van der Horst

Geneva motor show: Porsche presenteert de 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Ook Porsche kwam met een nieuwigheid naar het salon van Genève, de Porsche 911 GT3 RS en ook hier geldt het principe krachtiger en lichter. De motor levert 500 pk en is daarmee de krachtigste beschikbare atmosferische zescilinder. Ook het gewicht werd aangepakt waardoor de 911 GT3 RS 10 kg minder weegt dan zijn voorganger, de 911 GT3. Bovendien zit de wagen vol met racetechnologie, volgens Porsche het maximaal haalbare bij een wagen voor dagelijks gebruik.
Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Met de de 911 GT3 RS presenteerde Porsche in Genève zijn straatmodel dat van alle wagens uit het gamma het meeste racetechnologie aan boord heeft.  Tegenover zijn voorganger, de 911 GT3, is de RS lichter en werd de aandrijflijn en de aerodynamica grondig aangepakt. Daardoor zou de 911 GT3 RS een ronde op de grote Nürburgring nog sneller moeten afleggen dan de Carrera GT die er 7 minuten en 29 seconden over deed.  


Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
De 500 pk sterke 4 liter atmosferische zescilinder motor moet de wagen in staat stellen om te spurten van 0 tot 100 km/u in 3,3 seconden en van 0 tot 200 km/u in 10,9 seconden. Het gebruik van een magnesium voor het dak en van koolstof voor de motorkap en de bagageklep zorgden ervoor dat het gewicht tegenover zijn voorganger met 10 kg naar beneden ging, daarenboven ligt ook het zwaartepunt van de wagen lager.

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Ook de aerodynamica werd verbeterd en samen met het gebruik van technische snufjes als een automatische ontkoppelingsfunctie kon men het gemiddelde verbruik op 12,7 liter per 100 km houden, amper 0,3 liter meer dan zijn minder krachtige voorganger. Dankzij de iets grotere spoorbreedte en de breedste banden ooit gemonteerd op een 911 beschikt de wagen over meer stabiliteit en kan hij extra hoge bochtsnelheden aan. 

Foto's: Porsche AG



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons