van der Horst

Grand Final - Croix-en-Ternois: Nabeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
Voor de beslissende wedstrijd van 2013 plantte de European Be Trophy zijn tenten neer in de Pas-de-Calais. De deelnemers mochten er 360 minuten lang racen op het Mickey Mouse- circuit van Croix-en-Ternois, een omloop die perfect past bij de Be Cox. De inzet van de finale was des te hoger omdat het kampioenschap 2013 nog niet beslist was.
De #19 Colson Racing vertrok echter als groot favoriet. De #6 Kottage Team Allure van Fred Bouvy, Nicolas Jussy en Cédric Bollen moest immers de wedstrijd winnen en het duo Michel Simul-Philippe Crosset, uitzonderlijk zonder een door professionele verplichtingen weerhouden Eric Gressens, verder dan een zesde plaats finishte om de situatie nog te keren. Niet eenvoudig.

De wedstrijd werd verreden in steeds beter wordende omstandigheden, hoewel de Franse omloop er nooit helemaal droog bijlag. De twee wagens van Colson Racing, de #19 van Simul-Crosset en de #18 van de jonge wolven Kevin Caprasse en Lorenzo Donniacuo, in het gezelschap van de ervaren Philippe Systermans, wisten zich in de kijker te rijden door regelmatig bovenaan de tussenstand te prijken. Enkel de #6 Kottage Team Allure en de #255 Delahaye Racing 4 All (Didier Van Dalen, Benoît Visnovsky en Arthur Tanghe) konden het ritme van de bolides van het team Victor Colson volgen… tot het moment dat het Luikse team zich verplicht zag de uitlaat op de twee wagens te vervangen, om te vermijden dat er aan het eind van de wedstrijd een diskwalificatie zou volgen.

“De #18 en de #19 gebruiken een bijgesneden uitlaat, die echter geen extra power oplevert”, legt de promotor uit. “Om echter absolute sportieve gelijkheid te bewaren en alle mogelijke twijfel weg te nemen werd er aan Colson Racing gevraagd om opnieuw de originele uitlaat te monteren.”

Het gesleutel schudde de kaarten duidelijk, zodat op anderhalf uur van het eind de #255 Delahaye Racing 4 All aan de leiding lag. De drie jonge wolven Didier Van Dalen, Benoît Visnovsky (reeds auteur van de Super Pole) en Arthur Tanghe lieten zich niet meer bedreigen en reden naar hun eerste overwinning van het seizoen!

“We hadden het eerste deel in Dijon gewonnen, maar we grepen daar wel naast de algemene zege. En in Zandvoort werden we maar heel nipt geklopt”, legt Didier Van Dalen uit. “We waren dus vast van plan om het kampioenschap op de best mogelijke manier te eindigen. Het is alvast een goed teken voor volgend seizoen!”

De #6 Kottage Team Allure van Bouvy, Jussy en Bollen kreeg te maken met versnellingsbakproblemen, waardoor de zegereeks van Mettet en Zolder werd onderbroken. Maar hun sterke tweede seizoenshelft zorgde er wel voor dat de spanning tot het eind behouden werd.

“Neen, nergens spijt van”, stelde Nicolas Jussy. “Het had al heel vreemd moeten lopen om ons hier de titel te laten pakken, maar we hebben tot het eind alles geprobeerd!”

Het eindpodium werd bijna vervolledigd door de snelste wagen van Colson Racing, de #18 van Caprasse, Donniacuo en Systermans. Het team gaf blijk van een perfecte homogeniteit, maar een stukke aandrijfas deed de wagen uiteindelijk buiten de top-10 belanden.

Allemaal in het voordeel van de #65 AC Motorsport 1 (Reiner Weisshaupt en Frédéric Caprasse) die de #63 Kronos For Fun (Edouard, Guillaume en Jean-Pierre Mondron met Thierry Van Dalen) te vlug af was. Deze laatste wagen had echter geen invloed op de toekenning van de punten.

En de #19 van Simul en Crosset in dat alles? De twee Luikenaars, die met het mes tussen de tanden opnieuw waren vertrokken, legden uiteindelijk beslag op de zesde plaats, achter de #260 McDonald’s Racing (Bouillon-Thewissen-Van Oppens), voldoende om zich te verzekeren van een oververdiende titel. “Een titel die de kroon op een prachtig seizoen vormt”, stelden de rijders in koor. “Het orgelpunt was de overwinning in de 25 Uur van Spa. En nu: champagne!”

De #271 Leader Racing Events wist niet alleen de categorie Be Cox Evo2 te winnen, Philippe Willems, Baudouin Feron, Xavier Gérard en Jean-Michel Dols hadden ook de verdienste ex-SuperMoto wereldkampioen Gérald Delepine te laten debuteren in de Be Trophy. En hoe! ‘Gégé’ zette meteen de vierde tijd in de Super Pole… vooraleer in de eerste rechtse van de baan te gaan. Delepine gaf toe ‘iets te wild’ het spoor van de leiders te hebben willen volgen…

Bij de Be Twins, domineerde de #365 Car Pass - LRE by DRT van Lémeret, Coppieters en Vercammen lang de race, vooraleer te worden vertraagd door een verlies aan power. Allemaal in het voordeel van de #323 TML Racing van Baudouin de Liedekerke, Alain Jadot en Charles-Bernard Heger, die de zege bij de Evo3 binnenhaalde, voor de #356 Trendy Foods van Francis Plunus en Eric Jardon, en de #360 CBRS / AC Motorsport van Maxime Lorenzini, Raphaël Renaudin, Hervé Paternot en Arnaud Quédé.

Bij Car Pass kon men zich ondertussen troosten met de zege in Evo2, terwijl de #310 ADC Racing Team 1 van Jean-Philippe Clément, Sébastien Dorkel en Amine Zeghouani het haalde bij de Twin Evo1.

Bij het vallen van de nacht over de Pas-de-Calais viel ook het doek over de European Be Trophy 2013, maar niet vooraleer Kronos Events nog een mooi feestje bouwde. Afspraak in de lente van 2014, voor een seizoen dat zich nu al als heel veelbelovend aankondigt.

Uitslag: 1.#255 Delahaye Racing 4 All (Van Dalen-Tanghe-Visnovsky), 1ste Be Cox Evo3, 306 rondes  2. #6 Kottage Team Allure (Bouvy-Jussy-Bollen), op 1 ronde  3. #65 AC Motorsport 1 (Weisshaupt-F. Caprasse), op 2r.  4. #63 Kronos For Fun (Mondron-Mondron-Mondron-Van Dalen), op 3r.  5. #260 McDonald’s Racing (Bouillon-Van Oppens-Thewissen-, op 3r.  6. #19 Colson Racing (Simul-Crosset), op 4r.  7. #264 Delahaye Retrodor (Richard-Sepult-Businaro), op 8r.  8. #323 TML Racing (de Liedekerke-Jadot-Heger), 1ste Be Twin3, op 9r.  9. #129 Astur Car (Piron-Nava-Delrez), op 9r.  10. #59 Ahrs / AC Motorsport (Quédé-De Tiège-Leburton), op 12r.  11. #356 Trendy Foods (Plunus-Jardon), op 14r.  12. #18 Colson Racing (K. Caprasse-Donniacuo-Systermans), op 14r.  13. #360 CBRS / AC Motorsport (Lorenzini-Renaudin-Paternot-Quédé), op 14r.  14. #271 Leader Racing Events (Willems-Feron-Gérard-Dols-Delepine), 1ste Be Cox Evo2, op 15r.  15. #365 Car Pass – LRE by DRT (Lémeret-Vercammen-Coppieters), 1ste Be Twin Evo2, op 15r. … 17. #310 ADC Racing Team 1 (Clément-Dorkel-Zeghouani), 1ste Be Twin Evo1, op 25r., etc.       

Kampioenschap : 1. Colson Racing (19) 383 ; 2. Allure Team (6) 373,5 ; 3. Delahaye 1 Racing 4 All (255) 362,5 ; 4. Mc Donald’s Racing (260) 311 ; 5. AC Motorsport (65) 305, 5 ; 6. Astur Car (129) 280 : 7. Delahaye/Retrodor (264) 278 ; 8. TML Racing (323) 275 ;  9. Leader Racing Events (271) 270,5 ; 10. AC Motorsport 2 (59) 261,5



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Be Trophy op zondag 3 november 2013.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons