van der Horst

GP Italië: Charles Leclerc schenkt Ferrari pole in Monza

Charles Leclerc
Charles Leclerc
Ferrari heeft nog wat goed te maken en hoopt dat te kunnen doen zondag in de Grote Prijs van Italië. Het weekend begon in ieder geval goed voor de Scuderia, voor een enthousiast Italiaans publiek schonk Charles Leclerc de pole aan het Italiaanse merk. Max Verstappen (Red Bull) was tweede snelste maar verliest ook vijf plaatsen op de grid. Carlos Sainz (Ferrari) reed de derde tijd maar zal wegens een penalty achteraan starten. De grid zal dus serieus overhoop gegooid worden door de talrijke penalties die uitgedeeld werden meestal voor het wisselen van motoronderdelen. Niet minder dan negen wagens liepen om verschillende redenen een gridpenalty op.
In Q1 reden de beide Ferrari’s maar één snel rondje wat Max Verstappen toeliet om bij zijn tweede poging de snelste tijd neer te zetten met een ronde in 1:20.922. Nyck de Vries (Williams) wist bij zijn debuut door te stoten naar Q2, wat niet lukte voor beide Haas bolides, Aston Martin’s en de Williams van Latifi. In Q2 kon Carlos Sainz optimaal profiteren van de slip-stream op het lange rechte stuk en reed de snelste ronde in 1:20.878. Charles Leclerc en Max Verstappen volgden op de tabellen. De beide Alfa Romeo’s, Nyck de Vries, Esteban Ocon (Alpine) en Yuki Tsunoda (Alpha Tauri) kwamen niet verder.

In Q3 was Carlos Sainz de eerste om een snelle tijd neer te zetten die aanvankelijk niemand kon verbeteren (1:20.584). Sainz verbeterde op het einde van de sessie nog zijn tijd naar 1:20.429 maar toch wist Leclerc nog sneller te gaan met een ronde in 1:20.161, goed voor de pole. Ook Max Verstappen ging nog onder de tijd van Sainz met een ronde in 1:20.306. De vierde chrono ging naar Sergio Pérez (Red Bull Racing) die de Mercedes wagens Lewis Hamilton en George Russell vooraf ging. De twee McLaren’s, Pierre Gasly (Alpha Tauri) en Fernando Alonso (Alpine) volgden.

Maar de definitieve startgrid zal dus danig verschillen van deze opgesteld na de tijden in de kwalificaties gezien het hoge aantal wagens dat een penaly toebedeeld kreeg.

Foto: Scuderia Ferrari


 



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons