van der Horst

Gerard Van der Horst start zijn zevende seizoen in Lamborghini Super Trofeo

Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
De Nederlander Gerard Van der Horst begint tijdens het eerste weekend van april aan zijn zevende deelname van de Lamborghini Super Trofeo. Door zijn drukke professionele kalender en het wegvallen van de Middle East-wedstrijden heeft de man uit Fijnaart amper kunnen trainen met de nieuwe Huracan Evo 2, maar dit wordt in de loop van het seizoen ruimschoots goed gemaakt met een 20-tal trainingsdagen. Afgelopen donderdag was de nagelnieuwe bolide te bewonderen tijdens de rollout op Circuit Zolder. Vandaar vertrekt het team richting Italië waar ze in Imola het eerste raceweekend van het seizoen tegemoet gaan.
  • LTF
Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
“Het seizoen 2022 is gestart met een valse noot”, vertelt een ietwat ontgoochelde Gerard Van der Horst aan de vooravond van zijn zevende seizoen in de snelste merkencup van de wereld.

“We waren in januari helemaal klaar voor het Middle East kampioenschap met twee weekends of vier races op Yas Marina Circuit (Abu Dhabi) en Dubai Autodrome. De nagelnieuwe Evo 2-wagen stond klaar en alle vluchten en hotels waren geboekt. Deze wedstrijden moesten voor mij de eerste kennismaking worden met de laatste evolutie die de Lamborghini Huracan meekreeg voor het seizoen 2022. Maar de organisatie heeft deze twee weekends geannuleerd omdat ze bang waren dat de racewagens niet op tijd in Imola zouden arriveren voor de aftrap van de start van het Europees seizoen”.

Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
Een domper op de feestvreugde voor het ganse team dat zodoende een mooie veertiendaagse uitstap naar de zon moest missen en ook de laatste evolutie van de nieuwe bolide niet kon uittesten in wedstrijdconfiguratie. Zodoende zal het team in Zolder en Imola twee korte tests doen om de wagen te leren kennen en af te stellen. Maar bij Van der Horst
Motorsport heeft men ervaring genoeg om dit euvel met gemak te verteren.


Met talloze zeges en podiumplaatsen, gekoppeld aan drie Europese titels en één wereldtitel op zijn conto komt Gerard Van der Horst zeer gemotiveerd aan de start.
Gerard Van der Horst - Loris Spinelle - Pole Lamborghini Super Trofeo 2020
Gerard Van der Horst - Loris Spinelle - Pole Lamborghini Super Trofeo 2020
“De honger is groot. Het wordt stilaan tijd dat we nog eens op volle kracht kunnen uitpakken”, vertelt Gerard.
“Eind 2019 en in 2020 stapte ik met Loris Spinelli over naar de Pro-Am klasse. We streden mee voor de titel, maar dan kwam de zware crash toen ik in Barcelona van de baan werd gekeild tijdens een vrije training en dat maakte een einde aan het seizoen dat schitterend was begonnen. Er volgde een lange revalidatie door een rugletsel en dit in combinatie met de heersende pandemie maakte dat ik pas eind 2021 opnieuw startte in de Lamborghini Cup. Ik reed in 2021 met Spa, Nürburgring en Misano amper drie weekends. Zes wedstrijden dus binnen het Europees kampioenschap van de Lamborghini Cup, waarin ik vier zeges en twee tweede plaatsen behaalde en dus vrij snel opnieuw in het goede ritme zat. In Misano werd ook het wereldkampioenschap afgewerkt en daarin werd ik derde. Ik was tevreden met het feit dat ik na een lange revalidatie nog steeds de snelheid had om vol te scoren in de Lamborghini Cup”.

Opnieuw een gans seizoen in Lamborghini Cup in 2022.
Gerard Van der Horst / Loris Spinelle - Lamborghini Super Trofeo
Gerard Van der Horst / Loris Spinelle - Lamborghini Super Trofeo
Toen Gerard in 2020 samen met Loris startte in de Pro-Am klasse binnen de Lamborghini Super Trofeo waren beiden meteen vooraan te vinden en zonder de zware crash in Barcelona had het kersvers duo een belangrijke rol kunnen spelen in de titelstrijd en kwam het ook in aanmerking voor algemene zeges. Een bewijs ook dat het team rond Van der Horst Motorsport zeer professioneel werkt. Spinelli lukte zelfs een pole algemeen en alleen een tijdstraf haalde de Italiaanse volbloed van het hoogste ereschavot.


Gerard Van der Horst - Crash Barcelona 2020
Gerard Van der Horst - Crash Barcelona 2020
Gerard Van der Horst: “Ik heb geproefd van de Pro-Am klasse en er was een perfecte samenwerking met Loris Spinelli. Maar ik miste rijtijd. In de Lamborghini Super Trofeo zijn er per weekend twee korte kwalificaties en twee sprintraces. Als je dan je wagens nog eens moet delen met een andere piloot, dan is de rijtijd te klein tegenover de energie die je erin moet stoppen. Je bent telkens vier dagen weg van huis om dan uiteindelijk amper anderhalf uur in de wagen te zitten. Vandaar dat ik heb beslist om opnieuw alleen te rijden en de Pro-Am te ruilen voor de Lamborghini Cup. Vorig seizoen haalde ik nog acht podiumplaatsen op acht starts tijdens de drie laatste raceweekends en ondanks het feit dat ik door het missen van de andere races niet in aanmerking kwam voor een vierde Europese titel, was ik toch tevreden met de behaalde resultaten.

Vierde Europese titel en twee wereldtitel is de ambitie
Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
Gerard steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken en wil een vierde Europese titel binnen de Lamborghini Cup aan zijn palmares toevoegen. En waarom geen tweede wereldtitel in dezelfde klasse. De wereldtitels worden dit seizoen traditioneel verreden tijdens het laatste raceweekend van het Europees kampioenschap. Dit jaar is dit begin november in het Portugese Portimao.
Gerard: “Ik moet de lat opnieuw hoog leggen en afgaand op de resultaten van vorig jaar met de zeges op de Nürburgring en Misano en de twee tweede plaatsen in Francorchamps moet ik terug de titel ambiëren. Maar er zijn enkele onbekende factoren. Vooreerst zal ik de ontwikkelingen van de Evo 2 nog moeten ontdekken op een zeer korte periode en bovendien ken ik mijn tegenstanders nog niet. We nemen in ieder geval de handschoen op en we hopen op een goed resultaat in Imola voor een goede uitgangspositie voor de rest van het seizoen. We gaan veel gewicht in de schaal werpen en extra investeren in trainingsdagen. Het is de bedoeling dat ik alle circuits binnen het kampioenschap op voorhand ga verkennen. Na de roll out in Zolder gaan we dus naar Imola om dan tijdens het seizoen ook te gaan testen in Paul-Ricard, Misano, Spa, Barcelona en Portimao. Hiervoor laat ik me ondermeer begeleiden door Rik Breukers en Danny Kroes”.

Van der Horst Motorsport ook actief naast de Lamborghini Super Trofeo?
Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
Gerard Van der Horst - Lamborghini Super Trofeo evo2
“We hebben daarnaast plannen om met een ex WTCC BMW eventueel endurance wedstrijden te rijden binnen ondermeer de organisatie van Creventic. Of we kunnen ook de Lamborghini Huracan GT3 van stal halen voor endurance. Dit krijgt momenteel geen prioriteit, maar de wagens staan bij ons en het is wel de bedoeling dat we er ooit mee gaan racen. Veel zal afhangen of we tijdens dit druk seizoen met zes raceweekends en 20 testdagen uberhaupt nog tijd zullen vinden om nog andere races te rijden. Ik heb ook nog een zeer drukke professionele agenda. Als we ergens willen rijden, dan moet dit echt doordacht zijn en met de nodige voorbereiding. We hebben immers als team een goede reputatie te verdedigen”, besluit een enthousiaste Gerard Van der Horst.

Foto's: Ronals Janssens / Racingpixels-Van der Horst Motorsport
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Lamborghini Super Trofeo op vrijdag 25 maart 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Imola.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons