van der Horst

Monaco: Voorbeschouwing Stoffel Vandoorne

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
De vertegenwoordiger van het RACB National Team bevindt zich dit weekend op het meest glamoureuze circuit, in het kader van de meest gemediatiseerde Grand Prix. In Monaco is Stoffel Vandoorne er zich meer dan ooit van bewust dat het cruciaal is om tijdens de kwalificaties een uitstekende prestatie neer te zetten.
  • Qvick Motors
Ook in Monaco wordt er… te voet verkend. Vanaf woensdagochtend stappen Stoffel Vandoorne en de ingenieurs van ART Grand Prix de 3340 meter van het Monegaskische circuit af. “Een wat bijzondere verkenning, want ze wordt midden het verkeer van alledag afgewerkt”, benadrukt de jonge Belg. “Het circuit is op dat moment immers nog niet afgesloten. Je moet je aan de voet van de Rocher dus tussen de vele voertuigen van het drukke Monegaskische verkeer weten te wurmen.”

En dat is niet het enige punt waarop het circuit van Monaco van alle andere verschilt. “Omdat het een stadscircuit is, is er een groot verschil tussen het gripniveau tijdens de vrije trainingen en dat van de race. In het begin moet je er rekening mee houden dat er nog heel wat olieresten en andere smurrie op de baan liggen. Naarmate het weekend vordert, zorgt het rubber dat door de eenzitters wordt achtergelaten er voor dat er steeds meer grip is. Zo hoeft het dus niet te verwonderen dat we tijdens de race sneller gaan dan tijdens de kwalificaties.”

Een parameter die er samen met de strikte timing voor zorgt dat het afstellen van de wagens geen sinecure is. “Je moet het circuit zachtjes aan pakken”, vervolgt de vertegenwoordiger van het RACB National Team. “Nog meer dan op andere circuits komt het er hier op aan te vermijden dat je er tijdens je eerste rondjes afgaat, want anders compromitteer je je hele weekend. Gelukkig reed ik hier vorig jaar al, en ken ik het circuit redelijk goed. Ik heb ook een lange sessie op de GP2-simulator afgewerkt.”

Stoffel beseft ook dat de kwalificaties, die op donderdag tussen 16u15 en 16u55 op het programma staan, ontzettend belangrijk zijn. “Daar wordt alles, of toch
bijna, beslist. Tijdens de race is het ontzettend moeilijk inhalen, behalve dan misschien via de pitstops. Als rijder haal je trouwens veel meer plezier uit de kwalificaties. In mijn ogen is de bocht net voor het zwembad het summum. Daar zitten we tegen de 200 aan te duwen en scheur je in een blinde bocht vlak langs de vangrail.”

Vrijdag, tussen 11u15 en 12u20, staat de eerste race (42 ronden) op het programma. De tweede (30 ronden) wordt op zaterdag tussen 16u10 en 17u00 afgewerkt.

RACB press



  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons