van der Horst

GP Monaco: Bandenstrategie bezorgt Sergio Pérez de zege

Sergio Pérez
Sergio Pérez
Sergio Pérez (Red Bull) heeft de Grote Prijs van Monaco gewonnen nadat Ferrari volledig de mist inging met de bandenstrategie. Charles Leclerc (Ferrari) vertrok op een natte piste van op de pole en had zicht op de zege totdat de piste opdroogde en Ferrari de mist inging bij de bandenkeuze. Zij riepen Leclerc tweemaal kort achter elkaar de pits in waardoor de Monegask terugviel naar de vierde positie. Op het circuit van Monaco bleek het nogmaals onmogelijk om in te halen en de posities bepaald door de bandenstops bleven behouden tot de finish met Pérez voor Carlos Sainz (Ferrari), Max Verstappen (Red Bull) en Leclerc.
  • Powercars
Charles Leclerc - Ferrari F1-75
Charles Leclerc - Ferrari F1-75
Een plotse regenbui en een onderbreking in de stroomvoorziening zorgden ervoor dat de start met meer dan een uur vertraging werd gegeven en die gebeurde dan nog achter de safety car. Met Leclerc en Sainz op één en twee leek Ferrari op weg naar een gemakkelijke zege. Maar de piste droogde op en er moest dus van banden gewisseld worden. Ferrari en Red Bull stelden die wissel zo lang mogelijk uit totdat Pérez als eerste van de koplopers binnenkwam voor intermediates en daarbij maar twee plaatsen verloor en als vijfde aansloot achter Verstappen en Lando Norris (McLaren). Kort daarop kwamen ook Verstappen en Leclerc binnen voor Intermediates, maar Leclerc kwam ver achter Pérez de baan weer op. In de tweeëntwintigste ronde riep Ferrari Sainz binnen voor slicks en op hetzelfde moment kwam ook Leclerc weer binnen. Leclerc verloor niet al te veel tijd bij die misser maar genoeg om nadat ook beide Red Bull’s naar slicks waren overgestapt pas vierde te liggen achter Pérez, Sainz en Verstappen.  

Mick Schumacher - Haas F1
Mick Schumacher - Haas F1
Wat later verloor Mick Schumacher (Haas) de controle over zijn wagen aan het zwembad en belandde achterwaarts de bandenmuur in waarbij de wagen in twee stukken brak. Schumacher kon echter ongedeerd uitstappen. De rode vlag werd bovengehaald en tijdens de onderbreking konden de teams weer banden wisselen. Bij Red Bull koos men voor mediums terwijl Ferrari besliste om verder te gaan op de harde rubbers die ze eerder in de race oplegden. Wanneer de race hervat werd sleten de medium banden van de Red Bull’s sneller dan de harde rubbers van de Ferrari’s. Sainz en Leclerc konden alzo de druk verhogen op de voor hun rijdende Red Bull, maar op het circuit van Monaco bleek het nogmaals onmogelijk om in te halen.

Sergio Pérez - Red Bull RB18
Sergio Pérez - Red Bull RB18
Na de Red Bull’s en de Ferraris kwam George Russell (Mercedes) als vijfde over de streep nadat hij vroeg in de race voorbij de McLaren van Norris was gegaan. Norris pakte de zesde plaats gevolgd door Fernando Alonso (Alpine). De Spanjaard werd op het einde van de race opgejaagd door Lewis Hamilton (Mercedes), maar de gefrustreerde Brit zag geen mogelijkheid om voorbij de Alpine te geraken. Hamilton had in het begin van de race al een robbertje uitgevochten met Esteban Ocon (Alpine), waarbij de wagens elkaar raakten. Ocon finishte als negende maar een straf van vijf seconden wierp hem terug naar de twaalfde plaats. De negende plaats ging alzo naar Valtteri Bottas (Alfa Romeo) terwijl Sebastian Vettel (Aston Martin) het laatste punt binnenhaalde.

Foto's: Racing International Photography

 



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons