van der Horst

Gitter Regularity: Voorbeschouwing van de organisatoren

Met de 8ste Gitter Regularity, een organisatie van Topspeed Rally Club Haspengouw (TRCH) wordt op 26 februari 2022 het VAS Regularity kampioenschap op gang geschoten. Voor de liefhebbers van het genre is het al een tijdje geleden dat ze nog het vooruitzicht mochten hebben op een volledig seizoen. De COVID pandemie is daar uiteraard niet vreemd aan.
De “Gitter Regularity” is een regelmatigheidswedstrijd die wordt verreden over een goede 155 kilometer. Maar leuker nog voor de deelnemers is dat de wedstrijd parallel wordt verreden aan de Rally van Haspengouw. De “regelmatigheidstrajecten” (RT’s) die zij dienen af het werken liggen over de proeven van deze nationale rally. Zo krijgen de regularity-rijders de unieke kans om te proeven van de klassementsritten van een echte rally van het Belgische kampioenschap. Maar opgelet, want de Gitter Regularity is geen snelheidswedstrijd maar steunt op regelmaat. Wie het beste de vooraf bepaalde gemiddelden kan aanhouden, en dus, wie het beste de omstandigheden op het afgesloten parcours kan lezen, die ontloopt strafpunten en wordt de winnaar.
Wie en welke wagens zullen er te zien zijn?
Eerst en vooral geldt de bepaling dat de deelnemende wagen een oldtimer dient te zijn, die conform de Belgische wegcode is. Binnen de Vlaamse regionale autosport hebben we een goed contingent aan liefhebbers van de discipline, die telkens hun iconische wagens meebrengen. Zo kunnen we meestal tellen op Sander en Paul Van den Wyngaert met hun VW Corrado, of op Luc en Tasha Van Den Bogerd, die altijd wel een terreinwagen, zoals de Daihatsu Rocky, op stal hebben. En dan zijn er routiniers zoals Inge en Leo Rackham met de Peugeot 208 GTI en de “jonge” garde als Sam De Wolf en Julie Cole met de Porsche 924. Wie de deelnemers in actie wil zien, die moet wel wachten tot na de passage van de BK rallywagens en de doortocht van de Criterium deelnemers. De eerste Regularity vertrekt na de start van de laatste
wagen in het Criterium.

Uniek wordt de locatie van het start- en eindpodium en van het servicepark. De DronePort is een industriepark
van 28 ha waar innovatieve bedrijven zich vestigden. Op de testgronden, die door Limburg Regional Airport worden beheerd, kunnen drone-piloten trainen en kunnen de drones worden gedemonstreerd aan klanten. In de fruitstreek hebben deze apparaten immers specifieke toepassingen in de landbouw en de fruitteelt. De stad St-Truiden maakte de plannen al in 2013 bekend, met de bedoeling de vroegere glorie te herstellen en opnieuw de banden aan te knopen met de luchtvaartgeschiedenis die zeer rijk was in St-Truiden. De basis op Brustem is feitelijk erfgoed in de geschiedenis van de Belgische luchtmacht. Hij was in gebruik van voor de 2de wereld- oorlog maar sloot na het einde van de Koude Oorlog en de hervormingen van de Belgische krijgsmacht in 1996. En er is uiteraard ook nog de school voor onderofficieren op Saffraanberg. Wie echter geen interesse heeft in luchtvaart kan er gerust ook een dagje shoppen van maken in het gezellige St-Truiden, of kan een van de vele wandel- en fietsroutes volgen die de fruitstreek rijk is.

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op woensdag 23 februari 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons