GP Australië: Max Verstappen wint onthoofde wedstrijd
Red Bull-teamgenoot Sergio Perez is afwezig vooraan door zijn schuiver in de kwalificatie. Mercedes kan dus de strategie opsplitsen wanneer Alexander Albon, na een nochtans puike start in zijn Williams, crasht en zo een neutralisatie veroorzaakt. Russell schoeit, samen met onder meer Carlos Sainz (Ferrari), nieuw rubber en lijkt zo in het voordeel, tot de wedstrijdleiding beslist om de wedstrijd (onnodig) te stoppen. De absurde regel die iedereen toelaat om bij rode vlag nieuwe banden te monteren, heeft catastrofale gevolgen voor de spanning.
Niet alleen bevindt Lewis Hamilton zich nu moederziel alleen voor de razendsnelle Red Bull van Verstappen, maar tot overmaat van ramp laat zowat iedereen de harde band monteren met de bedoeling om niet meer langs de pitsstraat te moeten. Weg is het voordeel van Russell en Sainz, weg is de onzekerheid die de overige pitstops hadden kunnen brengen. En niet voor het eerst. En toch blijft die regel in het reglement staan.
Deel 2: anticlimax
Met de vingers in de neus vliegt Verstappen even na de herstart voorbij een machteloze Hamilton. Net als in Bahrein en Saoedi-Arabië is de Red Bull oppermachtig en ontstaat vooral daarachter een interessante strijd tussen Mercedes, Aston Martin, Ferrari en ditmaal ook Alpine. Russell en Sainz rukken op naar voren, maar de Brit verdwijnt van het toneel wanneer zijn Mercedes-motor de geest geeft.Desondanks vallen er in de laatste twintig ronden geen positiewissels meer te noteren in de achtervolgende groep. Alles verandert echter wanneer Kevin Magnussen (Haas) op twee ronden van het einde een wiel verliest. Het resultaat: een tweede rode vlag!
Deel 3: onnodige poppenkast
Dat de FIA geen wedstrijden achter de Safety Car wil afsluiten, is zeker en vast begrijpelijk. Het ideale voorbeeld van hoe het niet moet, is het slot van de Grote Prijs van Italië vorig seizoen, die om exact die reden met een karrenvracht aan kritiek werd onthaald. Maar of een staande start op twee ronden van het einde een goed idee is...Omdat iedereen zijn kans ruikt om in extremis plaatsen te winnen, worden maar liefst zeven van de zestien overgebleven rijders betrokken in diverse incidenten. De grootste slachtoffers zijn Fernando Alonso (Aston Martin), rondgetikt door Carlos Sainz, en beide Alpine-rijders Pierre Gasly en Esteban Ocon die elkaar van de baan rijden.
Pure chaos dus, deels veroorzaakt door de wedstrijdleiding, maar vooral ook door enkele onbesuisde rijders die terecht spijt zullen hebben van hun acties. Een derde rode vlag was het gevolg.
Hoewel de laatste ronde van de wedstrijd is ingegaan, bestaat er onzekerheid over het klassement. Wordt er teruggegrepen naar het rangorde voor de tweede herstart? En moet er nog geracet worden? Na (veel te lang) beraad is het antwoord op de eerste vraag 'ja' en het antwoord op de tweede vraag 'nee'.
Max Verstappen wint dus in Australië, voor aartsrivaal Lewis Hamilton en Fernando Alonso, goed voor elf wereldtitels op hetzelfde podium. In de reeks met bedenkelijke beslissingen mag ook de straf voor Carlos Sainz vanwege de aanrijding met Alonso, zelfs al heeft die laatste daar geen enkele schade van ondervonden. Ferrari blijft zo achter met lege handen, want Charles Leclerc was al in de eerste ronde in de grindbak geschoven.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Australië 2023
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull Racing | 2:32:38.371 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG F1 Team | +0.179s |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin F1 Team | +0.769s |
4. | Lance Stroll | Aston Martin F1 Team | +3.082s |
5. | Sergio Pérez | Red Bull Racing | +3.320s |
6. | Lando Norris | McLaren F1 Team | +3.701s |
7. | Nico Hülkenberg | Haas F1 Team | +4.939s |
8. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | +5.382s |
9. | Zhou Guangyu | Alfa Romeo F1 Team | +5.713s |
10. | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | +6.052s |
11. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team | +6.513s |
12. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | +6.594s |
13. | Pierre Gasly | Alpine F1 Team | DNF |
14. | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | DNF |
15. | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | DNF |
16. | Logan Sargeant | Williams Racing | DNF |
17. | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | DNF |
18. | George Russell | Mercedes-AMG F1 Team | DNF |
19. | Alexander Albon | Williams Racing | DNF |
20. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | DNF |
Foto's: Georges Decoster
Tweet