van der Horst

Fuji: Dubbel voor Toyota - podium voor ProSpeed Porsche

Davidson/Buemi - Toyota TS040
Davidson/Buemi - Toyota TS040
Toyota heeft de WEC-race in eigen land gedomineerd, de TS040 #8 van Buemi/Davidson kwam na 6 uren als eerste over de streep voor de zusterwagen van Sarrazin/Wurz/Nakajima. Audi, waarvan de wagens blijkbaar veel verbruikten moest het voetje lichten en zich tevreden stellen met de plaatsen vijf en zes achter de beide Porsche 919 LMP1’s. De winnaar in de LMP2 klasse, de G-Drive Racing Ligier van Rusinov/Pla/Canal eindigde de race op een zesde plaats algemeen achter de LMP1 Hybrid’s. Aston Martin won in de GTE Am-klasse maar moest bij de Pro’s de zege laten aan Ferrari, AF Corse behaalde er zelfs de dubbel voor de Vantage van MacDowall/O'Young/Rees. De ProSpeed Competition Porsche RSR eindigde op het podium in de GTE Am- klasse.
  • Circuit Zolder
Start 6 Hours of Fuji
Start 6 Hours of Fuji
Toyota was sant in eigen land en domineerde de 6 Hours of Fuji met een mooie één-twee overwinning als resultaat. Sébastien Buemi en Anthony Davidson - Lapierre was er om persoonlijke redenen niet bij -  behaalden in Japan hun derde overwinning van het jaar. De tweede TS040 bestuurd door Stéphane Sarrazin, Alex Wurz en Kazuki Nakajima kwam met een halve minuut achterstand als tweede over de streep. De laatste podiumplaats ging naar de Porsche 919 Hybrid van Mark Webber, Brendon Hartley en Timo Bernhard, niettegenstaande deze wagen veel tijd verloor door een lekke band. Audi kon geen vuist maken in Fuji en moest ook nog de tweede Porsche voor laten gaan, Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb werden vierde voor de eerste Audi de #1 van Loïc Duval, Lucas di Grassi en Tom
CLM P1/01 AER
CLM P1/01 AER
Kristensen die twee ronden moest toegeven op de winnende Toyota. De Audi R18 e-tron quattro van Benoît Tréluyer, Marcel Fässler en André Lotterer eindigde nog een ronde verder op de zesde plaats. De wagens uit de LMP1-L divisie maakten geen goede beurt, de Rebellion R-One van Dominik Kraihamer, Andrea Belicchi en Fabio Leimer eindigde maar pas als elfde achter vier LMP2 wagens, de tweede wagen van het Zwitserse team werd laatste en de CLM P1/01 AER vatte vuur in de pits.

KCMG Oreca vs G-Drive Ligier
KCMG Oreca vs G-Drive Ligier
G-Drive Racing was heer en meester in de LMP2-klasse en schonk de Ligier JS P2 zijn eerste zege in het WEC. Oliver Pla, Roman Rusinov en Julien Canal hadden eerder al de vrije trainingen en de kwalificatie gedomineerd alvorens naar de zege te rijden. De Oreca 03R-Nissan van het KCMG team zette weer een mooi resultaat neer, Matthew Howson, Alexandre Imperatori en Richard Bradley werden tweede voor de OAK Racing Morgan-Judd van Alex Brundle, Keiko Ihara en Gustavo Yacaman. De SMP Racing Oreca 03R-Nissan van Sergey Zlobin, Nicolas Minassian en Maurizio Mediani sloot de top tien algemeen af en werd vierde bij de LMP 2’s.

Podium GTE Pro
Podium GTE Pro
Aston Martin dat in beide GT-klasses de pole behaalde kon niet verhinderen dat AF Corse met de zege ging lopen in de GTE Pro divisie. Het Italiaanse team behaalde zelfs de dubbel, Gianmaria Bruni en Toni Vilander hadden slechts 3 seconden voorsprong op de F458 van Davide Rigon en James Calado. Aston Martin behaalde nog de laatste podiumplaats met de Vantage #99 van Alex MacDowall, Darryl O'Young en Fernando Rees. De Manthey Porsche RSR van Jörg Bergmeister en
Podium GTE Am
Podium GTE Am
Richard Lietz pakte de vierde plaats. Aston Martin kon zich troosten met de dubbel in de GTE Am klasse, Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson en Nicki Thiim wonnen voor Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Christoffer Nygaard. De laatste podiumplaats ging naar de ProSpeed Competition Porsche RSR die in Japan bestuurd werd door Emmanuel Collard, Matthieu Vaxivière en François Perrodo.

Buemi en Davidson staan stevig aan de leiding in het kampioenschap met 122 punten, Lapierre die normaal mee het stuur van de Toyota #8 deelt maar hier afwezig was telt 96 punten. De derde plaats is voor Lotterer/Fässler/Tréluyer met 93 punten.

Foto's: FIA WEC



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op zondag 12 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Fuji.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons