van der Horst

Gilles Magnus ziet met Audi Sport-contract jongensdroom uitkomen

Gilles Magnus - Comtoyou Audi Sport Team
Gilles Magnus - Comtoyou Audi Sport Team
Een verjonging van de Audi Sport customer racing line-up leverde Comtoyou Team Audi Sport-rijder Gilles Magnus recent een contract als fabrieksrijder op. De amper 22-jarige Sinjoor maakt voortaan deel uit van een select kransje waartoe eerder reeds landgenoten Frédéric Vervisch, Dries Vanthoor en Charles Weerts toetraden. Een promotie die de winnaar van de WTCR Trophy aan sterke resultaten én de juiste teamspirit te danken heeft. Magnus claimde in een bijzonder competitief WTCR-seizoen vier podiumplaatsen (waaronder een zege in Hongarije), stootte in kwalificatie tweemaal door tot in Q3 maar sloot het kampioenschap als tiende af. "Het eindklassement geeft dan ook een vertekend beeld" weet Magnus die in deze babbel met Autosport.be toegeeft racen in Macau boven een wit wijntje te verkiezen.
Audi Sport
Audi Sport
- Gilles, je bént nu één van 18 Audi Sport-rijders, wat verandert er concreet voor jou?  
 

Groot verschil is dat ik voortaan betaald piloot ben, professioneel bezig ben met mijn sport en dat ik deel uitmaak van een merk met een gigantische naam. Iets waar ik al lang van droomde, zeker bij een constructeur als Audi, het is zondermeer een mijlpaal in mijn carrière. Het is nog niet bevestigd dat ik dit jaar opnieuw WTCR ga rijden maar dat lijkt me een logisch vervolg. Voorts hoop ik ook kansen te krijgen in andere series. De kans is reëel dat ik in de loop van het seizoen ook elders zal worden ingezet, maar tot dusver weet ik nog niks concreet. 

Gilles Magnus - Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS
Gilles Magnus - Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS
-  Je greep voor één luttel punt naast de Young Driver Trophy en in de algemene eindstand deed je met een tiende stek vijf plaatsen minder goed dan vorig jaar. Daar staat tegenover dat je andermaal voor twee beduidend meer ervaren teammaats eindigde... 

In mijn ogen weerspiegelen beide klassementen niet de klassering die ik had kunnen behalen. Er waren veel moeilijke momenten, technische en sportieve problemen in kwalificatie hebben me veel punten gekost. Op een bepaald ogenblik was het ook duidelijk dat ik niet langer voor de algemene titel of voor de top drie kon strijden. Mijn doel was het om fabrieksrijder bij Audi Sport te worden en naar het einde van het seizoen heb ik me dan ook ten dienste gesteld van Fred. Naast goede resultaten waarbij ik de voorbije twee seizoenen telkens voor Berthon eindigde, denk ik dat het feit dat ik het teamspel meespeelde een grote invloed heeft gehad op de beslissing van Audi. 

Tom Coronel - Gilles Magnus - WTCR Trophy
Tom Coronel - Gilles Magnus - WTCR Trophy
- Je won net als vorig jaar de WTCR Trophy, waardoor je beduidend meer in the picture kwam. Word je daar ook financieel beter van?

Aan de WTCR Trophy is geen geldprijs verbonden, neen. Pluspunt is inderdaad de extra media-aandacht. Nu, iedereen weet dat de Trophy dit jaar niet zo competitief was en zelf focuste ik me ook meer op het algemeen klassement. Niettemin is het een prima initiatief zo'n Trophy voor privérijders te organiseren.  

-Welke discipline draagt jouw voorkeur weg: endurance of sprint?

Vandaag gaat mijn voorkeur naar sprintraces. WTCR is een zeer leuk en competitief kampioenschap, in sprint gaat het er toch altijd iets heviger aan toe en dat is eerder mijn ding. Maar endurance ligt me ook wel en ik zie het wel zitten om dat in de toekomst meer te doen. 

Frédéric Vervisch - Gilles Magnus (  Comtoyou Racing Audi Sport)
Frédéric Vervisch - Gilles Magnus ( Comtoyou Racing Audi Sport)
- Als 22-jarige bleek je al sneller te zijn dan Berthon (32) en Coronel (49). Wat is er - naast ervaring - nodig om de evenknie van Vervisch (35) te worden? 

Het was niet altijd merkbaar omdat ik het teamspel meespeelde maar achter de schermen heeft men kunnen vaststellen dat ik op sommige momenten even snel was als Vervisch, toch een grote naam en een van de beste piloten die ik ooit heb geflankeerd. Dit laatste was positief voor mij want ik heb er veel uit kunnen leren. Fred is nog op zijn  top, op alle vlakken nog steeds zeer snel, heeft de leeftijd waarop je de race-ervaring hebt en ook steeds de juiste instinctieve beslissingen neemt in de race, wat in WTCR zo belangrijk is. Het is voor mij ook super plezant om naast hem te kunnen rijden, dat we dezelfde taal spreken is bovendien een groot voordeel.

Comtoyou Racing Audi Sport
Comtoyou Racing Audi Sport
- Was er bij de start van het seizoen een hiërarchie binnen het Comtoyou-team? 

Het is niet zo dat ik dit jaar in functie van Fred moest rijden, er waren geen teamorders. We zijn het kampioenschap gelukkig niet gestart met een te respecteren rangorde. Tot de vierde meeting in Most stond ik voor Fred in het kampioenschapsstand. Een technisch probleem in kwalificatie en het feit dat ik er de meeting erna zelf in kwalificatie ben afgegaan, maakte dat ik vier maal als laatste van start moest gaan waardoor voor mij het kampioenschap er op zat. Vanaf dan is min of meer beslist dat ik in functie van Fred's kampioenschap zou gaan rijden maar het had net omgekeerd kunnen verlopen. Wanneer iemand er bovenuit steekt dan zal die altijd geholpen worden, ongeacht of het een rookie dan wel iemand met veel ervaring betreft.
Op de keper beschouwd zijn we naast teammaats onvermijdelijk ook concurrenten, maar binnen het Comtoyou-team werden we steeds goed gemanaged zodat we elkaar in de races niet teveel voor de wielen reden. Het uiteindelijke doel is Audi zo goed mogelijk te vertegenwoordigen en als je met je eigen teammaat in de clinch gaat, lukt dit niet. Er is wederzijds respect en ook naast de baan heb ik een goede band met Fred.


Comtoyou Racing Audi Sport
Comtoyou Racing Audi Sport
- Wat maakt Comtoyou Racing zo competitief? 

Comtoyou heeft zeker tussen 2020 en 2021 op alle gebied gigantische stappen gezet. Het team is veel professioneler geworden en ik verwacht dat we naar 2022 toe nogmaals zo'n stap zullen zetten. Ik voel dat iedereen zeer gemotiveerd is en dat, na dit jaar vice-wereldkampioen te zijn geworden, het er echt in zit om de titel te pakken. We hebben nu ingenieurs die op meer ervaring kunnen bogen, op bepaalde vlakken iets professioneler zijn geworden. Geen grote verschuivingen maar kleine ingrepen die samen maken dat we vooruitgang boeken. Mensen die het team nu hebben vervoegd kunnen ook andere, nieuwe denkpatronen introduceren. Je merkt gewoon dat men op alle vlakken vooruitgang willen boeken, niet om financiële redenen maar echt uit passie en met maar één doel, dat is wereldkampioen worden. 

Gilles  Magnus v. Thed Björk
Gilles Magnus v. Thed Björk
-In het teamkampioenschap eindigde Comtoyou Racing tussen beide Cyan Racing-teams in, wat is er nodig om de Lynk&Co's (of in de toekomst andere titelkandidaten)  te verslaan? 

Je merkt dat zij op alle vlakken meer budget, meer personeel hebben. Het was ook overduidelijk dat zij heel wat onder de voet hielden. De rijders zelf maken ook nauwelijks fouten, zij zitten helemaal niet tegen hun limiet aan, ze managen het gewoon. Da's jammer, maar de nieuwe puntentelling voor 2022 kan hieraan verhelpen. Men heeft er goed aan gedaan de kwalificaties op te waarderen door er meer punten aan toe te kennen, waardoor teams als Cyan maar ook Hyundai minder tot sandbagging geneigd zullen zijn. Dit is niet zoals racen behoort te zijn en bij Audi had men er moeite mee om het op deze manier aan te pakken. Inmiddels is het duidelijk dat je het spelletje moet meespelen, wil je het kampioenschap winnen. 
Teams met vier betaalde fabrieksrijders die strikt de teamorders moeten respecteren hebben bovendien een extra voordeel. Dat was bij Comtoyou minder het geval. Tom (Coronel) en ikzelf brachten budget mee en konden dit seizoen onze eigen wedstrijd rijden, ook al moesten we het in functie van de BoP soms slim spelen. Het was voor Audi Sport tegenover ons minder evident om teamorders en dergelijke op te leggen.  


Gilles Magnus: geen loon naar werken
Gilles Magnus: geen loon naar werken
-De nagelnieuwe Audi RS 3 LMS kende een moeilijke seizoenstart, in de tweede seizoenshelft ging het beduidend beter. Is er nog marge voor verbetering?

In het begin van het seizoen hadden we het inderdaad moeilijk met de nieuwe wagen, ook als omdat we een BoP  opgelegd kregen die veel te zwaar bleek. Iets wat steeds wordt gedaan bij de introductie van een nieuwe auto om uit te sluiten dat die meteen het veld zou gaan domineren, ook al omdat verwacht wordt dat die nog zal evolueren. Hopelijk starten we dit seizoen met een gunstiger Balance of Performance, wat erg belangrijk is. Je kan de auto zoveel ontwikkelen als je wil maar als je dan 30kg meer mee aan boord krijgt dan is alle moeite zowat voor niks geweest. Maar er zijn altijd dingen die kunnen verbeterd worden, zoals differentieel en schakelbak, iets waaraan hard wordt gewerkt. Als je het mij vraagt zal dit een grote invloed hebben op de prestaties van de wagen.

-Wordt er deze winter even uitgebreid getest als vorig jaar? 

Er is nog niks officieel, ik kan er dan ook niet over uitweiden, maar er wordt al getest. Ik denk dat er nu nog meer middelen worden ingezet om nog beter voorbereid aan de start te komen, iets wat jou als piloot extra motiveert. We hadden vorige winter al een vrij uitgebreid testprogramma, waarbij Nathanaël Berthon erg sterk en snel voor de dag kwam. Zowel Fred als ikzelf hadden het bijzonder moeilijk om hem bij te benen. In de wedstrijden liep het voor hem dit jaar misschien wat minder maar alleen al door zijn prima input naar de afstelling van de auto toe is hij beslist een meerwaarde binnen het team. Het is wel niet zo dat één bepaald iemand instond voor de ontwikkeling, we hebben allen testwerk verricht en onze input gegeven en dat is nog steeds het geval. 

Comtoyou Team Audi Sport
Comtoyou Team Audi Sport
-Vorig jaar was de auto nog niet bestemd voor klantenteams, thans vervalt het exclusiviteitscontract. Zien we in 2022 andere Audi-teams in WTCR?

Dit jaar is de auto inderdaad te koop en het model verkoopt als zoete broodjes, de productie heeft het zelfs moeilijk  om de vraag te beantwoorden. Ik mag hopen dat de WTCR-resultaten van Comtoyou Racing hiertoe hebben bijgedragen. Door wagens te verkopen kunnen tenslotte onze raceprogramma's worden gefinancierd. De Audi RS 3 LMS-evolutie zal nu in alle TCR-klassen kunnen worden ingezet maar tot vandaag heb ik eerlijk gezegd geen weet of er ook in WTCR een Audi-privéteam aan de start komt. Mij lijkt het alvast logisch dat Comtoyou opnieuw vier auto's zal runnen. 

-Er staan dit jaar liefst drie stratencircuits op de kalender, zie je dit als een voor- of nadeel?

Dat is zeker geen voordeel want de meeste WTCR-rijders hebben reeds in Vila Real en in Macau gereden en ik niet. In Pau daarentegen reed ik vijf jaar geleden in F4 en de nabijheid van de muren lag me wel, je weet maar nooit dat ik me tot een specialist terzake ontpop (lacht). Het is in elk geval een meeting waar ik naar uit kijk. Vila Real en Macau vormen sowieso een grote uitdaging. In Macau rijden is een jongensdroom, jammer genoeg werd de meeting om gekende redenen al twee jaar op rij afgeblazen.

Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport
Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport
-Bereid jij je individueel voor of gebeurt dit soms ook in Audi-groepsverband?

Ik heb me fysiek steeds bij het RACB National Team voorbereid en ben daar nog steeds welkom. De kans bestaat overigens dat het RNT-opzet dit jaar op een of andere manier wordt verdergezet als dank voor het afgelopen seizoen, maar dit wordt momenteel nog besproken. Audi organiseert  geen stages, maar het valt nooit uit te sluiten dat men alle piloten eens samenbrengt, als marketing event bijvoorbeeld. Het zou voor mij een leuke gelegenheid zijn om iedereen te leren kennen. Ik ga wekelijks naar het Comtoyou-atelier in Waterloo en twee keer per week naar Hannuit voor de fysieke trainingen van het RACB National Team. Thuis rijd ik op de simulator; om de omlopen in grote lijnen te leren kennen maar ook om de juiste mindset te behouden: bij een foutloze rit op de computer ervaar ik een zelfde 'flow' als in de 'echte' wagen. Voorts veel voorbereidingswerk op de PC: data, beelden bekijken, mailverkeer met Audi Sport enz. Uiteindelijk komt er veel meer bij kijken dan je denkt. Een hopelijk drukker raceprogramma maakt dat ik me nog meer zal focussen op mijn professionele activiteiten. Een goede reden om me minder met de familieonderneming (lees: een grote wijnhandel - nvdr) te hoeven inlaten,  knipoogt onze man. 

Foto's: FIA WTCR, Comtoyou Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op maandag 31 januari 2022.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons