van der Horst

GP Italië: Max Verstappen wint achter safety car

Max Verstappen - Red Bull
Max Verstappen - Red Bull
De tifosi in Monza hoopten op een mooie overwinning van Charles Leclerc (Ferrari), maar kwamen tweemaal bedrogen uit. Want niet Leclerc, maar Max Verstappen (Red Bull) pakte zijn 31ste overwinning in zijn carrière en op de koop toe eindigde de wedstrijd ook nog achter de safety car. Leclerc en George Russell (Mercedes) vervolledigden het podium. Hiermee pakt de Nederlander voor het eerst een overwinning in de Italiaanse Grand Prix.
  • Powercars
Terwijl Leclerc Russell onder controle hield vooraan, was het vooral Verstappen die indruk maakte bij de start. Na de eerste ronde piloteerde de Nederlander zijn Red Bull van plaats zeven naar plaats vier en nog vier ronden later lag hij al op plaats twee. Ondertussen was ook Carlos Sainz (Ferrari) aan zijn opmars bezig naar de top tien. Na de achtste ronde besloot Sergio Pérez (Red Bull) al te pitten, maar er was even tumult, gezien zijn rem rechts vooraan aan het roken was. Uiteindelijk bleek het niet al te erg en kon hij doorrijden zonder problemen.

Tijdens de twaalfde ronde kwam er al een kleine verschuiving ten opzichte van de grid. Sebastian Vettel (Aston Martin) klaagde over verlies aan kracht van de motor en mocht daarna zijn wagen parkeren op de Curva de Serraglio. De virtual safety car werd ingezet en bij Ferrari besloot men om Leclerc te laten pitten om over te schakelen van softs naar mediums. Alleen Verstappen en Russell volgden niet en net op het moment dat Leclerc de pits verliet, werd de groene vlag terug getoond. Leclerc kon net voor Sainz buiten rijden en zijn jacht inzetten op de top twee.

Russell was daarvan de eerste die de pits opzocht in ronde 25 en overschakelde naar de harde rubbers. Iets wat de Brit zich later bekloeg, want over de radio liet hij weten dat hij niet de nodige grip kreeg in deze banden. Een ronde later kwam Verstappen binnen, waardoor Leclerc vooraan post vatte met een voorgift van tien seconden. Sainz kwam uiteindelijk ook binnen om zijn mediums voor softs te wisselen en viel terug naar plaats acht, net achter Perez, die hij twee ronden later voorbij zou steken. Ondertussen moest Fernando Alonso (Alpine) zijn wagen parkeren, vanwege oververhitting en drukverlies in de waterpomp.

In ronde 34 kwam Leclerc binnen voor een tweede stop, ditmaal voor softs, en keek op tegen een achterstand van achttien seconden op de Nederlander. Normaliter een koud kunstje voor de Monegask om terug te komen, alleen duurde het zeer lang vooraleer zijn banden op temperatuur kwamen. Alles leek zo vast te liggen voor iedereen, totdat Daniel Ricciardo (McLaren) zijn wagen moest parkeren tussen de twee Lesmos. De safety car kwam buiten en dan volgde tumult.

Terwijl Verstappen en Leclerc in eerste instantie de pits niet opzochten, deden Russell en Sainz dit wel, maar gezien de safety car nog niet te zien was voor de Nederlander en de Monegask, konden beiden ook een gratis pitstop afwerken. Uiteindelijk verliep de rest van de procedure vrij chaotisch, want de safety car reed namelijk voor Russell. Ondertussen kon men ook niet direct de wagen van Ricciardo verwijderen, gezien deze vast zat in versnelling. Eens alles uitgeklaard was, was het te laat om de race nog te herstarten. Velen hoopten eventueel op een rode vlag, waardoor de race nog een herstart zou krijgen, maar uiteindelijk werd Verstappen de overwinning toebedeeld onder rood, voor Leclerc en Russell.

Sainz eindigde als vierde, terwijl Lewis Hamilton (Mercedes) de top vijf vervolledigde nadat hij vertrok vanaf plaats negentien. Perez eindigde als zesde, Lando Norris (McLaren) als zevende. De achtste plek ging naar Pierre Gasly (AlphaTauri), terwijl Nyck de Vries (Williams) bij zijn debuut op een mooie negende plaats eindigde. Guangyou Zhou (Alfa Romeo) vervolledigde de top tien.

Met zijn vijfde overwinning op rij kan de strijd om de titels nu vrij snel voorbij zijn, want mathematisch gezien kunnen zowel Verstappen als Red Bull kampioen worden tijdens de volgende wedstrijd in Singapore.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Italië 2022

#RijderTeamResultaat
1.Max VerstappenRed Bull Racing53 ronden in 1:20:27.511
2.Charles LeclercScuderia Ferrari+2.446s
3.George RussellMercedes-AMG F1 Team+3.405s
4.Carlos Sainz Jr.Scuderia Ferrari+5.061s
5.Lewis HamiltonMercedes-AMG F1 Team+5.380s
6.Sergio PérezRed Bull Racing+6.091s
7.Lando NorrisMcLaren F1 Team+6.207s
8.Pierre GaslyScuderia AlphaTauri+6.396s
9.Nyck de VriesWilliams Racing+7.122s
10.Guanyu ZhouAlfa Romeo F1 Team+7.910s
11.Esteban OconAlpine F1 Team+8.323s
12.Mick SchumacherHaas F1 Team+8.549s
13.Valtteri BottasAlfa Romeo F1 Team+1 lap
14.Yuki TsunodaScuderia AlphaTauri+1 lap
15.Nicholas LatifiWilliams Racing+1 lap
16.Kevin MagnussenHaas F1 Team+1 lap
17.Daniel RicciardoMcLaren F1 TeamDNF
18.Lance StrollAston Martin Aramco F1 TeamDNF
19.Fernando AlonsoAlpine F1 TeamDNF
20.Sebastian VettelAston Martin Aramco F1 TeamDNF

Foto: Racing International Photography



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons