foute gok van Audi in finale?

Kristoffersson voor Bakkerud
Kristoffersson voor Bakkerud
De achtste wedstrijd van het seizoen in het Franse Lohéac is opnieuw gewonnen door de Zweed Johan Kristoffersson en Volkswagen die hun zevende race van het seizoen achter zijn naam zetten. Bij Audi hadden ze nochtans de sleutel op zak voor een eerste zege van het seizoen, maar een verkeerde strategie in de jokerlap werd beslecht in het voordeel van Volkswagen. De ruim 70.000 opgekomen Fransen mochten Cyril Raymond naar de zege schreeuwen in het Euro RX terwijl Sébastien Loeb niet zijn beste weekend uit zijn carrière kende.
  • Dreamdrive
Jokerlap is de scherprechter in Frankrijk
Kristoffersson & Solberg - VW Polo R Supercar
Kristoffersson & Solberg - VW Polo R Supercar
Bizar in Lohéac is dat de jokerlap indien perfect genomen en niet gesproeid in het voordeel kan uitdraaien en dus in ideale omstandigheden sneller is dan een gewone ronde. Ook de organisatie is zich daar van bewust en daarom werd er een regeltje gewijzigd in het reglement. Wie een valse start maakt moet normaliter tweemaal door de jokerlap. Door het feit dat dit in Frankrijk wel eens in het voordeel van de desbetreffende wagen kon uitdraaien, werden de valsstarters bedacht met drie strafseconden na de race. De supersnelle jokerlap zorgde ook dat een goede strategie moeilijker was dan anders en dat brak Audi uiteindelijk zuur op in de finale.

Audi pakt eerste startrij, maar Kristoffersson en Volkswagen bij de les
Bakkerud voor Solberg
Bakkerud voor Solberg
Met drie snelste chrono’s was regerend wereldkampioen Kristofferssen met zijn VW Polo opnieuw de snelste combinatie op de piste. De Zweedse tandem Ekström-Audi wonnen ook een kwalificatieheat, maar het was zijn teammaat Andréas Bakkerud die net als Kristoffersson op de pole stond van de halve finale.
Tijdens de eerste halve finale kreeg Kristoffersson zijn landgenoot Ekström naast zich terwijl ook de broertjes Hansen (Peugeot), Grönholm (Hyundai) en Chicherit (Renault) de startgrid bevolkten. Ekström schoot het snelst uit de startblokken voor Kristoffersson en Timmy Hansen. In die volgorde kwamen ze ook over de meet mocht dit drietal zich reeds opmaken voor een hete finale.
De Franse hoop in bange dagen, Sébastien Loeb kende zijn weekend niet tijdens de kwalificatieheats waarin een lekke band kreeg na een tik. De Fransman werd uiteindelijk pas 12de, verloor dus veel punten en kon dus richting halve finale voor Baumanis en terug-van-weggeweest Heikkinen.  Bakkerud maakte met zijn Audi een kopstart voor Petter Solberg, Liam Doran, die als vervanger van Grosset-Janin indruk maakte met de Renault, en Loeb die reeds in de start de maat nam van Eriksson en Timerzyanov. Loeb kon zich in de eerste ronde nog voorbij Doran wringen naar de derde plaats. Solberg verloor in de jokerlap nog een plaatsje aan Loeb die zodoende de scheve situatie wist rechte te zetten en met een tweede plaats achter Bakkerud de Franse supporters in extase bracht.

De beide Audi’s van EKS dus op de eerste startrij en dat was lang geleden. Na het slechte nieuws voor de rallycrossfans dat Audi zich vanaf volgend seizoen officieel uit de rallycross terug trekt, hadden ze bij EKS uiteraard willen uitpakken met een stunt en naar een één-twee rijden. Achter de twee wagens met de vier ringen stond de VW Polo van Kristoffersson en de eerste Peugeot van Loeb. Petter Solberg en Timmy Hansen mochten het rijtje afsluiten en zodoende hadden we voor de tweede maal dit seizoen de zes officiële fabriekswagens samen in de grote finale.

Audi gegokt en verloren in jokerlap?
Finish Lohéac 2018
Finish Lohéac 2018
Tijdens de start van de finale konden Bakkerud en Ekström hun posities behouden en werden zwaar onder druk gezet door een fel opzittende Kristoffersson. Loeb verhuisde naar de zesde plaats en tijdens de jokerlaps kregen we veel positiewissels. Zo gingen Solberg en Kristoffersson verdacht vroeg jokeren en verhuisden naar de achterste gelederen. Maar ze konden na de jokerlap van Loeb een plaats opschuiven en in vierde en vijfde positie afwachten waar de rest zou uitkomen tijdens hun jokerlap. Bij het ingaan van de laatste ronde lagen de twee Audi’s nog steeds één en twee terwijl de Peugeot van Timmy Hansen na een schitterende start een voorlopige derde plaats bekleedde. De volledige top 3 ging pas in de allerlaatste ronde jokeren en bij het uitkomen ritsten de achtervolgers mooi in. Kristoffersson ging van vier naar één voor Bakkerud terwijl Solberg van vijf naar drie ging en Ekström naar de vierde plaats verwees. De Peugeots van Hansen en Loeb werden respectievelijk vijfde en zesde. Een feit is dat iedereen zich afgelopen weekend miskeek op het resultaat in de jokerlap met Audi als voornaamste slachtoffer. Een jokerlap die de ene keer sneller en de andere keer trager was. Naar de reden ervan denken we dat het aan het sproeien is gelegen.

Kristoffersson bijna twee volledige wedstrijden voorsprong
Johan Kristoffersson - VW Polo R Supercar
Johan Kristoffersson - VW Polo R Supercar
Kristoffersson en Volkswagen deden nog maar eens de beste zaak en de Zweed scoorde 29 op 30. Een puntje liet hij liggen door de halve finale te verliezen van Bakkerud. Hierdoor diept de Zweedse TGV zijn voorsprong verder uit met vier punten terwijl Loeb, tweede in de tussenstand voor Frankrijk, na een 12de kwalificatie veel punten verloor. De Fransman duikt naar de zesde plaats in de tussenstand terwijl nu Bakkerud komt postvatten op de tweede plaats voor Solberg die twee plaatsen goed maakt. Daarna volgen Hansen, Ekström en Loeb. Voor de race was er amper een verschil van zes punten tussen de tweede en de zesde plaats in de tussenstand. Nu is dit 10 geworden tussen Bakkerud en Loeb. Kristoffersson zijn voorsprong (59 punten) is nu bijna het equivalent van twee volledige wedstrijden en er zijn er nog vier te gaan.

Foto's: Johnny Loix / Info: Frieda Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 3 september 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of France.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons