van der Horst

Frans Verschuur: "In de toekomst met twee wagens in de Gulf 12 Hours"

Equipe Verschuur - Renault R.S.01
Equipe Verschuur - Renault R.S.01
Equipe Verschuur besloot een van zijn twee Renault R.S. 01's af te vaardigen naar het Midden-Oosten voor deelname aan de Gulf 12 Hours. Het Nederlandse team is daarmee een ietwat vreemde eend in de bijt, gezien de troepen van Frans Verschuur de enige zijn die de oversteek naar Abu Dhabi maakten. In de wandelgangen is er veel te doen om de betrouwbaarheid van het nieuwe strijdwapen van Renault welke tot nu toe vooral in wedstrijden van 1 à 2 uur werd aangewend. Autosport.be zocht Frans Verschuur op voor een gesprek.
Waarom de keuze om hier aan te treden met de Renault R.S. 01?
We hadden eind 2013 reeds besloten om in te stappen in het project van Renault met de R.S. 01, maar hebben ons dit jaar vooral gefocust op de Trophy. We zijn net geen kampioen geworden, maar hebben
Frans Verschuur
Frans Verschuur
altijd meegestreden voor de knikkers. Eigenlijk was mijn overweging om deze auto aan te schaffen, naast de Trophy waar het prijzengeld redelijk goed is, vooral het feit dat we erg veel kunnen doen met de wagen. Zelfs in Nederland kunnen we de bolide inzetten, want er is een uitlaat te koop die 94 dB produceert, zonder eigenlijk veel vermogenevrlies.

Equipe Verschuur - Renault R.S.01
Equipe Verschuur - Renault R.S.01
Dat betekent dat we allerlei trackdays kunnen doen en daarnaast kan er ook een passagier bij in de wage. Multifuctioneel dus voor en team en daarom vond ik het verantwoord om zo'n ding aan te schaffen. Voor mij blijft het cirkeltje dan ook 365 dagen per jaar doorgaan; we zijn nu ook bezig met testen in Portugal en Spanje en vrij veel mensen willen met deze wagen rijden. In Spa draaien we 2:12 en de mensen moeten de auto nog leren kennen eigenlijk; we krijgen wel van allerlei kanten aanvragen. Ik zou ook in Dubai meerijden, maar daarvoor had ik net te weinig funding en je moet het wel goed doen, anders moet je het niet doen.

Hoe verliep de overstap van de Mégane naar de R.S. 01?
Equipe Verschuur - Renault R.S.01
Equipe Verschuur - Renault R.S.01
De R.S. 01 is eigenlijk niet te vergelijken met de Mégane, het is als water en vuur; zwart en wit. Deze wagen is ook tien jaar nieuwer en bestaat grotendeels uit carbon. Hij is ook gemaakt om weinig onderhoud te moeten krijgen. De Mégane was meer veeleisend; er was best wel wat werk aan om deze aan het rijden en winnen te houden. De versnellingsbak e.d. van de R.S. 01 zijn ook goedkoop om te reviseren, zeker ten opzichte van een Mercedes ofzo bijvoorbeeld. Maar dat is eigenlijk met alles, dat hebben ze bij Dallara (verantwoordelijk voor het ontwerpen en bouwen van het chassis nvdr.) echt goed.

De wagen lijkt in de smaak te vallen bij gentlemen drivers. Is dat je doelgroep?
Miguel Ramos
Miguel Ramos
De R.S. 01 is zeer goed om te budgetteren en dat maakt het voor ons ook aangenaam. Het is een wagen die inderdaad ook goed ligt bij gentlemen-piloten. Ik heb nu alleen maar gentlemen-rijders eigenlijk, geen silver of zeg maar goud, laat staan platinum. De enige uitzondering is Miguel Ramos, maar hij reeds de Trophy bij ons ook als Pro, vandaar. Het goede aan deze wagen is dat er veel verstelbaar is, waardoor hij ook goed is voor kleine alsook grote mensen; iets wat bij de Mégane al wel eens een heikelpunt wilde zijn. Er zit ook een dataloggingsysteem in met eveneens een cameraatje, zodat je perfect kan zien wat de wagen en piloot doen. Als je dan twee auto's hebt, kun je ze perfect naast elkaar zetten. Voor gentlemen-rijders is het een verademing zo'n ding.

Hoe reageren de rijders op de specificatie waarin de wagen hier staat?
De GT3-kit waarmee we hier rijden heeft een goede prijs en is goed ge-BoP'ed, wat het interessant maakt. Het is zonde van snelheid van de auto, maar hij is niet te duur en vooral het feit dat er stalen remmen op zitten, maakt het interessant qua kosten. Voor de rest is het vooral de aero die aangepast is, waarbij men een aantal vinnen weggehaald heeft en een restrictor plaatste. Die is er evenwel puur om in te grijpen als het te hard zou gaan, maar de restrictor doet momenteel nog niet veel. Dat hoeft
Equipe Verschuur - Renault R.S.01
Equipe Verschuur - Renault R.S.01
niet, want we komen toch niet aan die snelheden. De aero-aanpassingen en ook de 200 kilo extra gewicht doen best wel veel, maar het zijn allemaal dingen die er af te schroeven zijn, waardoor je snel kan switchen van de ene specificatie naar de andere. Het belangrijkste is dat de mensen de auto leren kennen en zien dat het goedkoop is; wij bieden gewoon alles goedkoper aan dan welke GT3 ook. Daarom wil ik hier in de toekomst ook met twee wagens aan de start staan.

Je ziet het duidelijk op lange termijn, wat zijn de plannen dan voor de toekomst?
Frans Verschuur
Frans Verschuur
Wel, Renault garandeert een periode van vier jaar zonder er updates komen en als er toch een update is, krijgen we hem voor niets. Dus we zoeken wel minstens zo lang door te gaan. Ook met de betrouwbaarheid zit het wel goed denk ik; we hebben in Valencia getest bij 44° en kenden niet het minste probleem; niet met de motor, met niets. De motor gaf geen krimp, bak bleef perfect en wij lachen eigenlijk om 27 graden.

Veel mensen lijken evenwel schrik te hebben voor de uithoudingscapaciteiten van deze wagen, je sprak daarnet over Dubai, die race is nog eens dubbel zo lang...
Equipe Verschuur - Renault R.S.01
Equipe Verschuur - Renault R.S.01
Ja, maar als de wagen 12 uur kan rijden, blijft hij ook 24 uur rijden. Het langste wat deze wagen voor deze week gereden heeft bij ons, is vier uur achter elkaar. Dat in de druipende regen en hij bleef het gewoon doen zonder elektronicaproblemen. Renault heeft nooit een endurancetest afgelegd, dus wij zijn de eerste die dit doen. We hebben veel gereden (voor de start van de Gulf 12 Hours nvdr.), drie dagen lang en we zien eigenlijk nergens iets van "oei, dat stuk leggen we beter al maar klaar". Maar het blijft autosport natuurlijk.

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zaterdag 12 december 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons