van der Horst

Freddy Loix eerste winnaar van de Spa Rally

Freddy Loix - Skoda Fabia S2000
Freddy Loix - Skoda Fabia S2000
Freddy Loix heeft in Spa een sportieve revanche genomen na zijn technische tegenslag tijdens de Rally van Haspengouw. Hij won de eerste editie van de Spa Rally met overmacht, niettegenstaande hij aan Kris Princen een vette kluif had. Maar Princen werd bedacht met 1min20sec. straftijd omdat hij 10 minuten te laat het servicepark verliet na het wisselen van de versnellingsbak. Hij werd tenslotte derde na Loix en Cherain.
Kris Princen - Peugeot 208T16 R5
Kris Princen - Peugeot 208T16 R5
Door deze zege maakt Loix zodoende weer volop jacht op de titel 2015. Achter de regerende kampioen leverde Cédric Cherain (DS3 R5) een knappe prestatie af na een moeilijk wedstrijdbegin waarin hij een 40-tal seconden verloor na twee schuivers. De strijd voor de overwinning werd onthoofd door de straftijd van Princen die terug viel naar de derde plaats. Cherain weerstond tot het einde aan de terugkeer van Kris Princen. De man uit Sint-Truiden, leider in het kampioenschap, gooide al zijn krachten in de strijd om terug te komen naar de derde plaats, goed genoeg om zijn gele trui te behouden.

Jochen Claerhout - Porsche 997 GT3
Jochen Claerhout - Porsche 997 GT3
Achter het autoritaire trio, profiteerde de Nederlander Michiel Becx (Ford Fiesta R5) van een onwaarschijnlijke afvalrace waarbij heel wat kandidaten op een ereplaats het strijdtoneel moesten verlaten: Bernd Casier (Ford Fiesta R5-stuurstang), Bertrand Grooten (DS3 R5-gebroken ophanging), Vincent Verschueren (DS3 R5) en Tim Van Parijs (Porsche 997) werden uitgesloten na een gemist en totaal overbodig controlepunt, Chris Van Woensel (Mitsubishi WRC05 die het allemaal niet meer zal zitten na zijn straftijd en de verschillende normtijden), Benoît Allart (Skoda Fabia
Vincent Verschueren - Citroën DS3 R5
Vincent Verschueren - Citroën DS3 R5
WRC-ophanging), David Bonjean (Subaru Impreza WRC-demper), Patrick Snijers (Porsche 997-versnellingsbak), Stephan Hermann (Fiat Punto-persoonlijke redenen) en Francis Lejeune (Porsche 997-crash) verdwenen uit de wedstrijd, waardoor het voor enkele outsiders mogelijk werd om een plek in de voorposten in te nemen met minder krachtige wagens.

Gino Bux, lid van het RACB National Team, tekende voor een top 5 op zijn Peugeot 208 R2. Maar hij zegevierde uiteraard ook bij de Juniors na een rit die gekenmerkt werd door enkele… gecorrigeerde chrono’s als gevolg van meerdere incidenten in deze eerste Spa Rally.

Voor de zesde tot de achtste plek speelde er zich een secondestrijd af: Cédric De Cecco (Peugeot 208 R2) haalde het met negen tienden van Guillaume Dilley (DS3 R3 Max), terwijl Michael Albert (Mitsubishi Evo9), lange tijd een vaste waarde in de top 5, 7”9 verderop eindigde. De top 10 werd vervolledigd door Armand Fumal (DS3 R5), die een van zijn beste prestaties in het Belgisch kampioenschap neerzette, en Adrian Fernemont (Ford Fiesta R2) die vooral uiterst tevreden mag zijn met het slot van zijn wedstrijd.

Een eervolle vermelding is er ook voor Polle Geusens (Peugeot 208 R2) van wie de prestatie werd beloond met de BRC Junior Award, Jochen Claerhout (Porsche 997) als enige overlever in de GT-categorie en Andy Dewaleff (Renault Twingo R1) die een prachtige zaak deed in het kampioenschap.

De Historic stond grotendeels in het teken van een gespierd duel tussen François De Spa en de Zwitser Florian Gonon (beiden op Ford Escort RS Mk1). Laatstgenoemde – zonder koplampen in de eerste Clémentine – hield knap stand tegen de lokale held, tot een afgebroken wiel de opgave zou inleiden. Dirk Deveux (Ford Escort RS Mk2) nam het geschenk in dank aan en greep de zilveren medaille, voor Kurt Vanderspinnen (Ford Escort RS Mk1), André Lausberg (Porsche 911) en Didier Flohimont (BMW 325i), die de kleuren van het Beierse merk verdedigde na het gedwongen forfait van Marc Duez na motorproblemen op zijn prachtige M3. Daniel Reuter reed in de Spa Rally tot slot naar de overwinning in VHRS met zijn Porsche 924.

Foto's: Racing International Photography
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op zondag 15 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Rally.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons