van der Horst

Glenn Van Parijs: "In de Porsche Supercup is iedereen de referentie"

Glenn Van Parijs
Glenn Van Parijs
Glenn Van Parijs werkte in 2018 zijn tweede seizoen af in de autosport, maar stootte onverwacht wel door naar misschien wel de meest competitieve monomerkencup ter wereld: de Porsche Mobil 1 Supercup. Wat begon in eigen land bij Belgium Racing in Belcar en Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, eindigde bij MRS GT Racing in Porsche Carrera Cup Germany en Porsche Mobil 1 Supercup in Zuid-Amerika. De Limburgse Brusselaar nodigde Autosport.be uit op de koffie om zijn relaas te doen.
  • VR Racing
Glenn Van Parijs - Molitor Racing Systems
Glenn Van Parijs - Molitor Racing Systems
"Het voorbije seizoen was eigenlijk atypisch voor mij. Ik heb namelijk in geen enkel kampioenschap een volledig seizoen afgewerkt! Dat klinkt misschien negatief, maar dat was het allerminst. Van bij mijn debuut in de autosport hebben mijn entourage en ikzelf duidelijk één doel vooropgesteld: zoveel mogelijk leren op een zo kort mogelijke termijn. Het plan voor 2018 was initieel om de Benelux Porsche Carrera Cup te combineren met de Duitse tegenhanger, die toch wel gevoelig competitiever is. Toen ik evenwel, volledig onverwacht, de kans kreeg om te debuteren in de Porsche Mobil 1 Supercup, in het voorprogramma van de Formule 1, hebben we geen minuut getwijfeld om het roer compleet om te gooien."

Glenn Van Parijs - MRS Cup-Racing
Glenn Van Parijs - MRS Cup-Racing
"Ik maakte me echter geen illusies, de Porsche Supercup is de bekendste one make cup van Porsche, maar meteen ook de meest competitieve. Toch ben ik meer dan tevreden over mijn vier meetings in dat kampioenschap. Ik heb enorm veel opgestoken over de afstelling en het weggedrag van de wagen en... hoe om te gaan met de banden. Ook over de races die ik in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux betwistte, was ik niet ontevreden. Ik denk dat ik elke race ofwel op het podium ben geëindigd, ofwel heb gestreden voor het ereschavot en dat tegen rijders die veel meer ervaring hebben dan ik. Ook in de Duitse cup verliep alles relatief goed, al moet je daar natuurlijk flink bikkelen om in de top 10, laat staan op het podium te eindigen."

Glenn Van Parijs - MRS GT Racing - Porsche 991 GT3
Glenn Van Parijs - MRS GT Racing - Porsche 991 GT3
"Daar ligt voor mij meteen ook het grote verschil tussen de drie kampioenschappen. Track time in de Porsche Supercup is verschrikkelijk beperkt. Jongens die veel konden testen, of al enkele races of seizoenen onder de gordel hadden, hebben een onmiskenbaar voordeel. Je moet er staan van bij de kwalificaties of zelfs de eerste 45 minuten durende vrije training; sla je de bal daar mis, dan kan je een kruis maken over je weekend, want de concurrentie pakt dan reeds een doorgaans beslissende voorsprong. Waar je in de Benelux en Duitse cups enkele referenties hebt, is iedereen in de Supercup een referentie."

Glenn Van Parijs
Glenn Van Parijs
"Hoewel de trainingen en de kwalificaties zo voorbij zijn, betekent dat wel dat je veel leert. Zeker in mijn team MRS GT Racing heerste een enorm goede sfeer en het feit dat we over zes wagens beschikten, impliceert ook dat we veel data hadden om te bekijken en te delen. Daardoor zet je stappen vooruit, het was voor mij een dreamteam. Nu is het een kwestie van verder te bouwen en naar de toekomst te kijken, al is het voor mij nog wat koffiedikkijken op dat vlak. Sowieso wil ik mijn studies verder afmaken en wat daarna komt, zien we wel weer. Ik ben enorm dankbaar voor het seizoen dat ik heb mogen meemaken. Acht weekends op rij racen, met een Porsche 911 GT3 Cup, dat is eigenlijk een droom..."

Glenn Van Parijs - Molitor Racing Systems
Glenn Van Parijs - Molitor Racing Systems
"Reken daarbij nog eens de karrenvracht aan nieuwe circuits bij die ik leerde kennen, klinkende namen als Dubai, Monza en Hockenheim, maar ook de Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico, en dan moet je eigenlijk beseffen dat je bij de gelukkigen hoort. Rijden in Mexico, op grote hoogte, was trouwens ook zeer speciaal. De wagens hebben, door de ijle lucht, namelijk 25% minder pk's en dat vergt een redelijk andere rijstijl; confronterend, maar leerrijk! Van mijn Supercup-thuisrace in Spa had ik persoonlijk meer verwacht, omdat ik de omloop kende, maar daar merk je dan meteen ook hoe alles in één weekend met elkaar verbonden is en hoe sterk de concurrentie is. Ik heb echter geen spijt, ik ben zo blij dat ik in de zomervakantie het telefoontje kreeg met de vraag of ik wilde instappen voor de Supercup-race in Hockenheim. Het zou achteraf gezien het begin inluiden van een periode uit mijn leven die ik nooit meer ga vergeten."

Foto's: Vincent Wouters, Racing International Photography, Porsche AG & Glenn Van Parijs press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit op vrijdag 8 februari 2019.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons