van der Horst

Geko Ypres Rally: Nabeschouwing Cuckoomobile-team Vatanen-Korhonen & Vankemmel -Werner

Cuckoomobile-teammanager Stephen Vankemmel staart met gemengde gevoelens naar het podium van de 50ste Geko Ypres Rally. Enerzijds met een tevreden glimlach als de jonge Fin Max Vatanen zijn Ford Fiesta RS voor rijdt. Vatanen verbeterde in zijn tweede asfaltrally ooit zijn resultaat van vorig jaar in Ieper. Toen werd hij 38ste, nu finisht Max 36ste, ondanks de pech op de tweede dag. Anderzijds had Stephen ‘the Boss’ Vankemmel hier ook graag zijn eigen zoon, Grégoire, het finishpodium zien oprijden. Maar voor de 19-jarige debutant in Ieper liep het vanmiddag helaas fout af. Maar ook dat maakt deel uit van het groeiproces.
Jonge piloten ervaring laten opdoen in een grote ERC –rally, dat was het opzet van Stephen Vankemmel in de verjaardagseditie van de Geko Ypres Rally. Na de tweede plaats van vorig jaar, met Bouffier - Vanneste, lagen de verwachtingen uiteraard anders. Stephen Vankemmel “We zijn blij dat we een talentvolle jonge piloot zoals Max Vatanen de kans hebben kunnen geven om zijn asfalt-gevoel bij te schaven. Want dat is belangrijk als hij later in de voetsporen van zijn vader wil treden.” Gewezen wereldkampioen rally Ari Vatanen was eregast bij het Cuckoomobile-team en volgde zijn zoon bijna het hele weekend. Mr. Vatanen SR bleek in Ieper trouwens nog steeds razend populair.

Maar ook Vatanen junior heeft ‘het’, bleek de voorbije twee dagen. Voor de tweede keer op asfalt, voor de tweede keer met Mikael Korhonen als co-piloot in de wagen,… het was opnieuw even aanpassen. Vatanen – Korhonen vertrokken in Ieper weliswaar in safety-modus, maar groeiden in de wedstrijd. Max Vatanen: “Het asfalt in Ieper leek gladder dan vorig jaar. Ik voelde meteen dat het een verraderlijke wedstrijd zou worden. Heel wat piloten gingen snel van de baan. Mikael en ikzelf wilden het vertrouwen laten groeien.”
Met tot gevolg dat ze tijdens de openingsdag steeds betere tijden klokten naarmate de duisternis viel. Het goed gevoel was er en Max sloot de eerste dag af met een derde beste tijd van alle Ford Fiesta’s R2 op de SS Mesen. “Het was eigenlijk mijn doelstelling om tot de top-3 van de Fiesta’s te behoren in deze rally.”, verklapt Vatanen.

En dus wou hij de tweede dag aanvatten zoals hij op dag 1 was geëindigd. In Reninge  en Vleteren lukte dat nog behoorlijk, maar op SS 10 in Watou kreeg het vertrouwen opnieuw een knauw. “ Eerst was het even schrikken toen we in een lange, diep uitgesneden bocht even op twee wielen reden, maar wat later was het echt balen. Een lekke band deed ons vijf minuten verliezen en dus werden we teruggeslagen in de stand.” De Fin twijfelde heel even, leek niet echt gelukkig, maar vindt in de tweede helft van de wedstrijddag toch zijn plezier terug.
“Dat zorgde opnieuw voor een derde tijd bij de Ford Fiesta’s op SS 16 en dan mochten we naar Kemmel en Hollebeke, waar we al een goed gevoel hadden.” En ook hier bevestigden Vatanen en Korhonen met een vierde beste Fiesta-chrono.

Uiteindelijk keerde het Finse duo met een 38ste plaats over-all terug naar het podium in Ieper. Daarmee deed Max Vatanen even goed als vorig jaar. Bij de Ford Fiesta’s R2 finishte hij uiteindelijk 6de. Max Vatanen: “Hadden we die lekke band niet gehad, dan stonden we nu misschien in de top-30. Maar goed, daarom had het ook niet al te veel zin méér om aan te dringen.”

Het leverde het Finse talent een stevige schouderklop van teambaas Vankemmel op. Vatanen is het team dankbaar voor de steun tijdens het voorbije weekend: “Dit nemen ze ons niet meer af. Ik heb zeer graag met deze wagen gereden en wou ook absoluut finishen. Hoe vaker we hier rijden, hoe beter we voor de dag zullen komen.”
Een ervaring rijker reist Vatanen straks naar de WK-Rally van Polen, waar hij volgend weekend al  aan de slag gaat voor de Dmack Ford Fiesta Trophy.
“We wensen hem daarbij alle geluk,” zegt Stephen Vankemmel, “We blijven hem volgen en misschien groeit de samenwerking verder en kan Max Vatanen ooit nog terugkeren naar Ieper om mee te spelen voor de eindzege.”

Bemoedigende woorden voor Grégoire Vankemmel en Frank Werner.

Wie niet over het eindpodium van deze 50ste Geko Ypres Rally reed, was Grégoire Vankemmel in de tweede Cuckoomobile-Fiësta. Vankemmel was één van de vele slachtoffers op de Ieperse wegen dit weekend.
De amper 19-jarige piloot debuteerde op de Ieperse wegen bij de ‘grote’ jongens, nadat hij vorig jaar de Historic Rally reed. Hij startte zonder veel twijfels of stress en reed op de eerste klassementsproeven zelfs iets betere tijden dan Max Vatanen. Grégoire Vankemmel: ”Het verraste mezelf eigenlijk wel dat het zo vlot ging. Daarbij moet ik mijn co-piloot Frank Werner bedanken. De eerste dag sloten we af op een 55ste plaats en dat wilden we vandaag nog bijstellen.”

En net zoals bij Vatanen lukte dat prima tot op SS 10 in Watou. In dezelfde bocht waar Max Vatanen even op twee wielen ging, liep het voor Vankemmel - Werner fout af. De wagen ging op zijn zij en tolde de velden in. Gelukkig zonder lichamelijke schade, maar wel een ontgoocheling rijker. “Pas na enkele uren besef je goed wat je overkomen is. Morgen zullen we dat ook wel aan ons hele lijf voelen. Maar het is vooral jammer, want het zat voordien echt helemaal goed.”

De sorti was geen gevolg van jeugdige overmoed, volgens Frank Werner. “Absoluut niet, het kon elke piloot op die plaats overkomen. Dit is natuurlijk een klap, maar Grégoire kan zich niets verwijten. Ik hoop dat hij nu zo snel mogelijk weer in een rallywagen stapt, om de ontgoocheling te overwinnen.”

Eenzelfde ontgoocheling bij vader en teambaas Stephen Vankemmel. “ Dit hoort bij de rally. We moeten even bekomen, evalueren wat er gebeurd is en dan weer doorgaan, met de nodige lessen die we geleerd hebben. In elk geval hebben we ons bij de start van de Cuckoomobile Rally Academy nadrukkelijk getoond. We zijn in beeld geweest, kregen de steun van twee grote piloten, Ari Vatanen en Jimmy McRae en hebben bewezen dat we potentieel in onze rangen hebben.” 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rally Championship op dinsdag 24 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Geko Ypres Rally.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons