van der Horst

Fuji: Toyota pakt de pole in eigen land

Davidson - Buemi
Davidson - Buemi
Niet Audi, dat nochtans domineerde bij de vrije trainingen, maar Toyota pakte de pole positie voor de 6 Hours of Fuji. Sébastien Buemi en Anthony Davidson schonken het Japanse merk de eerste startplaats. De eerste Audi klokte maar de vijfde tijd achter de twee Toyota’s en de twee Porsche’s. In de LMP2 klasse blijft G-Drive Racing voorin terwijl Aston Martin zowel in de GTE Pro klasse als de GTE Am klasse de snelste tijd neerzette.
Rebellion R-One Toyota
Rebellion R-One Toyota
In het WEC telt voor de startopstelling de gemiddelde tijd van de beste twee rondetijden van twee van de rijders en in Fuji viel de pole in handen van het Toyota duo Sébastien Buemi/Anthony Davidson met een tijd van 1:26.886. De Porsche van Webber/Bernhardt start morgen naast de Toyota vanop de eerste lijn moest maar 43/1000sten toegeven aan de Japanse bolide. Ook op de tweede lijn vinden we een Toyota en Porsche terug. De Porsche 919 van Lieb/Dumas/Jani lukte de derde tijd voor de Toyota van Wurz/Nakajima/Sarrazin. De derde lijn is voor Audi met de #2 van Fässler/Tréluyer/Lotterer voor de #1 van Kristensen/Duval/di Grassi. Daarachter volgen de twee Rebellion’s maar de snelste van beide wagens, de #12 van Heidfeld/Prost/Beche moest al meer dan vier seconden toegeven op de tijd van de Toyota.

OAK Racing Morgan-Judd
OAK Racing Morgan-Judd
De negende startpositie is voor de eerste LMP2 wagen en dat is de G-Drive Racing Ligier JS P2-Nissan van Rusinov/Pla/Canal. Verder in de top drie van deze klassen vinden we de OAK Racing Morgan-Judd van Ihara/Yacaman/Brundle en de KCMG Oreca 03R-Nissan van Howson/Bradley/Imperatori.



MacDowall/Rees - Aston Martin Vantage GTE
MacDowall/Rees - Aston Martin Vantage GTE
Aston Martin domineerde bij de GT's, in de GTE Pro klasse gaan zelfs de  twee beste tijden  naar het Britse merk. MacDowall/Rees in de Vantage #99 waren net iets sneller dan Turner/Mücke in de #97. De derde tijd ging naar de Porsche 911 RSR van Pilet en Makowiecki die twee AF Corse Ferrari’s voor bleef, met name de #71 van Calado/Rigon en de #51 van Bruni/Vilander. Ook in de GTE Am klasse topte Aston Martin de tabellen dankzij de #98 van Lamy/Dalla Lana/Nygaard. In deze klasse reed de Prospeed Competition Porsche RSR van Perrodo/Collard/Vaxivière naar een vijfde plaats.

Foto's: FIA WEC



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op zaterdag 11 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Fuji.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons