GP Saoedi-Arabië: Red Bull 1-2 - 100e podium voor Alonso


In ronde vier herstelde Pérez de pikorde. Alonso zag dat de Mexicaan sneller was en maakte hiervan handig gebruik om via DRS toch zijn voorsprong op de rest van de deelnemers met vijf seconden uit te breiden, tot hij buiten bereik was van Russell. Ondertussen bleven Leclerc en Verstappen stelselmatig oprukken, waarbij de tweevoudige kampioen na negen ronden al binnen de top tien reed. Voor hen had Sainz enorm veel moeite om Stroll voorbij te geraken. Tot in de veertiende ronde Sainz werd binnengeroepen. Alleen kwam de Spanjaard niet binnen, maar de Canadees wel. Twee ronden later pitte de Ferrari alsnog en de zogenaamde overcut werkte perfect voor hen, want eens hij terug op de baan kwam, bleef hij de Aston Martin voor. Hierdoor kwamen zowel Leclerc als Verstappen in de top vijf, maar gezien de Monegask als enige op softs vertrok besloot hij de pits op te zoeken voor de harde rubbers. Een ronde te vroeg zo bleek.
Verwachte neutralisatie was... overbodig
De volgende ronde verscheen de safety car immers op de baan, onnodig evenwel. Stroll had de opdracht gekregen zijn wagen te parkeren. De Canadees met Belgische roots volgde de instructies op en parkeerde op een veilige plek langs het circuit maar lokte niettemin een safety car-fase uit. Goed nieuws dus voor de top vijf, want hierdoor kregen zij een gratis pitstop en kon Alonso zijn penalty wegwerken zonder een plaats te verliezen. Heel het veld kwam weer bij elkaar en kreeg in ronde 21 vrije baan.
100e podium voor Alonso, of niet?

De top vijf werd vervolledigd door Hamilton, Ferrari eindigde zes en zeven met Sainz en Leclerc, terwijl de Alpines van Ocon en Pierry Gasly de twee volgende plaatsen claimden. Kevin Magnussen (Haas) ging met het laatste punt lopen, al moest hij er hard voor werken tegenover Yuki Tsunoda (AlphaTauri). Naast Stroll was Alexander Albon (Williams) de enige andere opgever, nadat ook hij problemen had met de remmen.
Foto's: Red Bull ContentPool
Tweet