van der Horst

Gerard Van der Horst verandert waarschijnlijk het geweer van schouder

Gerard Van der Horst - Lamborghini Huracan evo Super Trophy
Gerard Van der Horst - Lamborghini Huracan evo Super Trophy
Drievoudig Europees en voormalig wereldkampioen in de Lamborghini Cup binnen de Lamborghini Super Trofeo, Gerard Van der Horst, gaat komend weekend in het kader van de Blancpain GT World Challenge op de Nürburgring opnieuw aan de slag binnen de Lamborghini Cup. Maar mogelijk voor de laatste maal, de sterke man achter Van der Horst Motorsport geeft meer tekst en uitleg aan autosport.be.
  • Skylimit Events
Philip Ruts, Gerard Van der Horst, Massimo Bottiglieri & Rik Breukers
Philip Ruts, Gerard Van der Horst, Massimo Bottiglieri & Rik Breukers
Gerard Van der Horst: “Er zijn verschillende factoren die kunnen meespelen in mijn beslissing om de Cup te verlaten en binnen de Lamborghini Super Trofeo te evolueren richting de Pro-Am klasse.”

“Vooreerst heb ik reeds drie Europese en één wereldtitel op zak binnen de Lamborghini Cup. Tijdens de laatste race in Spa-Francorchamps in het voorprogramma van de 24 Hours of Spa won ik opnieuw de Lamborghini Cup en kon ik wedijveren met verschillende Pro- en Am-rijders in het peloton. Ik speel reeds een tijdje met de gedachten om de evolueren richting Pro-Am, maar ik vond nooit echt de tijd om iets deftigs op poten te zetten. Als ik ergens mijn tanden inzet, wil ik ook resultaat boeken. Autoracen is en blijft een sport, maar wel eentje waarin ik wil presteren”.
Gerard Van der Horst
Gerard Van der Horst
Een vierde Europese titel op rij zit er meer dan waarschijnlijk niet in voor de man uit Fijnaart omdat hij tijdens de Lamborghini Super Trofeo in Zandvoort noodgedwongen forfait moest geven wegens een te drukke beroepsagenda. Een spijtige zaak voor eigen publiek, maar nood breekt wet en hierdoor verloor hij de leiding in het kampioenschap aan de Belgische broers Semoulin.

Samenwerking met Loris Spinelli?

Gerard Van der Horst opnieuw in de prijzen
Gerard Van der Horst opnieuw in de prijzen
Gerard Van der Horst: “Niettegenstaande een zege en een derde plaats in Spa kon ik het gat met de Semoulins niet dicht rijden en zodoende gaan ze richting de twee laatste ontmoetingen met een voorsprong van 26 punten. De Fransman Collado zijn tweede plaats zou ik nog kunnen aanvallen, maar een vice titel is een stap terug na drie titels op rij tijdens de voorbije drie seizoenen. Vandaar het idee om de laatste race in Jerez de la Frontera samen te rijden met de supersnelle Italiaan Loris Spinelli.

Spinelli die dit jaar de algemene pole pakte en won in Misano samen met zijn landgenoot Piero Necchi.
Spinelli is binnen de Lamborghini Super Trofeo uitredend wereld- en Europees kampioen Pro-Am. Hij is ook regerend kampioen North-America Pro-Am en werd een seizoen eerder algemeen Pro-kampioen.   

Gerard Van der Horst - Van der Horst Motorsport
Gerard Van der Horst - Van der Horst Motorsport
Gerard Van der Horst: “Tijdens de laatste ontmoeting in Jerez zijn er naast de laatste twee races voor het Europees kampioenschap ook de twee races voor het wereldkampioenschap. Gezien het reglement stipuleert dat je minstens twee weekends moet actief geweest zijn om mee te dingen voor de wereldtitel, kan Spinelli met zijn ene deelname in Misano zijn wereldtitel niet verdedigen in Pro-Am. Vandaar dat ik overweeg om samen met Loris het laatste weekend Pro-Am te rijden in Jerez en dat met het oog op 2020 om richting de Pro-Am te evolueren”.

Gerard Van der Horst - Lamborghini Huracan evo Super Trophy
Gerard Van der Horst - Lamborghini Huracan evo Super Trophy
“Maar zover zijn we uiteraard nog niet. We gaan na de Nürburgring nog vijf testdagen inlassen in Spa en twee testdagen in Mugello. Pas nadien zal ik een beslissing nemen. Ik ben er me ook van bewust dat dit mijn rijtijd minstens zal halveren als ik mijn zitje deel met een tweede piloot. Enerzijds kan ik dit opvangen door een tweede kampioenschap in te lassen en dan gaat mijn voorkeur richting de GT Open. Anderzijds beschik ik over twee Super Trofeo’s. Ik zou ook kunnen alleen verder rijden in de Cup of in Am, terwijl de tweede wagen dan zou worden bemand door een of meerdere Pro’s. Ik ben trouwens met een nieuw zakelijk project bezig en dan zouden een of meerdere wagens wel eens van kleur kunnen veranderen. Maar daarover later meer”, besluit de immer sympathieke Nederlander.

Foto's: Van der Horst Motorsport / Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Lamborghini Super Trofeo op vrijdag 30 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons