van der Horst

Geslaagd openingsweekend van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul

Start race 2: New Race Festival Zolder
Start race 2: New Race Festival Zolder
De Belcar Historic Cup powered by St. Paul is gestart onder een goed gesternte. Niet minder dan 46 wagens kwamen aan de aftrap van het eerste raceweekend van het seizoen. Het kampioenschap van promotor BRAVO zit in een positieve flow. Mooi en zeer competitief materiaal met als enig minpuntje platform 1 voor wagens met een FIA Historisch Technisch Paspoort (HTP) dat wat aan bloedarmoede lijdt. Maar verder niets dan lof en respect voor de oudjes die er een boeiend openingsweekend van maakten. In de respectievelijke platformen zijn Dieter Kuijl (1), Gust Van Haelst (2), Dirk Van Rompuy/Erik Qvick en Luc Moortgat (3) en Thaens/Theunissen (4) de eerste leiders van het kampioenschap. De favorieten lieten meteen van zich spreken tijdens het openingsweekend.
Fred Bouvy - GDM Volvo 240 Turbo
Fred Bouvy - GDM Volvo 240 Turbo
Twee kwalificaties en twee races voor de seizoenstart van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul. De volgorde van de twee kwalificaties telden voor de startopstelling van de races. Belangrijk voor wagens die worden gedeeld door twee piloten. Wie de eerste kwalificatie reed, moest dan ook de start nemen van de eerste race. Uiteindelijk meldden zich 46 wagens aan en moesten we spijtig genoeg de forfaits noteren van ondermeer de Audi 80 competition ex Emanuele Pirro van François Bouillon, de snelle VW Golf van Tom Laureyns en de Lotus Elan van Marc Vandendyck.

BMW's van ATREX en VR Racing by Qvick Motors snelste qualifiers

Evertjan Alders - BMW E30 2.9l
Evertjan Alders - BMW E30 2.9l
De eerste kwalificatie was voor de BMW E30 van Evertjan Alders die zijn Bastos-M3 ruilde voor de E30 2,9 liter. Hij was 2/10 sec. sneller van  de Volvo 240 Turbo van Fred Bouvy, de Porsche van Luc Moortgat en de VR Racing-BMW M3 van Dirk Van Rompuy. Meteen ook de vier snelste wagens in platform 3 of de vroegere youngtimers. Tim Kuijl reed in zijn BMW E36 2.5 liter een vijfde chrono en pakte zodoende de pole in platform 4 (nineties). Eric Nulens deelde de derde startrij met een zesde chrono in de gele Porsche 964. Een zevende startplaats was er voor de Porsche van een verrassende Nick Van Pelt en die meteen ook de pole realiseerde in
Nick Van Pelt - Porsche 911
Nick Van Pelt - Porsche 911
platform 2 voor de Mazda RX2 van Gust Van Haelst, de spectaculaire Corvette van Luc Branckaerts, de BMW 635 CSI van Anthony Vonk en de Ford Capri 2600 RS van Wim Kuijl. Dieter Kuijl pakte met een 18de chrono algemeen de pole in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Na de kwalificatie werd Nulens nog bedacht met een gridstraf van vijf plaatsen wegens het onvrijwillig negeren van een rode vlag.


Pole voor Erik Qvick met VR BMW M3
Pole voor Erik Qvick met VR BMW M3
De tweede kwalificatie voor de startopstelling van race 2 ging naar de BMW M3 van VR Racing, ditmaal met Erik Qvick aan het commando. Hij reed met een 1’41”832 de snelste chrono van het weekend en was 7/10 seconde sneller dan de Porsche 964 van Erik Bruynoghe die hij deelt met Eric Nulens. Fred Bouvy was ditmaal derde met de Volvo voor de Porsche van regerend kampioen Moortgat. Met een vijfde chrono algemeen verzekerde BMW-rijder Ben Thaens zich van de pole in platform 4, net voor het St. Paul Raceteam exemplaar van Tim Kuijl die problemen kende met de temperatuur van de motor, net als Evertjan Alders die door een afgelopen riem zijn temperatuur zag oplopen en wijselijk de wagen naar de kant stuurde. Nick Van Pelt zette via een 8ste chrono zijn
Ben Thaens-Bert Theunissen - BMW E36 2.5l
Ben Thaens-Bert Theunissen - BMW E36 2.5l
Porsche 911 terug op de pole van platform 2 voor de Corvette van Brackaerts en de Mazda RX2 van Gust Van Haelst. Van Pelt verklaarde dat sinds platform 2 op slicks mag rijden zijn Porsche een pak sneller is geworden. Van Haelst moest nadien nog vijf plaatsen achteruit op de grid na een gridstraf waardoor Wim Kuijl de vierde startplaats in handen kreeg. Dieter Kuijl begon zijn draai te vinden in de nagelnieuwe Ford Capri en draaide een seconde sneller dan tijdens de eerste kwalificatie. Hij was opnieuw de snelste in platform 1 voor de Escorts van Bas Van Elderen en Hans Gerd Brauneiser.

Race 1: Luc Moortgat zet zijn ambitie kracht bij met eerste zege van het seizoen   

Luc Moortgat op zoek naar volgende titel?
Luc Moortgat op zoek naar volgende titel?
Tijdens de start van de eerste race op zondagmorgen spurtte Fred ‘raket’ Bouvy weg van de rest met de Volvo 240 turbo voor de BMW’s van Evertjan Alders, Dirk Van Rompuy, de Porsche van Luc Moortgat en de BMW van Tim Kuijl die leider was in platform 4. Reeds in de tweede ronde moest de onfortuinlijke Tim Kuijl naar de kant met een defecte throttle position sensor. Tim had na de kwalificaties tijdens de nacht reeds van motor moeten wisselen. Alders verloor een plaats aan Van Rompuy terwijl Moortgat er alles aan deed om het gat met de snelle Volvo te dichten. Dat lukte en hij kon na half koers de leiding over nemen. Iets later moest Fred Bouvy naar de kant
Pech voor Tim Kuijl in race 1
Pech voor Tim Kuijl in race 1
Vader Kuijl en schoonzoon Verheggen in Eerste Linkse
Vader Kuijl en schoonzoon Verheggen in Eerste Linkse
nadat een leiding van de turbo het begaf. Rond half wedstrijd trapte Samuel Verheggen in de eerste linkse door de remmen van zijn mooie Mercedes 190 Evo2 en meteen moest de safety car uitrukken om de gestrande Mercedes veilig te ontzetten. Moortgat mocht na de veiligheidsinterventie opnieuw vertrekken vanop de kop met in zijn zog de BMW van Alders die Van Rompuy opnieuw naar de derde plaats verwees na een spannend duel. Eric Nulens was mooi terug gekeerd naar de vierde plaats terwijl Van Pelt in de allerlaatste bocht van de race nog werd geklopt door Van Haelst voor de vijfde plaats algemeen en winst in platform 2. Branckaerts parkeerde zijn Corvette net na de beide kemphanen op de derde plaats terwijl Wim Kuijl achtste algemeen werd en op amper 38/100 sec. van de Corvette in de strijd voor het podium in platform 2.
Gust Van Haelst
Gust Van Haelst
Na het uitvallen van Tim Kuijl lag de weg open voor Bert Theunissen om zijn BMW E36 naar winst te sturen in platform 4 terwijl ook de Nissan van Guy François en de Opel Calibra van Bruneel de geblokte vlag niet zagen. Een eerste zege voor nieuwkomer Theunissen die meteen onder zijn referentietijd van 1’50”dook in zijn eerste race. Dieter Kuijl pilotteerde zijn Ford Capri naar zijn eerste winst van het seizoen in platform 1 voor uittredend kampioen Bas Van Elderen in diens Ford Escort MK1 en Luc Geebelen in de Porsche Porsche 911.


Opnieuw Porsche in race 2; Ditmaal met Erik Bruynoghe aan het commando

Bruynoghe-Nulens - Porsche 964 Cup
Bruynoghe-Nulens - Porsche 964 Cup
Met Erik Qvick in de BMW E30 M3 en Erik Bruynoghe (Porsche 964) zagen we twee verse namen op de eerste startrij van race 2. Qvick deelt immers de BMW M3 met Van Rompuy terwijl Bruynoghe op zijn beurt de Porsche deelt met Nulens. Fred Bouvy en Luc Moortgat deelden de tweede startrij. Reeds tijdens de formatieronde moest Bouvy de Volvo opnieuw naar de kant sturen, ditmaal met aan defecte alternator.

De hoge temperatuur zou een belangrijke rol spelen tijdens de tweede manche van het weekend. Tijdens de rollende start ontspon zich een hevig duel  tussen Bruynoghe en Qvick met enkele keren haasje over in de openingsronden. Bruynoghe nam autoritair het voortouw terwijl Qvick consolideerde op een tweede plaats nadat ondermeer de temperatuur van de motor steeg. Luc Moortgat reed een vrij anonieme race in derde stelling en werd nooit bedreigd. Evertjan Alders had opnieuw last van een motor die warm liep en liet zich een beetje uitzakken.
Tim Kuijl versus Ben Thaens
Tim Kuijl versus Ben Thaens
Hierdoor was hij bevoorrechte getuige van de strijd om de zege in platform 4 tussen de BMW’s van Tim Kuijl en Ben Thaens. Ditmaal werd uittredend kampioen Kuijl gespaard van pech en ging de BMW als een speer, maar Thaens moest amper vijf seconden toegeven tijdens de eerste wedstrijd dat hij met deze BMW E36 reed. We mogen ons nog aan mooie duels verwachten tijdens het komende seizoen. Zeker als we op termijn nog de Audi 80 Competition van Bouillon aan het rijtje mogen toevoegen. Nick Van Pelt en Luc Branckaerts die na de eerste race nog op het podium stonden in platform 2 moesten nu vroegtijdig naar de kant. Van Pelt zond de motor van zijn
Luc Branckaerts - Chevrolet Corvette
Luc Branckaerts - Chevrolet Corvette
Porsche naar de eeuwige jachtvelden terwijl de Corvette van Branckaerts uitviel na een defect differentieel. Gust Van Haelst won dus opnieuw platform 2 met een zevende plaats algemeen, terwijl Wim Kuijl met een tweede plaats zijn eerste podium van het seizoen lukt met de Capri. Ondanks problemen tijdens de kwalificatie kon Vonk zijn BMW 635 CSI nog naar de derde plaats loodsen na een duel met de Porsche 911 van Xavier Martens. Dieter Kuijl viel met zijn FIA Platform 1 Capri net buiten de top 10 algemeen en won zijn tweede race op rij voor de Ford Escort MK1 van Bas Van Elderen en de Porsche 911 van Luc Geebelen.

Volgende afspraak: Spa Summer Classic: 24-26 juni
Zie ook: https://www.bravoracing.be

Foto's: BRAVO Racing/Brecht Decancq
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 16 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons