van der Horst

Gamma Racing Day: Race 1 Supercar Challenge pb Hankook

JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
Aan het einde van de eerste racedag van de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen, staan er 36 bolides van de Supercar Challenge powered by Hankook klaar om te starten. Het is droog en het zonnetje schijnt voorzichtig, dus prima omstandigheden voor de heren en dame coureurs om te racen.
Gisteren tijdens de kwalificatie waren Ward Sluys en Bas Schouten het snelst met de BMW M4 Silhouette en zij starten daarom van pole position. Naast Ward Sluys, die de start voor zijn rekening neemt, is het Roger Grouwels in de Porsche 991 GT3 Cup bolide die tevens op de eerste rij staat. Daarachter staat Willem Meyer die gisteren misschien wel het veld verbaasde in de BMW M4 Silhouette en Bob Herber start van de vierde positie. De derde rij wordt dan weer bezet door twee Porsche rijders, Edward Grouwels en Cenk Ceyisakar.

Koopman Racing - BMW 1 serie V8
Koopman Racing - BMW 1 serie V8
De pole position in de Supersport 1 divisie werd veroverd door de Febo Seat Sport Leon Cup Racer van Dennis de Borst en Stan van Oord. De Borst zit achter het stuur voor de eerste stint en naast hem op de grid staat de BMW Z4 Coupe GTR bolide van Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink. De derde positie is voor de oranje BMW van het BS Racing Team waar Peter Schreurs de start voor zijn rekening neemt en Ronald van Loon start als vierde.

De Supersport 2 viel ten prooi aan René Snel en hij staat op de zestiende plek algemeen nog tussen de Supersport 1 deelnemers. Tweede in de Supersport 2 divisie was in de kwalificatie Peter Koelewijn en Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw starten vanaf de derde positie. In de Sport divisie zette Martijn Kool en Piet de Gier hun Peugeot RCZ op de pole position, zij waren net wat sneller dan Rob Nieman in de Renault Clio.

Om half vijf komt het veld in twee mooie rijen het rechte stuk opdraaien en wanneer het licht dooft zien we een startveld wat snel uitwaaiert. In de eerste bochten is het druk en het lijkt Roger Grouwels te zijn die bij uitkomst Strubben de eerste positie pakt, maar hij valt bijna stil en anderen gaan voorbij. De Turks Cenk Ceyisakar heeft een goede start gehad en is goed door de drukte gekomen en pakt de leiding, voor Willem Meyer en Ward Sluys die zijn pole position verliest. Marcel van Berlo en Bob Herber sluiten aan op de vierde en vijfde positie.

Dennis de Borst heeft zijn eerste positie weten te behouden voor Benjamin van den Berg, Peter Schreurs, Eric van den Munkchof en Kosta Kanaroglou. Een ronde later gaat het alleen helemaal mis voor Benjamin van den Berg. De oranje BS Racing BMW komt op de curbstone en snijdt naar binnen waardoor Van den Berg in de verdrukking komt en zijn stuur moet omgooien. Hij spint en komt hard in aanraking met de aarde wal en ziet dat zijn race voorbij is. De daarachter rijdende Van den Munckhof moet hard in de remmen om de BMW niet ook nog te raken. De safety car wordt de baan opgestuurd om de baan weer vrij te maken.

Rogier de Leeuw had de beste start in de Supersport 2 divisie en neemt de leiding voor Peter Koelewijn en Marc Dijkhuis. Piet de Gier behoudt de leidende positie in de Sport divisie.
Na een drietal ronden achter de safety car wordt het veld weer vrij gegeven en Ceyisakar is wakker en behoudt de leiding. Bob Herber wint een plek op Marcel van Berlo. Mark van der Aa had een prima start vanuit het achterveld en door de safety car heeft zit hij snel weer aan de staart bij de GT bolides en kan na een paar ronden aanvallen bij Marcel van Berlo en Bob Herber.

Willem Meyer weet de leiding over te nemen van de Porsche rijder Ceyisakar. Ward Sluys probeert de Porsche ook voorbij te steken om de aansluiting niet te verliezen om zijn teamgenoot Meyer.
René Snel rijdt inmiddels aan de leiding van de Supersport 2 divisie. Daarachter is het Marc Dijkhuis die Rogier de Leeuw voorbij is gegaan en op de tweede positie rijdt. Piet de Gier geeft de Peugeot RCZ de sporen en weet vooraan het veld van de Sport divisie te blijven. Daarachter is er een gevecht gaande tussen Rob Nieman en Bart van den Broeck. Er lijkt een probleem te zijn voor de Alfa 147 van Sandra van der Sloot wanneer we haar de pistraat in zien rijden.

Kosta Kanaroglou - Ginetta G50
Kosta Kanaroglou - Ginetta G50
Ward Sluys duikt als eerste de pitstraat in als het pit window open gaat voor de GT divisie en de Supersport 2 divise. De leiding is dan nog altijd in handen van de jonge Willem Meyer. Op de tweede positie ligt dan al Mark van der Aa, die Cenk Ceyisakar voorbij is gegaan. Meyer is flink aan het stampen en zet de snelste ronde neer als zijn directe concurrenten de pitstraat induiken.
Van den Munckhof is zijn derde positie kwijt geraakt aan Kosta Kanaroglou en de Ginetta rijder zit tevens op de bumper van Peter Schreurs en zal ook hem proberen in te halen. Schreurs moet verdedigende lijnen gaan rijden waardoor ook Van den Munckhof in de buurt kan blijven. Dennis de Borst ligt daarvoor nog altijd op de eerste positie en hij zal deze positie overgeven aan Stan van Oord die deze positie mag gaan verdedigen.

Na de pitstops is het Marcel van Berlo die aan de leiding gaat van de GT divisie, maar hij krijgt al snel twee BMW’s achter zich aan van Bas Schouten en Bob Herber. Dit lijkt net wat teveel geweld en hij moet de BMW’s aan zich voorbij laten gaan. Op de vierde positie rijdt Willem Meyer.
Joop Arendsen heeft de leiding overgenomen in de Supersport 2 divisie na de pitstops. Hij rijdt op de eerste positie voor Marc Dijkhuis en René Snel.

Als Bas Schouten de snelste ronde neerzet, zien we Meyer de Porsche naderen van Marcel van Berlo. Meyer plaatst al snel een actie en schuift een plaatsje op naar de derde positie. Bob Herber is de volgende die op het lijstje staat van Meyer.

Kosta Kanaroglou heeft een hele late stop gemaakt en het lijkt erop dat hij hier flink van geprofiteerd heeft. Hij ligt aan de leiding in de Supersport 1 divisie na de verplichte pitstops. Daarachter is het Marcel van de Maat die het stuur overgenomen heeft van Peter Schreurs al kan hij die tweede positie niet lang volhouden. Stan van Oord die nu achter het stuur zit in de Febo Seat komt dichterbij, heeft het stuur stevig in handen en de Seat goed onder controle en weet de BMW dan ook snel voorbij te steken.
Met nog vijftien minuten te gaan zijn er verschillende gevechten om posities op de baan, waaronder een mooi gevecht om de tweede positie tussen Bob Herber en Willem Meyer. Bas Schouten profiteert van dit gevecht en loopt wat uit op dit strijdende tweetal en als hij opnieuw de snelste tijd wat scherper zet, ziet Meyer een gaatje en gaat Herber voorbij.

Marcel van de Maat valt wat terug, waarvan Luuk van Loon profiteert en een plek opschuift naar de vierde positie achter Henry Zumbrink. Dan een fout van Willem Meyer welke van de baan schiet. Hij verliest hiermee twee positie aan Bob Herber en Marcel van Berlo.

René Snel is Marc Dijkhuis voorbij gegaan en pakt hiermee de tweede positie in de divisie. Daarvoor is het nog altijd Joop Arendsen die aan de leiding gaat. Patrick de Vreede rijdt op de vierde plaats op een kleine achterstand van de nummer drie.

Spirit Racing - Renault Clio RS 2.0 1.6V
Spirit Racing - Renault Clio RS 2.0 1.6V
In de sport divisie is er een leuk gevecht tussen Martijn Kool en Rob Nieman. Kool moet verdedigen ten opzichte van Nieman, maar de Clio rijder weet toch met een mooie actie voorbij te gaan. Wegrijden bij Kool lukt hem dan wel weer niet, Kool blijft op de bumper geplakt zitten. Daarachter is het Chris Voet en Jos Veldboer op de derde en vierde positie. Kim Troeijen heeft in de laatste ronde nog pech met haar auto en moet haar auto rokend stilzetten naast de baan.  

Na zestig minuten race is het Bas Schouten die als eerste wordt afgevlagd. Hij pakt samen met Ward Sluys opnieuw een mooie overwinning. Bob Herber finisht als tweede en Willem Meyer pakt een derde positie. Een heel podium gevuld met wagens van het JR Motorsport team.

Kosta Kanaroglou wint zeer netjes de Supersport 1 divisie door met zijn Ginetta. Dennis de Borst en Stan van Oord pakken finishen op de tweede positie nog voor Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink die als derde mee gaan naar het podium.

De Supersport 2 divisie wordt gewonnen door Joop en Bart Arendsen, zij mogen op de hoogste trede van het podium plaatsnemen.  De tweede plek is er voor René Snel en de derde plek voor Marc Dijkhuis
Na een spannende en mooie strijd wint Rob Nieman de Sport divisie en neemt de grootste beker mee naar huis. Martijn Kool en Piet de Gier pakken een zeer verdienstelijke tweede plek en de Belgen Chris Voet en Bart van den Broeck eisen de laatste podiumplek op.

Supercar Challenge pb Hankook
 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons