Frankrijk: Gaat Kristoffersson voor een zes op zeven?
Mogelijk wel, maar dan zal het wel zonder Jérôme Grosset-Janin zijn, want die zegt om voorlopig nog onduidelijke redenen de samenwerking met GC Competition en Prodrive op. Meer dan waarschijnlijk een financieel dispuut, ondanks het feit dat Chicherit er alles aan deed om zijn landgenoot aan boord te houden. De Fransman, in Zweden nog goed voor een schitterende derde plaats en een eerste podium voor de Renault Mégane RS Supercar, geeft geen duidelijke uitleg en zal worden vervangen door de Brit Liam Doran, die hierdoor zijn wederoptreden in het WK viert. De Britse kamikaze is niet bepaald een referentie gezien zijn agressieve rijstijl en zijn mentaliteit in het verleden, maar hij kan wel aan een stuur draaien en het spektakel verzorgen. Doran vertelde aan Autosport.be dat hij in het begin van het seizoen werd aangesteld als testrijder bij GC Competition, maar dat een derde wagen op zich liet wachten en hij daardoor pas nu heeft kunnen kennismaken met de Renault die hij als zeer snel en zeer goed bestempeld. Een terugkeer op het hoogste niveau met zijn DS3 zag hij niet zitten, aangezien de Citroën is voorbijgestreefd en te traag is geworden. Hij zal de wagen bemannen waarmee Grosset-Janin eerder onderweg was, terwijl Chicherit een nagelnieuwe Mégane onder de bips krijgt geschoven. De derde wagen zal dus worden aangewend om te testen en nog sneller te worden tegenover de zware concurrentie.
De Franse supporters zullen het dus moeten stellen met Loeb, die dit jaar al een wedstrijd won, Chicherit, Davy Jeanney die ooit nog een WK wedstrijd won met een Peugeot van Hansen Motorsport en het nu doet met een identieke wagen in eigen beheer. Nog Peugeot 208 zijn er voor Emmanuel Anne en Gaëtan Serazin en een Citroën DS3 voor Hervé Lemonnier. Gezien het maximumaantal inschrijvingen van 25 is bereikt, staan nog twee Fransen op de reservelijst indien er iemand zou wegvallen. Het is trouwens de eerste keer dit seizoen dat de inschrijvingslijst vol is en een reservelijst nodig bleek. Dat maakt ook dat de reguliere rijders meer kans hebben om punten te verliezen, aangezien het moeilijker wordt om tijdens de kwalificaties binnen de top 12 te eindigen, goed voor een plaats in de halve finales.
Het fenomeen Kristoffersson
Dertig punten zijn er te verdienen in Lohéac voor wie erin slaagt om zowel de kwalificaties, de halve finale en de finale te winnen. En wetende dat Kristoffersson na een waanzinnig en quasi foutloos seizoen nu al een voorsprong telt van 55 punten, zal de Zweed Lohéac uiteraard als leider verlaten. Viermaal op rij wist deze verschikkelijke Viking de maximale score te behalen. Viermaal na elkaar wist hij de kwalificaties, de halve finales en de finales naar zijn hand te zetten. Niemand deed het hem ooit voor. Aan tegenstand echter geen nood, want met Solberg, Loeb, de gebroeders Hansen, Ekström, Bakkerud, enzovoort, is er een sterke oppositie. Maar niemand die er voorlopig in slaagt, op Loeb in Mettet na, om de Zweed punten af te snoepen. Van de 210 punten die er al zijn verdeeld, heeft hij Johan er 195 achter zijn naam staan of een score van bijna 93%. Grootste onderscheiding noemen ze dat dan. Het is met nog vijf wedstrijden te gaan dan niet meer de vraag wie wereldkampioen wordt, maar eerder de vraag wanneer Kristoffersson mathematisch zijn titel opnieuw zal opeisen.
Drummen voor de overige ereplaatsen
Achter het fenomeen Kristoffersson is het drummen voor de overige ereplaatsen. Zonder de supprematie van de Zweed konden we spreken van een uiterst boeiend wereldkampioenschap met de vijf overige officiële rijders op een zakdoek van vijf punten van elkaar. Peugeotrijders Loeb en Timmy Hansen staan ex aequo op de tweede plaats met 140 punten. Achter hen en op amper één puntje opnieuw een ex aequo met de Audi van Bakkerud en de tweede VW Polo van Petter Solberg. Mattias Ekström volgt met de andere Audi op vijf punten. Super spannend, maar dan wel voor de tweede plaats en voor de punten voor de titel bij de constructeurs.
De rest van het reguliere vijftienkoppig deelnemersveld loopt er een beetje bij voor spek en bonen met veel respect voor ondermeer Kevin Hansen, die zich met de 'oude' Peugeot 208 weert als een duivel in een wijwatervat en al driemaal de finale haalde. De jongere broer van Timmy heeft zich wel al eens via stalorders opgeofferd voor Loeb tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen in Barcelona. Toen viel Loeb net naast de halve finales en alleen via een forfait van Kevin Hansen mocht de Fransman achteraan aansluiten, wat hem achteraf nog een tweede plaats opleverde. Ook Niclas Grönholm wist zijn Hyundai tweemaal richting de finale te loodsen, net als één finale voor de Fiesta van Baumanis, één voor de Renault Mégane van Chicherit en uiteraard de schitterende derde plaats voor Grosset-Janin met de Renault Mégane in Zweden. Grosset-Janin zullen we dus moeten missen en wordt zoals eerder gezegd vervangen door Liam Doran.
Foto's: Johnny Loix
Tweet