GP Nederland: Max Verstappen wint voor de tweede maal op rij in thuisland
Vooraf werd wel duidelijk dat er gemikt werd op verschillende pitstopstrategieën. Terwijl zowel de Red Bull's als de Ferrari's met softbanden van start gingen, besloot Mercedes om Hamilton en Russell op medium rubbers te laten starten en zo te mikken op één stop. Daardoor zat Hamilton in een zetel achter de top drie, terwijl zijn teamgenoot een aantal ronden later Lando Norris (McLaren) verschalkte, die op dezelfde strategie zat qua banden. Bij Ferrari besloot men om eerst Sainz binnen te halen, maar voor een zoveelste keer dit seizoen liep het bij het Italiaanse team mis tijdens de pitstops.
Op het moment dat Sainz binnenreed, was de linkerachter band niet aanwezig, waardoor men twaalf seconden verloor bij de pitstop. Ondertussen had een mecanicien een wielpistool laten rondslingeren, waarna Pérez er recht over reed, gelukkig zonder gevolg voor de Mexicaan, maar voor de Spanjaard was het de start voor een inhaalrace. Terwijl Verstappen en Leclerc naar de pits gingen voor medium rubbers, kreeg Hamilton de leiding in handen. De Brit hield het niet lang vol vooraleer beide heren hen voorbij schoten en waarop hij dan zelf besloot om te pitten.
Eens Hamilton terug in het veld kwam, was zijn eerste doelwit om Perez voorbij te steken. Daar had de Mercedes-piloot veel moeilijkheden mee, met een mislukte poging in ronde 36, wat de top twee toeliet weg te rijden. Een ronde later lukte het Hamilton dan wel om voorbij de Red Bull te geraken in de Tarzanbocht, maar net op dat moment reed Sebastian Vettel (Aston Martin) uit de pits. Hierdoor verloor hij nog meer kostbare seconden waardoor hij al op achttien tellen zat van Verstappen. Langs Ferrari-zijde hadden ze wel schrik voor de charge van Mercedes en besloten om Leclerc binnen te halen op ronde 45.
Toch kwam er al een kleine verschuiving in het klassement met dank aan Yuki Tsunoda (AlphaTauri). De Japanner kloeg dat zijn linkervoorwiel niet vast zat. Het team bevestigde hem dat dit wel het geval was maar toch kroop hij naar de pits. Ook daar vond men niets specifiek en stuurde men de Japanner terug de baan op. Nog geen twee bochten later meldde Tsunoda weer problemen, ditmaal met het differentieel. Zijn team besloot om hem te laten stoppen waarop de virtual safety car naar buiten kwam. Dit was een uitgelezen kans voor Verstappen om binnen te komen voor harde banden. Hiermee verloor hij ook geen tijd, gezien de rest van de deelnemers hetzelfde deed, hetzij dat Mercedes voor mediums opteerde.
De uitslag leek zo toch min of meer vast te liggen, totdat in ronde 55 Valtteri Bottas (Alfa Romeo) tot stilstand kwam net voor de eerste bocht vanwege verlies van kracht in de motor. Hierdoor moest de safety car de baan op. Zowel Verstappen als Leclerc opteerden om te pitten voor zachte rubbers, terwijl zowel Hamilton als Russell buiten bleven op mediums en zo Verstappen achter zich kregen. Alleen zag Russell dit niet zitten en besloot een ronde later toch de pits in te duiken. Hamilton deed dit niet en bleef zo aan de leiding. Maar eens de herstart gegeven werd, was Verstappen nog voor de eerste bocht al voorbij de Mercedes. Een paar ronden later deed Russell hetzelfde en nog later deed ook Leclerc hetzelfde, waardoor de meervoudig wereldkampioen een kans op een podiuplaatsm kon vergeten.
Vanaf dan bleef Verstappen voor op Russell om zijn tiende overwinning van het seizoen te pakken. Leclerc eindigde als derde, terwijl Hamilton als vierde over de meet ging. De top vijf werd initieel vervolledigt door Sainz, maar door een unsafe release in de pitlane kreeg de Spanjaard een straf waardoor hij terugviel naar plaats acht, achter Perez, Alonso en Norris. Esteban Ocon (Alpine) en Lance Stroll (Aston Martin) vervolledigden de top tien.
Nu de twee wedstrijden in de Lage Landen afgewerkt zijn, werkt men volgende week de laatste Europese manche af van dit seizoen in Monza.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Nederland 2022
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull Racing | 72 ronden in 1:36:42.773 |
2. | George Russell | Mercedes-AMG F1 Team | +4.071s |
3. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | +10.929s |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG F1 Team | +13.016s |
5. | Sergio Pérez | Red Bull Racing | +18.168s |
6. | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | +18.754s |
7. | Lando Norris | McLaren F1 Team | +19.306s |
8. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | +20.916s |
9. | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | +21.117s |
10. | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | +22.459s |
11. | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | +27.009s |
12. | Alexander Albon | Williams Racing | +30.390s |
13. | Mick Schumacher | Haas F1 Team | +32.995s |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin Aramco F1 Team | +36.007s |
15. | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | +36.869s |
16. | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team | +37.320s |
17. | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | +37.764s |
18. | Nicholas Latifi | Williams Racing | +1 lap |
19. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team | DNF |
20. | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | DNF |
Foto's: Racing International Photography
Tweet