Geko Ypres Rally: Voorbeschouwing Freddy Loix/Johan Gitsels

Co-rijder Gitsels straalt hetzelfde vertrouwen uit als zijn teammaat ook al staat hij voor een loodzware opdracht. “Mijn werk is uiteraard hetzelfde als tijdens de andere rally’s en aan het notasysteem wordt niet geraakt” zegt Johan Gitsels. “Het enige verschil met de andere rally’s is dat de nota’s hier nog gedetailleerder zijn dan bij andere wedstrijden. De klemtoon ligt op de koorden, een typisch fenomeen in Ieper. Bij het aansnijden en verlaten van zo’n koord bepaal je de snelheid van de strook achter de bocht. In zo’n koord kan je veel winnen maar ook alles verliezen want als je er lek rijdt kunnen de boeken toe. In vergelijking met andere wedstrijden zal ik in Ieper nog minder van het wegdek zien en nog meer met de neus in de nota’s zitten.”
“Gelukkig bleef ik in Ieper vaak gespaard van lekke banden” weet Freddy Loix. “Toen ik hier met de Toyota won beschikten we over ATS banden. Als je lek reed kwam er meteen een mousse vrij die ervoor zorgde dat je probleemloos verder kon rijden. Ik herinner me dat ik in 2006 met de Citroën eens lek ben gereden net als in 2009 toen ik met Meeke aan het bikkelen was voor de zege. Ik moet die konijnenpoot dit weekend dus best op zak hebben.”
Loix eerste deelname dateert van 1991. Toen startte hij met een Mitsubishi Lancer met Benny Bielen als co-rijder. Loix belandde in een gracht en haalde de finish niet. De daaropvolgende jaren ging het in stijgende lijn en won Loix van 1996 tot 1999 vier jaar op rij in Ieper. Met in totaal acht zeges is de Limburger de uitgesproken topfavoriet. “Het zou belachelijk zijn dat te ontkennen” glimlacht Freddy Loix. “Het is zo en ik kan dat niet veranderen. Laat me enkele clichés gebruiken en zeggen dat elke koers gereden moet worden en zolang je niet aan de finish staat alles mogelijk is. En eigenlijk is het zo. Je bent hier nooit klaar. Als ik terugkijk naar de beginperiode en het parcours vergelijk met het huidige dan is de basis dezelfde gebleven met dat verschil dat er minder klassementsritten zijn en dat de wegen minder hobbelig geworden zijn. Dat laatste komt door onderhoudswerken die door de jaren heen zijn doorgevoerd aan de wegen. Maar de ritten blijven boeiend. Heuvelland raak je nooit beu en de Kemmel kan je altijd verrassen. Zo heeft elke rit zijn eigen karakter, zijn eigen identiteit.”
Freddy Loix press
Tweet