van der Horst

Frédéric Vervisch: "Moeilijk weekend met goed gevoel afgesloten"

Frédéric Vervisch: eerste DHL-pole
Frédéric Vervisch: eerste DHL-pole
Frédéric Vervisch heeft er een bewogen eerste WTCR-weekend op zitten in Marrakech. Een rist lekke banden en een elektronisch probleem in de laatste race zorgden er voor dat de Comtoyou-topper niet het volle pond uit de drie felbevochten confrontaties kon halen. Een eerste pole en dito podium, een goede pace in een merkbaar stabielere Audi RS3 LMS en het besef alsnog vijfde te staan in het klassement maakten dat de West-Vlaming met een goed gevoel huiswaarts keerde.
Een weekend van uitersten ook, met enerzijds een jump start in de openingsrace en een dramatisch slecht wegkomen in het afsluitende treffen waarin hij vanop de pole vertrok. Of was er in dat laatste geval meer aan de hand?
 
"Ik kreeg op de pre-grid onverwacht af te rekenen met een elektronisch probleem, ik probeerde nog van stuur te wisselen maar daar was geen tijd meer voor zo kort voor de start", doet Vervisch zijn verhaal aan Autosport.be.
Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
"Eerst kreeg ik de motor niet meer aan de praat, ik zag ook helemaal niks meer op mijn dashboard en toen het wel lukte, ging die in de aanloopronde niet sneller dan de toerentalbegrenzer. Omdat ik amper 60km/u reed vreesde ik dat men mij voorbij zou steken zodat ik naar de laatste plaats teruggezet zou worden. Al rijdend heb ik dan het zaakje volledig af- en aangelegd, waarop ik opnieuw normaal kon rijden. Een en ander bracht met zich mee dat ik de gebruikelijke startprocedure niet kon afwerken, niet echt ideaal... Toen de lichten doofden, gaf de motor aanvankelijk geen krimp, zodat ik blij was alsnog als derde weg te komen. Een eind verder in de chicane dacht ik dat het definitief over and out was toen het vermogen andermaal volledig wegviel, iets wat me ook al in qualifying was overkomen. Als bij wonder reageerde de motor plots weer en haalde ik zonder problemen de finish. Zonder dit alles was ik wellicht als eerste geëindigd, maar anderzijds heb ik erg veel geluk gehad, voor het zelfde geld was ik helemaal niet van de grid weggeraakt.
Thed Björk - Frédéric Vervisch
Thed Björk - Frédéric Vervisch
In de race, achter Thed Björk, nam ik bewust niet teveel risico's nadat ik daags voordien had gezien voor welk licht vergrijp Jean-Karl Vernay vijf seconden straftijd had gekregen. Björk nog meer pushen impliceerde ook nog dichter onder zijn achtersteven blijven rijden wat kon resulteren in remproblemen.  Mijn ervaring van vorig jaar leerde me dat Marrakech erg zwaar voor remmen is, maar met uitzondering van Niels (Langeveld n.v.d.r.) in race 1 zijn we daar dit jaar bij Comtoyou en bij zusterteam PWR Racing van gespaard gebleven. De erg nauwe samenwerking met remblokkenleverancier Winmax en hun betrokkenheid bij het testwerk - waarbij bleek dat ik op dezelfde manier rem als Hayden Paddon - werpt duidelijk vruchten af."
 
Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
Eind goed al goed na een aanvankelijk dramatisch begonnen meeting...
"Bij mijn eerste run in qualifying voor race 1 reed ik al meteen lek, mijn tweede run werd verknald door de olie die Yvan Muller op de baan achterliet en in mijn derde run reed ik andermaal plat. Met de oefenritten erbij in totaal vier keer. De Yokohama's waarmee we dit jaar rijden zijn deze die vorig jaar speciaal voor de race op de Nordschleife zijn gefabriceerd; ze gaan langer mee omdat het loopvlak harder is, maar het karkas van de band is zachter en neen, we reden zeker niet met te lage bandendruk. 
Na de race waarin ik van P24 naar P13 remonteerde kreeg ik vijf seconden straftijd wegens een jump start die er volgens mij wellicht net geen was, ik kon ook de lichten niet zien.
 
Ik finishte als negende in race 2 waarin ik geen enkel risico nam nadat mij de pole voor race 3 was gelukt. Mijn chrono in Q2 was perfect; deze in Q3 was nauwelijks trager - enkel in de laatste bocht liet ik een klein tiende liggen - maar bleek ruim voldoende voor de pole, voor mij hét toppunt van een erg moeilijk weekend waarin ik uiteindelijk als best geklasseerde Audi-piloot  en als vijfde in de puntenstand eindig. Tevreden ook om de niet zo evidente overstap van GT3 naar TCR goed verteerd te hebben. Komend weekend wacht overigens alweer de Nordschleife met een VLN-race als voorbereiding op de 24 Uren aldaar."

Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
Wat heb je van deze eerste meeting onthouden?
"Bij Comtoyou zijn we verrast te zien hoe snel we in Marrakech waren. Voorts lijkt de Balance of Performance momenteel goed te werken. Hyundai was vorig jaar zeer dominant, nu zien we een nivellering, de verschillen zijn bijzonder klein. Afwachten ook hoe Lynk&Co evolueert, gesteld dat ze dit seizoen winnen dan is dat geen goed signaal voor de serie, want ze spenderen erg veel geld, wat niet de bedoeling kan zijn. Voorts valt het ook niet te rijmen dat Volkswagen, in een weekend waarin nagenoeg niks lukt, toch in twee wedstrijden de snelste tijd neerzet, daar waar iedereen poogt niet té snel te rijden om later zo weinig mogelijk compensatiegewicht te moeten meezeulen..."
 
Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
Volgende halte: de Hungaroring...
"Marrakech vorig jaar was een ramp vanwege de vele technische problemen, maar de Hungaroring vorig seizoen was voor mij het slechtste weekend op vlak van prestatie. De auto is nu wel beter. Het ontwikkelingswerk tijdens de tests bracht meer zoden aan de dijk dan verwacht, ook naar tragere bochten en remmen toe. Overall hebben we meer stabiliteit in de wagen gekregen; intrinsiek is hij daarom niet sneller, maar het geeft je als piloot het gevoel dat je er meer uit kan halen".
 
Foto's: WTCR/DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op dinsdag 9 april 2019.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons