van der Horst

Nicolas Vandierendonck strijdt mee voor het podium in Barcelona

Bas Schouten - Nicolas Vandierendonck
Bas Schouten - Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck heeft vertrouwen getankt tijdens de vijfde manche van de GT Cup Open Europe, afgelopen weekend betwist in Barcelona. Na een frustrerend weekend in Silverstone was hij, samen met zijn Nederlandse teamgenoot Bas Schouten, opnieuw een van de hoofdrolspelers. De race op zaterdag was voorbij nog voor het goed en wel begonnen was, maar een vierde plek op zondag toonde het potentieel van de twee Porsche-rijders.
Om goed voorbereid aan het weekend op de technisch uitdagende omloop van Barcelona te beginnen, werd er een testdag ingelast op Circuit Zolder. Hoewel die bijna volledig in het water viel, kreeg Vandierendonck toch nog een kans om in het juiste ritme te komen. “Voor aanvang van het weekend waren er twee testsessies voorzien, bovenop de twee vrije trainingen op vrijdag. Ik maakte de klik en voelde me opnieuw thuis in mijn Porsche, waardoor ik later, tijdens de officiële oefensessies, meteen competitieve rondetijden kon neerzetten. Omdat het zaterdagochtend te hevig regende, werd de kwalificatiesessie afgelast, maar dat legde ons geen windeieren. Onze vierde chrono op vrijdag leverde ons immers een startplaats op de tweede startrij op.”

Hoewel het Spaanse circuit was opgedroogd voor de start van de eerste confrontatie, hadden de weergoden hun laatste geheimen nog niet prijsgegeven. “Minuten voor de start van de opwarmronde begon het hevig te regenen, waardoor iedereen met het verkeerde rubber was vertrokken en de race achter de safety car werd gestart. Het reglement bepaalt dat je geen pitstop mag maken in de eerste ronde, maar toch kwam een groep wagens regenbanden halen zonder bestraffing. Onze auto was dus in het nadeel door een ronde te wachten met de bandenwissel. Uiteindelijk maakt het echter geen verschil: tijdens onze pitstop werd een band niet goed vastgemaakt. Het gevolg was dat Bas onze Porsche enkele kilometer verderop definitief moest parkeren. Het werd dus een werkloze zaterdag voor mij.”

Gelukkig kon het Europese seizoen met een positieve noot afgesloten worden tijdens de tweede – zonnige – race op zondag. “De tiende kwalificatietijd was geen weerspiegeling van mijn ware snelheid, aangezien ik in mijn snelste ronde werd gehinderd en vervolgens mijn drie snelste sectoren niet kon verenigen. Ik vertrok dus met het mes tussen de tanden, maakte meteen drie plaatsen goed en kon het ritme van mijn voorliggers volgen. Alleen hadden we voor een iets te agressieve afstelling gekozen: aangezien het kwik niet daalde zoals we verwacht hadden, speelde de bandenslijtage ons parten op het einde van mijn stint. We verloren enkele seconden, die Bas nadien zeker had kunnen gebruiken. We stranden immers op… één luttele seconde van het podium. Enerzijds bijzonder jammer natuurlijk, maar anderzijds verlaat ik Barcelona met een veel beter gevoel dan enkele weken geleden in Silverstone.”

Thems Racing by EMG Motorsport maakt zich nu op voor de voorlaatste Belcar-wedstrijd van het seizoen op Circuit Zolder, waar Nicolas Vandierendonck de Porsche 911 zal besturen in het gezelschap van zijn vaste racepartner Filip Teunkens.

Thems Racing by EMG Motorsport



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in International GT Open op dinsdag 24 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Barcelona.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons