van der Horst

Paul Ricard: Gemengde gevoelens bij Nicolas Vandierendonck

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Maar liefst 29 wagens meldden zich aan de start van het derde weekend van de GT Sports Club op het asfaltlint van Paul Ricard. Dit nog jong kampioenschap voor gentlemen drivers groeit stilaan uit richting een topcompetitie. Niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief inzake snelle piloten en nieuwe wagens krijgt de GT Sports Club alsmaar meer uitstraling. Met een zesde en een achtste plaats tijdens de qualifying race en de main race eindigde Nicolas Vandierendonck met de SRT Corvette ZR1 GTE tweemaal binnen de punten en was de best scorende Belg, maar echt tevreden was de West-Vlaamse zakenman niet.
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Het weekend begin in mineur met een teleurstellende 14de chrono voor Nicolas die in Brands Hatch nog vanop de eerste startrij kon vertrekken en zich toen binnen de seconde kwalificeerde van de Poolse Ferrari rijder Broniszewski.
“Mijn fout,” geeft Nicolas toe. “Ik heb opbouwend gereden tijdens de kwalificatie om op het einde de beste chrono neer te zetten, maar toen was er een rode vlag, waardoor ik mijn chrono niet kon verbeteren”.

Nicolas lukte een goede start tijdens de qualifying race en rukte op in het peloton. Uiteindelijk werd hij mooi zesde wat hem een goede uitgangspositie gaf voor de main race over 40 minuten. Ook daar kwam de Shipex rijder vanop de derde startrij goed uit de startblokken, maar hij kon zijn positie niet vast houden en finishte uiteindelijk als 8ste.

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
“We zijn niet tevreden en ik heb niet het gevoel dat ik echt heb geraced,” gaat de Thems piloot verder. “Ik heb meer gevochten tegen de banden die na zes ronden totaal hun grip verloren. De wagen werd telkens zwaar onderstuurd, waardoor ik andere rijlijnen en grip moest zoeken terwijl ik in de bochten gewoon moest wachten om op het gas te gaan. Behoorlijk frustrerend. Ik ben komen trainen met curbstone een tijd geleden in koudere weersomstandigheden en ik draaide toen meer dan twee seconden sneller met de Corvette. En dat is de plaats waar ik thuis hoor. In het geval van afgelopen weekend is dit net na de top 3. Als je de concurrentie bekijkt die afgelopen weekend aan de start kwam met ondermeer de broertjes Perfetti, dan is een 6de en een 8ste plaats niet echt slecht, maar ik heb het gevoel dat het veel beter kan en de snelle chrono’s bleven uit door de warme weersomstandigheden die een grote invloed hadden op de banden. In Brands Hatch kon ik nog strijden voor het podium met ondermeer de Ferrari’s van Patrick Van Glabeke en Martin Lanting en de chrono’s liepen quasi gelijk. Ditmaal kon ik na zes ronden niet meer volgen ondanks het feit dat de snelste chrono’s niet ver uit elkaars buurt liggen.”

“Anderzijds heb ik wel mijn bedenkingen bij de nieuwkomers in het kampioenschap. De komst van nieuwe GT3 wagens en snelle piloten zoals de broers Perfetti is voor mij geen enkel probleem en toe te juichen. Daardoor stijgt de geloofwaardigheid van het kampioenschap, maar piloten die naast de Endurance Cup ook aantreden in de GT Sports Cup zijn sterk bevoordeligd. Zij hadden op zaterdag reeds enkele uren achter de kiezen, terwijl wij het moeten stellen met een korte vrije training. Anderzijds zou men binnen het kampioenschap ook een onderscheid moeten maken met de echte gentlemen drivers die een volledig kampioenschap rijden en de gastrijders die sporadisch aantreden. De brons rijders bvb die meedoen aan de 24 Hours of Spa kunnen ook aantreden in de GT Sports Club en die gebruiken als extra training in Francorchamps de volgden wedstrijd. Die snellere rijders scoren punten en komen zodoende de kaas van tussen de boterham van de reguliere rijders halen.”

Zodoende zijn we aanbeland bij de 24 Hours of Spa, waar de piloten van de GT Sports Club het voorprogramma zullen kleuren.

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
“Hiervoor heb ik een extra training ingelast door samen met mijn vriend en mede organisator van evenementen, Manu Van de Ryse, met mijn Porsche 991 Cup de twee races mee te rijden van de Supercar Challenge. Ik kreeg coaching van Jaap van Lagen en dat heeft me twee seconden opgeleverd. We reden twee fantastische wedstrijden en in moeilijke, maar leerrijke omstandigheden werden we eerste en tweede in de Klasse GTB. De tweede race werden we met onze Cup zelfs zevende algemeen. We beleefden een superweekend. Met de Corvette gaan trainen in Spa is quasi onmogelijk gezien er amper geluidvrije dagen zijn. We hebben nog één test te goed en die gaan we aanwenden om ons te concentreren op de banden. In Spa moeten we echt scoren binnen de GT Sports Club. Op gekend terrein voor piloot en machine en voor eigen publiek. En niet te vergeten; we rijden nog steeds met extra ballast gewicht en de kleine brides. We zullen er dus opnieuw hard moeten voor vechten”.   

Thems Racing Press    
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Sports Club op donderdag 30 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • VR Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons