van der Horst

Geko Ypres Rally: Voorbeschouwing van de organisatoren

De Geko Ypres Rally is een van de topwedstrijden van de Intercontinental Rally Challenge en van het Europees kampioenschap, maar ook de Belgische titelstrijd gaat vrijdag en zaterdag in alle hevigheid verder in de Westhoek. Omdat er voor de toekenning van de punten voor het BFO Belgian Rally Championship enkel rekening wordt gehouden met piloten die rijden met een Belgische licentie of met buitenlandse piloten die zich voor 1 mei hebben ingeschreven voor het kampioenschap, kunnen de Belgische tenoren ook achter de IRC-tenoren nog belangrijke punten scoren. Zelfs de GT-piloten, die na de IRC-deelnemers starten, komen in aanmerking voor BRC-punten.
  • Circuit Zolder
De twee topfavorieten voor de Belgische titel kiezen deze keer voor een andere aanpak. Zesvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen start, net zoals de meeste fabriekspiloten in het IRC, met een top Peugeot 207 S2000 van Kronos. Pieter moest, na de blessure van Eddy Chevaillier in de Acropolis Rally, in allerijl op zoek naar een andere copiloot die hem mentaal over de zware klapper van de Sezoens Rally moet helpen. Met dank aan Dominique Bruyneel, zal Lara Vanneste de nota's lezen voor Tsjoen.

Terwijl ze in het BRC beiden met een Citroën C4 WRC rijden, kiest Alexandre Romain, de leider in de tussenstand, voor een Mitsubishi Lancer EvoX Groep N. Een interessante keuze, want zo kan Romain mikken op maximale puntenwinst in Klasse 3, al krijgt hij daarin zware concurrentie van Jonas Langenakens, de leider in de tussenstand in Klasse 3 en tevens schitterend derde in het algemeen kampioenschap, Anthony Martin en de Méganes RS van Kris Princen en Cédric Cherain.

Melissa Debackere, vierde in de tussenstand, kiest eveneens voor een Peugeot 207 S2000, bijgestaan door NCRS. De Wervikse heeft vertrouwen opgedaan in de 12 Uren van Wervik, waar ze won bij haar afscheid van de Subaru Impreza WRC S12.

Maar, laten we niet vergeten dat de twee topfavorieten voor de overwinning in de Geko Ypres Rally ook in aanmerking komen voor punten in het BFO BRC. Thierry Neuville, vierde in de IRC-ranking, wil nog beter doen dan zijn verrassende podiumplaats van vorig seizoen. De piloot van Peugeot België-Luxemburg mikt voluit op de overwinning. Dat hij het in zich heeft, bewees Thierry met een zege in de Tour de Corse en knaltijden in Yalta.

Freddy Loix is niet voor niets recordhouder in Ieper met 6 overwinningen. De piloot van de BFO Skoda Fabia S2000 zal enkel tevreden zijn met een overwinning, vooral met het oog op de titelstrijd in het IRC.

Ondertussen staat ook Patrick Snijers op scherp. De zevenvoudige Belgische kampioen wil met de nieuwe Mini Countryman Cooper S rivaliseren met de Super 2000's. Vervolgens zal Snijers de resterende manches van het Belgisch kampioenschap rijden met de WRC-versie van de Mini, een WRC van de nieuwe generatie.

Nog een klepper die zeker nog een rol van betekenis zal spelen in het Belgisch kampioenschap is Bernd Casier, die zijn comeback maakt in Ieper met een Skoda Fabia Super 2000. Op de proeven in de Westhoek moet altijd rekening gehouden worden met Casier, die vervolgens de resterende wedstrijden van het Belgisch kampioenschap zal afwerken met een competitieve WRC.

Voor het Belgisch kampioenschap moeten we zelfs rekening houden met de allerlaatste startnummers 122, 123 en 124. De GT's zijn immers dit jaar opnieuw toegelaten in de GEKO Ypres Rally, zodat Chris Van Woensel, Tim Van Parijs en Guino Kenis mee kunnen strijden voor de kampioenschapspunten. Omdat het al van 2005 geleden is dat er nog een GT aan de start stond in Ieper, is het potentieel van de dikke achterwielaandrijvers op dit parcours moeilijk in te schatten.

Hoe dan ook, op alle niveaus en zeker ook in de merkencups, wordt het een boeiende strijd voor de punten in het Kampioenschap van België.

Meegedeeld



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Internationaal op vrijdag 24 juni 2011.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons