van der Horst

Geko Ypres Rally: Nabeschouwing Bruno Thiry

Opdracht volbracht voor Bruno Thiry in de GekoYpres Rally 2014. Zijn Opel ADAM R2 zette een paar uitstekende tijden neer en bewees op het lastige parcours in de Westhoek een voorbeeld van betrouwbaarheid te zijn. Het was een emotionele start, toen Bruno Thiry samen met corijder Johnny Blom over het podium reed van de 50ste editie van de Rally van Ieper. Het duo bestuurde de Opel ADAM R2 met het nummer 55, in de officiële kleuren van het merk.
  • Powercars
“Die emotie hangt al sinds het begin van de week in de lucht”, stelde Thiry op de prestigieuze Grote Markt van Ieper. “Voor we aan de verkenningen begonnen werd onze wagen bij de lokale concessiehouder aan het grote publiek voorgesteld. Dat bracht een hoop herinneringen bij me terug. Opel is het merk dat heel veel heeft bijgedragen aan de start van mijn rallycarrière, zowel in België als in het buitenland. Dat ik nu, zowat een kwarteeuw later, opnieuw de officiële Opel-kleuren mag verdedigen, dat is niet min.”

Al van bij de eerste klassementsritten wist de voormalige Europese rallykampioen te meten hoe competitief zijn wagen was.

“Deze voortrekker is een waar plezier om te besturen”, stelde Bruno. “Natuurlijk komt deze ADAM uit de R2-klasse pas kijken in de rallysport. Ik heb van de chronoritten dan ook gebruik gemaakt om de afstellingen wat te verfijnen. Hoe meer de rally vorderde, hoe beter ik me voelde aan het stuur van deze bolide.”

Vrijdagavond, bij het eind van het eerste deel van de rally geraakten Bruno Thiry en Johnny Blom echter betrokken bij een vrij banaal ongeval.“Ik ging voluit op een recht stuk, tot er plots een grote kei op het midden van de weg lag. Onmogelijk om het ding te vermijden. Tegen bijna 170 per uur heb ik het ding geraakt en de wagen maakte een indrukwekkende sprong. De schade was aanzienlijk en ik kon niet meer verder.”

In het assistentiepark verrichtten de mecaniciens van het Symtec team echter wonderen en dankzij het Rally2-reglement – dat toelaat om na een opgave ’s anderendaags opnieuw te vertrekken – kon de Opel ADAM R2 ook de chronoritten van de zaterdagetappe afwerken.

“Hoewel we niet in de eindstand werden opgenomen, denk ik wel dat we voor ons deel van het spektakel hebben gezorgd”, stelde Bruno na de 20ste en laatste KP van een wedstrijd die in ideale weersomstandigheden werden afgewerkt. “Deze deelname, in korte tijd georganiseerd in het kader van de 50ste verjaardag van de Rally van Ieper, bleek een groot succes. Het gaf me ook de gelegenheid om mensen uit de tijd dat ik voor de eerste keer de kleuren van het team verdedigde weer te zien.”

“Gedurende het hele tweede deel van de wedstrijd hebben we het afstellingswerk op de wagen verder gezet en wisten we enkele mooie tijden te draaien”, vertelt Bruno. “Ik heb de indruk dat mijn opdracht volbracht is. De Opel ADAM R2 staat pas aan het begin van zijn rallycarrière, maar is nu al competitief in deze klasse, die sowieso is voorbehouden aan ambitieuze rallyrijders. En hoewel het parcours dat dit jaar in de Westhoek werd uitgetekend heel veeleisend bleek, was de Opel ADAM R2 een voorbeeld van betrouwbaarheid.”

GM Belgium Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rally Championship op dinsdag 24 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Geko Ypres Rally.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons