van der Horst

G&A Racing met Guino Kenis & Bjorn Vanoverschelde de ‘Poulidor’ van de Rallye neige et glace

Rallye Neige et Glace
Rallye Neige et Glace
Drie dagen had het duo Guino Kenis / Bjorn Vanoverschelde de leiding van de Rallye Neige et Glace dat voor het eerst niet werd georganiseerd door Zaniroli Classic Events, maar door het Belgisch-Franse Zoulou Racing Heritage. In de voorlaatste van de bijna 1000 km aan klassementsproeven werd het G&A Racing duo uiteindelijk nog nipt geklopt door het Franse duo Baillet/Brignon in een Ford Escort MK2. Het was opnieuw een tweestrijd tussen België en Frankrijk met de Belgen die nog maar een keer de dappersten onder de Galliërs waren. De einduitslag liegt er niet om. 13 Belgen binnen de top 14 waarvan Paret de co was van de Fransman Garosi die derde algemeen werd in hun Mazda RX2.
Guino Kanis & Bjorn Vanoverschelde - G&A BMW E30
Guino Kanis & Bjorn Vanoverschelde - G&A BMW E30
Dat het Franse duo Sanseigne/Fornasier met hun Fiat Cinquecento Sporting deze regularity rally geen vierde keer op rij zou winnen werd snel duidelijk toen ze op de tweede dag geplaagd werden met technische problemen kreeg. Aangezien Sanseigne met zijn Fiat in Coëfficiënt 0,8 reed, zou de strijd voor de zege toch iets eerlijker verlopen. Guino Kenis verloor nog om deze reden de rally in 2022. Hij werd toen met 1,4 seconde geklopt door de Fiat die door zijn coëfficient maar 0,8 seconden per strafpunt verloor waar Kenis een volle seconde moest toegeven. Guino vertelde toen na de race dat het reglement had gewonnen.  

Na drie keer net niet, moest 2024 voor Kenis en Vanoverschelde het seizoen van de revanche worden en tot op het laatste ogenblik waren ze in koers voor winst. Ze kwamen gedurende 30 KP’s niet minder dan 13 keer op 0 binnen zonder strafpunten te pakken en perfect op de opgelegde gemiddelde snelheid. 

Baillet/Brignon - Ford Escort MK2
Baillet/Brignon - Ford Escort MK2
Kenis is een specialist op sneeuw en ijs. Ondanks de naam ‘neige er glace’ werd de volledige rally in droge omstandigheden verreden. Een nadeel voor de ene en dan weer een voordeel voor de andere. In ieder geval hebben de Belgen opnieuw bewezen dat zij de beste zijn in regularity met niet minder dan 13 landgenoten binnen de top 14 waaronder ook Piret die met de Fransman Garosi derde algemeen werd in een Mazda RX2. Deze laatste ging op de slotdag nog van de vijfde naar de derde plaats ten nadele van onze landgenoten Deklerck/Pyck (Porsche 914/6) en Cuynen/Desmet (BMW E30). De top 5 kwam na vier dag over het podium met een verschil van amper twaalf seconden na een kleine 1000 kilometer tegen de chrono. 

Deklerck/Pyck - Porsche 914/6
Deklerck/Pyck - Porsche 914/6
Na de eerste dag waren er met Kenis, Deklerck, Delhez en De Jaegher vier leiders. Op dag twee werd dit met Kenis, Cuynen en Garosi gereduceert naar drie teams die de leiding deelden. Op het einde van de derde dag bleef Guino Kenis / Bjorn Vanoverschelde alleen over en ging als leider de slotdag in, maar met minieme verschillen op de naaste achtervolgers.


Cuynen/Desmet - BMW E30
Cuynen/Desmet - BMW E30
Waanzinnig en volgens Bjorn Vanoverschelde is dit grotendeels te wijten aan de weersomstandigheden waarbij het uiteraard eenvoudiger is om de gemiddelden aan te houden op droog dan op sneeuw en ijs. 

“Desondanks zijn we fier dat we opnieuw hebben gestreden voor de zege. We lagen gedurende 28 van de 30 etappes aan de leiding en hebben dan tweemaal twee seconden te vroeg gepointeerd. We waren zelf heel verrast, want we moesten tijdens de wedstrijd heel wat creativiteit aan boord leggen om tot een dergelijke prestatie te komen. En te vroeg pointeren betekent dubbele strafpunten en zodoende moesten we acht seconden toegeven op Baillet/Brignon die uiteindelijk wonnen met vier seconden. Een harde noot om kraken, maar wel tevreden dat wij de wedstrijd hebben gemaakt en de rest tot het uiterste dreven. We zijn de Poulidor van de Neige et Glace”, aldus nog een duidelijk aangeslagen Bjorn Vanoverschelde die Guino Kenis en diens BMW 325 opnieuw naar een ongekende hoogte piloteerde.

Dirk Van Rompuy / Jens Vanoverschelde - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy / Jens Vanoverschelde - Porsche 914/6
De andere Belgen deden het ook voortreffelijk met vooral een mooie prestatie van Kurt Deklerck die met zijn Porsche 914/6 tijdens de laatste etappe zijn derde plaats nog uit handen gaf aan het Frans/Belgisch duo Garosi/Piret. Van de 80 starters was de rest van de top 10 volledig Belgisch met kleppers als Cuynen/Desmet (BMW), Georges/Vandevorst (VW Golf), Vandeputte/Vandeputte (Lancia Fulvia), De Jaeger/De Jaeger (Sunbeam Tiger), Deflandre/Gully (Porsche 911) en Van Rompuy/Jens Vanoverschelde (Porsche 914/6).

De verschillen waren bijzonder klein. Tussen winnaar Baillet en de 10de in de eindstand, SDirk Van Rompuy, zat maar een dikke halve minuut na iets minder dan 1000 kilometer.

Naast de toppers die allemaal uitkwamen in de divisie ‘hoog gemiddelde’ is er ook nog een ‘laag gemiddelde. Daar werd een Belgische zege genoteerd van Quirijnen/Cracco met een uit de kluiten gewassen Citroën Dyane.  

Foto's: Zoulou Racing Heritage



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op donderdag 22 februari 2024.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons