van der Horst

Gilles Magnus mikt al op de top 5 voor zijn debuut bij de eenzitters

Komend weekend op het circuit van Le Castellet maakt Gilles Magnus zijn officieel debuut in de eenzitterij tijdens de eerste meeting van het seizoen van de Auto Sport Academy. Zijn debuut vindt plaats samen met het eerste weekend van de WTCC (WK Toerwagens) en de F3 Euroseries. Uiteraard kijkt de 16-jarige Antwerpenaar zeer erg uit naar zijn eerste race.
Ik ken het circuit van Paul Ricard niet goed”, weet de vicekampioen van de World X30 Challenge 2014 karting. “De enige maal dat ik hier heb gereden was met een Formula Renault 2.0, maar na twee sessies ben ik vanwege het erg slechte weer moeten stoppen.”
 
Bovendien is er deze meeting maar één vrije oefensessie van 30 minuten, die dus erg belangrijk zal worden voor de enige Belg in het veld van 17 rijders van 15 tot 20 jaar in de Franse Formule 4.
 
“De wintertesten waren verder goed”, is de voormalige rijder van de WRT Karting Academy positief. “Ik heb de gelegenheid gehad om 7 à 8 testdagen te doen, uiteraard met de Formula Renault 1.6. Buiten de hogere topsnelheid (220 km/u) is het grootste verschil met een kart het remmen. Het is niet makkelijk om de juiste remdruk te vinden. In karting is het alles of niets, wat met een eenzitter niet het geval is. Je moet doseren. Ik leer nog iedere maal dat we rijden bij. Ik heb de officiële testen in de top 5 beëindigd, terwijl heel wat van mijn concurrenten al meer gereden hebben. De Chinees Yifel Ye is een stevige tegenstander, samen met de Amerikaan Michael Benyahia. Het is geen verrassing dat zij bij de testen vooraan stonden, maar ze waren amper 4 tienden sneller op de kleine omloop van Le Mans, in droge omstandigheden.”
 
Gilles hoopt dus op een top 5 tijdens de eerste manche van een kampioenschap dat eerder werd gewonnen door onze landgenoten Benjamin Bailly (2009) en Stoffel Vandoorne (2010).
 
“Het voordeel van deze formule is dat iedereen over hetzelfde materiaal beschikt, waarbij de wagens en techniekers per lot worden toegewezen. Ook de afstellingen en bandendruk zijn voor iedereen identiek. Veel excuses resten er de rijders dus niet. De rijder maakt het verschil en ik mik dit weekend, ondanks mijn beperkte kennis van het terrein op een top 5. Een podium in een van de vier wedstrijden is mijn droom. Voor het kampioenschap is het nog te vroeg om uitspraken te doen. Ik ken nog onvoldoende mijn rivalen en uiteraard wil ik winnen, maar makkelijk zal het niet zijn. De tweede meeting heeft plaats op het legendarische stratencircuit van Pau, daar mag het niet fout gaan. Alle resultaten komen in aanmerking. Ik ga kijken wat er de eerste acht races gebeurt. Ik denk dat regelmaat belangrijk gaat zijn. Voor de derde meeting van het seizoen, in Lédenon, maak ik een balans op. Daarna, in Lédenon, volgt het eerste circuit dat ik al met FR1.6 verkend heb. Daar moet ik dus echt competitief zijn.”
 
Et tot dan is het ervaring en punten vergaren!

Renault Belgique Luxembourg



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 30 maart 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons