van der Horst

Géén WTCR meer voor Rob Huff

Rob Huff - Sebastien Loeb Racing VW GTi TCR
Rob Huff - Sebastien Loeb Racing VW GTi TCR
Het terugtrekken van Volkswagen Motorsport uit de WTCR blijft niet zonder gevolg. Na Mehdi Bennani neemt nu ook Rob Huff noodgedwongen afscheid van de serie. Met Huff verdwijnt een waar toerwagenicoon; met 350 wedstrijden in 15 seizoenen was de inmiddels kalende Brit de langst actieve piloot in WTCC/WTCR. In 2012 schopte hij het tot WTCC-kampioen. In afwachting van een mogelijke comeback blijft hij dit seizoen racefit met deelnames in het China Touring Car Championship.
  • Hamofa Performance
 
WTCC-titel met Chevrolet
WTCC-titel met Chevrolet
Huff leert de knepen van het vak onder meer in het Britse Cup-races en het BTCC, vooraleer anno 2005 met RML als jonge Chevrolet-fabrieksrijder te debuteren in het dan nieuwe WTCC. De Amerikaanse constructeur heeft het aanvankelijk niet onder de markt, al laat de Brit reeds in 2006 in Brno een eerste zege optekenen. Onder orkestmeesters Ray Mallock, 'Belg' Eric Nève en Nederlander Ron Hartvelt rijgt de blauwe Chevrolet-squad vanaf 2010 de zeges aan elkaar, met titels voor Yvan Muller in 2010 en 2011 als gevolg. 
2011 wordt Huff's beste seizoen met acht zeges, niettemin grijpt hij nipt naast de titel. Met vijf overwinningen op zijn conto geeft hij zijn ervaren teamgenoten Muller en Alain Menu in 2012 finaal toch het nakijken en wordt hij tot WTCC-kampioen gekroond.

Met Münnich Motorsport
Met Münnich Motorsport
In 2013 trekt Chevrolet zich officieel terug uit het wereldkampioenschap en Huff, inmiddels 23 zeges rijk, zoekt vanaf dan andere, betalende zitjes. Die vindt hij in 2013 bij het Duitse All.Inkl.Com Münnich Motorsport (SEAT Leon - 2 zeges), in 2014 en 2015 bij het Russische Lada Sport Lukoil/Rosneft (Lada Granta/Vesta - resp. 2 en 0 zeges), en in 2016 bij het Italiaanse JAS Motorsport (Honda Civic - 1 zege). Anno 2017 gaat Huff opnieuw bij Münnich Motorsport en teambaas Dominik Greiner aan de slag aan het stuur van een privé gerunde Citroën C-Elysée (1 zege).
 
King of Macau
King of Macau
In 2018 en 2019 verwordt WTCC tot WTCR en is hij opnieuw fabrieksrijder, deze keer voor Volkswagen Motorsport dat evenwel nooit echt de verwachtingen weet in te lossen. Met een (voorlopig?) laatste pole vorig jaar in de straten van Macau, doet de  inmiddels negenvoudige winnaar er zijn naam van 'King of Macau' alle eer aan maar een tiende zege is hem niet gegund.

Nadat hij vorig jaar in Hong Kong met Teamwork Motorsport reeds het Teamwork Huff Motorsport-team oprichtte, zoekt Huff thans zijn activiteiten in Azië - met focus op het coachen van rijders aldaar - uit te breiden. Het team racet overigens ook in Europa, het Midden-Oosten en was dit jaar ook reeds in Maleisië aan het werk.. Met een internationale wildcard blijft hij net als vorige jaren zélf als rijder actief in het China Touring Car Championship. Kwestie van 'racefit' te blijven voor een mogelijke comeback.

Rob Huff
Rob Huff
Ik ben klaar voor nieuwe uitdagingen, de tijd is rijp om te herbronnen en andere dingen aan te pakken. Op korte termijn focus ik me op mijn team in China, waar ikzelf ook enkele wedstrijden zal rijden en terzelfdertijd jong talent zal coachen. Nu ik wat minder omhanden heb zal ik meer tijd vinden om historic races te betwisten en wie weet ook wat meer sportscar- en GT-wedstrijden gaan rijden. Wellicht wachten er mij in de toekomst meer toerwagensraces, maar op dit eigenste ogenblik kijk ik voor 2020 uit naar een nieuwe start" aldus Huff.

Foto's: Hans van Onsem & TCR Intl.Series
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 20 februari 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons